K skinner / kontaktskinne 2299

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

K skinner / kontaktskinne 2299

Indlæg af bygger01 »

Baseret på teorier fra Østjyske kan jeg nu ændre en sådan skinne til at lave slæbesko kontakt, men i stedet for den digitale strøm at lave en strømimpuls med alm. DC eller AC strøm

Det er på min skyggebanegård, hvor den "slags" godt kan bruges ( er ikke videre pæne i det åbne landskab ), hvor jeg bruger dem til at styre mine sporskifter analog

Jeg har gjort det ved at presse en skruetrækker ned mellem spor og huset, og da blikstrimlen ikke fastgjort særligt godt, så var det let atafbryde forbindelsen. På toppen af huset er så loddet en strømførende ledning, da begge "retninger" får strømmen derfra. Når en slæbesko kommer forbi. så er det den strøm, der nu er impulsen

Nogen vil kalde det ødelæggelse, men så er 10 stk blevet ødelagt .....

Den endelig 100% styring er opgivet indtil videre, da trafo'en er en AC, og mit nye hjemmelavede print ( meget pænere end det tømmeren havde lavet ) heller ikke var 100%. Så der er et sporskifte, der skal hjælpes manuelt, når en kontaktskinne skal lave flere skift på en gang

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: K skinner / kontaktskinne 2299

Indlæg af gert »

Hej Steff!

Lavede du relæet som jeg foreslog?

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: K skinner / kontaktskinne 2299

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev:Den endelig 100% styring er opgivet indtil videre, da trafo'en er en AC, og mit nye hjemmelavede print ( meget pænere end det tømmeren havde lavet ) heller ikke var 100%. Så der er et sporskifte, der skal hjælpes manuelt, når en kontaktskinne skal lave flere skift på en gang
Fød kredsløber med en jævnspænding og lad kontaktskinnerne styre de fine relæer du har i forvejen. Diodetricket kan bruges!
Relæerne bruger du så til at trække sporskiftene (med vekselspænding)

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: K skinner / kontaktskinne 2299

Indlæg af bygger01 »

Jeg skal på farten i par uger, så I får delvis ro fra mig ...........

Jeg troede igen, at jeg kunne på en anden måde. Delvis med en AC impuls fra de ombyggede kontakt skinner direkte ind i de drev, som de skulle skifte + impuls via de relæer, der skulle give en x-stra impuls til nummer to drev, men kom ikke igennem med det ( der skal ikke grines ) - det gik død, hvor der var 2 impulser.

Klaus - Dit forslag med jævnstrøm kan laves, men lige nu med at have endnu en strømtype, det kan jeg mental ikke overskud til.

Gert - Jeg kommer tilbage til det

Ledninger er der til begge forslag, så der er nu tid til følge Jeres råd efter min tur.

Og da det hele skal under op, så haster det ikke så meget. Så jeg kan også begynde med den banegård, der er ovenpå skyggebanegården for at komme lidt ud af dødvandet .......

Tak for tankerne

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: K skinner / kontaktskinne 2299

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev:Klaus - Dit forslag med jævnstrøm kan laves, men lige nu med at have endnu en strømtype, det kan jeg mental ikke overskud til.
Selvfølgelig har du det. Når du er på arbejde har du både 24VDC styrestrøm og 230/400 volt motorspænding på maskinerne, Her er motorspændingen blot lidt lavere.....

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: K skinner / kontaktskinne 2299 MED ADVARSEL

Indlæg af bygger01 »

Min 2. beklagelse inden for 24 timer

Systemmet med at ændre kontaktskinne fra at virke på digitalstrøm til anden strømkilde kan kun frarådes

De 12 kontaktskinner, der er lavet om, falder ud en efter en, og jeg er kommet til den konklusion, at varmen fra lodningen starter en proces op, der nedbryder ledningsevnen på kontaktfladerne

Måske kunne en lodning på lasken fra skinne til kontakterne kun have ødelagt den ene kontakt, men det prøver jeg ikke af.

Så nu er 12 kontaktskinner blevet til almindelige ½ skinner ( og hedder nu kun 2201 med gevækst )

Styringen i min skyggebanegård er fra i aftes blevet manuel ..............

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: K skinner / kontaktskinne 2299 MED ADVARSEL

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: De 12 kontaktskinner, der er lavet om, falder ud en efter en, og jeg er kommet til den konklusion, at varmen fra lodningen starter en proces op, der nedbryder ledningsevnen på kontaktfladerne
Varmen har ikke noget at sige. Det der kan have noget at sige er, hvor meget strøm du trække gennem kontakterne
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: K skinner / kontaktskinne 2299 MED ADVARSEL

Indlæg af gert »

bygger01 skrev:Min 2. beklagelse inden for 24 timer

Systemmet med at ændre kontaktskinne fra at virke på digitalstrøm til anden strømkilde kan kun frarådes

De 12 kontaktskinner, der er lavet om, falder ud en efter en, og jeg er kommet til den konklusion, at varmen fra lodningen starter en proces op, der nedbryder ledningsevnen på kontaktfladerne

Måske kunne en lodning på lasken fra skinne til kontakterne kun have ødelagt den ene kontakt, men det prøver jeg ikke af.

Så nu er 12 kontaktskinner blevet til almindelige ½ skinner ( og hedder nu kun 2201 med gevækst )

Styringen i min skyggebanegård er fra i aftes blevet manuel ..............

Hvis du bruger DC på skinne til direkte at trække dine sporskifter, så kan jeg godt forst, at konstruktionen ikke kan holde. Strømmen skal være lille, så et relæ med en spolemodstand på omkring 1000 Ohm med beskyttelsesdiode kan gå.
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: K skinner / kontaktskinne 2299

Indlæg af bygger01 »

Ideen var at bruge en AC trafo 36 Va til også være impulsen fra de "reviderede" kontaktskinner ...

Så slæbeskoen sørger for den fysiske bevægelse, så forbindelsen kan opnås, men der er kun strøm fra AC trafo'en

Og når jeg i stedet blot på udgangen bruger samme impuls, så virker drevene lystigt

Desuden har alle virket men, langsomt forsvinder de - den første blev skiftet - men det er fortsat

Så mit mail var også mere en advarsel for andre ikke følger den ide

Når / hvis vi ses næste gang, tager jeg en "revideret" kontaktskinne med i lommen .......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar