Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
traino
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af traino »

Hej alle. Jeg har brug lidt inspiration til valg af et eventuelt nyt digitalsystem.

I dag kører jeg Selectrix (SX), hovedsageligt med enheder fra Trix, og jeg har skrevet mit eget program til styringen af banen (se evt. https://straegaard.dk/sdtcs.html).

Jeg er på udkig et nyt og mere udbredt system. Min kravspecifikation lyder p.t. sådan her:

o) skal understøtte flere protokoller, min DCC, helst også SX (jeg har en del Selectrix-only dekodere), gerne SX2 og mfx.

o) skal understøtte RailCom, minimum tilbagemelding af dekoderadresser (ikke nødvendigvis flere CV parametre og lign.)

o) skal have pc/netværksinterface og mulighed for at man selv kan programmere styringsprogram til det. Programmeringsinterfacet skal være veldokumenteret.

o) display med banelayout som fx Märklin CS3 og ESU ECoS har det, er ikke nødvendigt (pga ovenstående krav)

o) skal helst forhandles i DK. Nu om dage er jeg nødt til jeg handle med forretninger og firmaer i Tyskland når det drejer sig om Selectrix, og det kan være besværligt med reklamationer og lign.

Har I nogle kommentarer og / eller gode forslag?
Vh Jan
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af Søren »

Hvis du vil have Selectrix, så indsnævrer du automatisk valget betragteligt. Samme gælder for Railcom.

Jeg tror kun det er ECoS der opfylder dine behov.

Hvad vil du opnå med Railcom? Jeg spørger af interesse, fordi jeg ofte oplever at folk gerne vil have det "bare fordi". Hvis der ikke er reel grund, så sparer du en del kroner i at gå uden om.

Kører du skala n eller h0?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

traino
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af traino »

Tak for svar. Jeg kører skala N. Mfx (M4) og SX2 er ikke nødvendigt. Det er blot for at være mere fleksibel på sigt. SX support ønskes for at kunne gå mod DCC i roligt tempo.
I dag har jeg en række 'belagt' sensorer og arbejder på at holde øje med de enkelte loks ud fra disse og aktuelle togveje, men så skal tænkehatten sidde helt fast, når progamlogikken skal designes. Dette ville være rart med reel adresse-feed-back.
/Jan
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af Søren »

Fino. Du kan alligevel ikke få mfx med skala N (endnu, i hvert fald).

Så vil jeg mene at du har valgt ECoS eller Intellibox II. Det er de eneste centraler der supporterer SX (formentlig pga. deres alder). Begge har netværksinterface, men jeg ved ikke hvor du finder dokumentationen.

Personligt ville jeg ikke lade den gamle teknologi stå i vejen for at vælge noget nyt. SX er og bliver en død vægt du kommer til at slæbe på. Moderne centraler er ligeglade med SX. Både ECoS og Intellibox 2 har en del år på bagen. Det er også ærgerligt at starte i fortiden, når du alligevel skal skifte det ud.

Alternativt, kan du sætte SX lokene til side og løbende udskifte deres dekodere. På den måde går du stille og roligt mod DCC, men du har så muligheden for at vælge en mere moderne central.

Vær i øvrigt opmærksom på, at du ikke får en meter ud af Railcom med mindre alle dine lokomotiver snakker Railcom, og det gør dine SX lokomotiver helt sikkert ikke. Så der vil gå lang tid inden du får det fulde udbytte, hvis overhovedet. Det er også værd at tænke over. Der er intet sjovt ved at have automatik bygget på Railcom, når centralen ikke kan se halvdelen af lokomotiverne. Det ender galt. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

traino
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af traino »

Søren, tak for dit svar.

Lidt mere end halvdelen af mine loks har Selectrix/DCC dekoder. Af de resterende er der 2-3 ældre med integret Selectrix-only dekoder. De må så droppes/sælges, men det kommer jeg over. I resten kan dekoderne skiftes. Så jeg vil gå efter DCC som eneste protokol krav

Intelliboks II er ikke en reel mulighed viser det sig, da dokumentationen af protokollen LocoNet ikke er tilgængelig i opdateret og fejlfri version. Det kræver tilsyneladende en licens.

Ønsket om RailCom (eller andet system med nogenlunde tilsvarende muligheder) vil jeg ikke droppe. Jeg vil fremadrettet gå efter dekoderne som understøtter. Ja, det vil tage tid inden jeg får reelt udbytte af det.

Nu vil jeg scanne markedet en gang mere med de nye krav/ønsker i mente.

/Jan
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af moppe »

Jeg vil pege dit blik i retningen mod Roco/Fleischmann Z21.

En sort kasse, med diverse tilslutningsmuligheder: netværk, loconet, xpressnet, CAN (Roco-CAN) og Railcom.
Men den kan ikke sx, kun DCC (nå ja og MM, men det er ligegyldigt) og så har den ingen skærm.

Du kan betjene den med multimaus og ikke mindst WLANmaus.

Se mere på z21.eu

Klaus
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Hvis du søger en digital station med mange tilslutnings muligheder er der jo også www.digikeijs.com/ . Jeg føler lidt at Digikeijs er et fy ord her på forum, ej heller er den monteret med en mindre men gnidret skærm som mange andre digitale centraler der er på markedet og i mine øjne tangerer legetøj. Her tilslutter du en skærm af passende størrelse, måske en touch skærm.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af Søren »

Digikeijs er ikke et fy-ord. Det står alle frit for at komme med deres anbefalinger.

Jeg kan dog ikke lige se, hvor man kan slutte en skærm til en Digikeijs central?

Deres hjemmeside er pt. under opdatering (til i morgen, onsdag), så jeg kunne ikke finde yderligere oplysninger. I hvert fald ikke før i morgen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af moppe »

Jeg kan godt se fordelen i en DR5000. Den er billig og har masser af tilslutningsmuligheder.

Dog ville jeg aldrig købe en sådan. Digikeijs tilbyder ingen betjeningsenheder til DR5000, men man kan tilslutte Roco/Fleischmann, eller Lenz betjeningsenheder - altså indtil en af dem beslutter sig for at ændre i deres protokol, så de ikke længere virker med DR5000. Det samme med Z21 app'en som mange bruger med DR5000. Det fungerer, indtil Roco/Fleischmann bliver tilpas irriteret på Digiikeijs og ændrer på protokollen.

Det er klart at de kan sælge en billig central, når de ikke selv skal kaste penge efter udvikling af apps, eller håndterminaler.

For øvrigt - husk at alle indstillinger gøres ved hjælp af en seriel/USB konverter, der sidder i DR5000 og som kun virker, så længe de rigtige drivere findes til den. Nogen der kan huske, hvad der skete med Lenz USB interfacet, da windows blev opdateret?

Min anbefaling er at gå udenom DR5000.


Klaus
traino
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Valgmuligheder for nyt digitalsystem?

Indlæg af traino »

Baseret på de tilbagemeldinger jeg har fået, har jeg kigget mig lidt mere omkring. Krav/ønsker er justeret:

- skal understøtte DCC, helst også SX (for en blødere overgang til DCC).
- skal understøtte RailCom, minimum tilbagemelding af dekoderadresser (ikke nødvendigvis flere CV parametre og lign.)
- skal have pc/netværksinterface og mulighed for at man selv kan programmere styringsprogram til det. Programmeringsinterfacet skal være veldokumenteret.

- behøver ikke display med banelayout som fx Märklin CS3 og ESU har det
- bedst med forhandler i DK

Valget står p.t. mellem Z21 og ECoS (spidskandidat). Har lavet et prisoverslag for min nuværende bane (uden loks). Her er ECoS 20-25% dyrere, men så får jeg også blød SX-DCC overgang.

Jeg mangler lidt info om nedenstående. Meld endeligt tilbage, hvis I har kendskab til punkterne:

a) Z21s interfaceprotokol er frit tilgængelig og virker ved første øjekast i orden. Indpasning i mit nuværende program vil dog kræve en del ændringer af dette. ESUs er kun tilgængelig hvis man har registreret et serienummer. Er der nogen at jer som har denne beskrivelse, og hvis ja, kan jeg få lov til at kaste et blik på det (hvis I bor i 'nærheden' af Ballerup)?

b) Kan begge systemer bruges til programmering af andre leverandørers dekodere? (Jeg har ikke overlevet problemer i den henseende i Selectrix-verdenen.)

c) Kan man skifte fra SX til DCC på en TRIX SX/DCC dekoder? Kommer i tvivl, når jeg læser deres dokumentation. Som jeg husker det, er det første programmering som definitivt låser protokoltypen.

Pft
Jan
Besvar