Digikeijs 4024 og 4102

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 3003
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af moppe » 10 okt 2018, 19:50

ptmadsen skrev:
10 okt 2018, 19:48
Forstår dit valg af sporskifte drev, især hvis du ønsker den reelle tilbagemelding ved hjælp af indbyggede kontaktsæt
Du får ikke mere reel tilbagemelding med MTP drevet, end du får ved et servodrev.


Klaus

ptmadsen
Stationsbetjent
Indlæg: 43
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af ptmadsen » 10 okt 2018, 20:12

Hej Klaus
Du må meget undskylde, jeg forstår ikke den euforiske stemning du er kommet i vedrørende servoer.
Nu er det sådan at jeg har nogle Lenz dekodere jeg ønsker at bruge, så forklar mig lige hvorfor jeg skal bruge penge på servoer + dertil hørende dekodere.

Venlig hilsen
Peter Madsen

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 3003
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af moppe » 10 okt 2018, 22:16

Den “euroforiske stemning” (hvis vi nu skal blive ved ordene :-) ) kommer helt klart af min positive oplevelse med servo som sporskiftedrev.

Ikke mindst stabiliteten af drevene overrasker mig positivt, specielt når man ser på den pris det koster, når man eksempelvis skal styre et PIKO sporskifte.
En ESU switchpilot servo koster cirka 250 kroner og en servo koster 2€, hvilket giver 310 kroner for 4 drev komplet med styring, eller 77,50 for et sporskifte. Det koster selvfølgelig lidt mere, hvis man har brug for polarisering af hjertestykke, for en extension koster yderligere 250 kroner, hvilket øger prisen med 62,50 for hvert sporskifte, til 140 kroner (både dekoder og extension kan godt findes billigere).

Vi har nu brugt servoer til overtagen på det danske anlæg i Hadsten siden maj måned 2013. Indtil nu har vi haft nul fejl. Det tiltaler mig med sådan en stabilitet!


Jeg skriver ingen steder at du skal skifte til servodrev,....



Klaus

BGP
Stationsforstander
Indlæg: 75
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af BGP » 11 okt 2018, 17:21

Forstår ikke rigtig du vil have polarisering af hjertestykket. Forstod du brugte peco sporskifte. Sæt en skinne isolator på udgangen af begge sider af hjertestykket og sæt strøm til begge sider af sporskiftet, så er problemet da løst på en snild måde :) Så har hjertestykket den rigtige poloraritet lige meget hvilke stilling sporskiftet står i uden nogen kortslutning.
m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

sporhunden
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 sep 2018, 15:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af sporhunden » 11 okt 2018, 20:35

Polarisering er for at undgå afhængighed af at der er kontakt mellem sporskiftetunge og skinne for forbindelse. Det lader til at det giver en bedre stabilitet og man kan køre langsomt over sporene. Jeg vil sætte strøm til hver side af sporskiftet og en 3. forbindelse til hjertestykket som samtidig isoleres fra resten

Besvar