Signaler på enkeltspor med dobbeltrettet togdrift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Mogens
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk strand

Signaler på enkeltspor med dobbeltrettet togdrift

Indlæg af Mogens »

Jeg har en enkelt sporet delstrækning med signaler (tog indflydelse) i kørselsretningen, nu vil jeg gerne have signaler i modsatte retning.

Jeg har søgt her på baneforum.dk og jeg mener at det på et tidspunkt har været beskrevet i MM, men kan ikke finde noget herom.

Så er der nogen der kan hjælpe med en beskrivelse (tegninger)

På forhånd tak

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Signaler på enkeltspor med dobbeltrettet togdrift

Indlæg af Søren »

Det er egentlig meget simpelt. Du kan styre det med et relæ eller en m84 dekoder (eller lignende).

Du skal sørge for at bygge togveje i din cs3, der tager højde for hvilken retning toget skal køre.

Du kan forbinde signalerne som normalt, og så sørge for at din m84 kan styre strømmen til sporet. Når togvejen går i den ene retning, så undlader togvejen at frakoble strømmen til sporet. Så toget kan komme ud, selvom signalet viser rødt.

Humlen er at adskille den styrende del fra signalet. Signalet er dermed blot til pynt.

Hvis du benytter bremsemodul gælder samme princip, her afkobler du blot bremsemodulet fra signalet, så du kan styre det uafhængigt.

Hvis du kommer til Märklin Infodag hos Nettog i slutningen af måneden, så skal jeg vise dig princippet "live".

Jeg har set metoden beskrevet med kontaktspor (vippekontakter), hvor toget selv klarer at tilslutte strømmen når kontakten vipper modsat (afhængig af køreretningen). Det kan du også, men jeg synes ikke løsningen er den fedeste, da du her arbejder uden om det digitale. Der kan dog også være fordele ved et komplet autonomt setup, så det er lidt op til dig selv.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører

Indlæg af Mogens »

Tak for hjælpen, ses i nettog, jeg tænker at du er der det meste af lørdagen

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Mogens
Lokomotivfører

Indlæg af Mogens »

Hej Søren og andre

Jeg har nu støvet mine MM igennem og har fundet den tekniske beskrivelse om brug af signaler i modgående trafik,

MM 01 2019, leserfragen, signaler in gegenrichtung befahren.

Ad hensyn til copyright har jeg ikke opladet artiklen.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Ad hensyn til copyright har jeg ikke opladet artiklen.

Den kan også downloades fra Märklins hjemmeside: https://bit.ly/3A8SF74

Det er den beskrivelse med kontakterne jeg tænker på. Om end, ikke selv vil benytte.

Med venlig hilsen
Søren

Mogens
Lokomotivfører

Indlæg af Mogens »

Hej Søren,

Der var "bare" det lille skub der skulle til.

Jeg har i går aftes set diagrammet igennem, har et perronhovedspor med et udkørselssignal og i modsatte ende af udk. signal har jeg udk. til depotspor, min plan/tanke er blevet til at sætte et dværg signal op i modsatte ende af af udk signal.

Dværgsignal kan så startes manuelt via cs3 hændelse, således at hovedsignal forbliver på rød Dværgsignal til kør og der med er der strøm, til at slukke sætter jeg så en ny hændelse via kontaktspor m vippekontakt, som så placeres i et område efter udk. Signal.

(jeg bruger så dværgsignal i stedet for m84, da jeg har et sådant)

Tak Søren.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

(jeg bruger så dværgsignal i stedet for m84, da jeg har et sådant)

Men er dit signal så ikke nødt til at gå på grønt, kortvarigt, for at det kan lade sig gøre?

Med venlig hilsen
Søren

Mogens
Lokomotivfører

Indlæg af Mogens »

Øh bøh øh,det ved jeg da ikke , dværgsignalet skiftes manuelt til kør og hovedsignalet står fortsat på rød, jeg tænker vel at det fungerer som hvis jeg bruger m84 "som strømføder, sætter vel bare den røde ledning ind i det" strømløse" og den anden hvor jeg har spænding, jeg har ikke prøvet det af.
Men det må jeg lige prøve.

Du hører nærmere

Tak for dit indlæg.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Det kan godt være vi taler forbi hinanden, jeg prøver at forklare (under antagelse af at du benytter Märklins signaler, hvor start/stop mekanismen er indbygget i dekoderen).

Når start/stop mekanismen er indbygget i dekoderen, så er den direkte proportional med stillingen på signalet, og derfor vil "kør" være lig med grøn. Det betyder samtidig, at når du skal ophæve spærringen for at køre modsat et rødt signal, så er du nødt til at sætte signalet på "kør" mens du gør det.

Det jeg mener er, at med de indbyggede dekodere er det ikke muligt at have et retvisende signal, hvis et tog skal komme fra modsat retning af signalet.

Du er nødt til at gøre noget ekstra. En mulighed er at skippe den indbyggede start/stop og benytte en m84. Det var mit umiddelbare forslag.
En fordel her er desuden, at du kan have den samme signalmekanisme, uanset fabrikant af signalet. Signalet er blot til pynt. Du kan endda benytte dummy-signaler uden lys. Det vil altid virke på samme måde.

Den analoge vej
Du kan også benytte vippekontakter og relæ 7244. Her kunne du overstyre den indbyggede start/stop funktion når toget kører mod kørselsretningen. Det vil også fungere uden om din CS3.

Ideen er at du forbinder relæet, så det kan lukke strøm ind det døde stykke når toget nærmer sig fra modsat retning. Signalet forbliver rødt. Når toget har passeret, vil den anden kontakt vippe relæet tilbage, og strømmen til sporet køres igen via signaldekoderen.

Kører toget med kørselsretningen, vil der ikke ske noget, her vil signalet blot benytte sin start/stop funktion.

Modellen i Märklin Magazin benytter en m84, og kontaktspor via tilbagemelding. Det kan du selvfølgelig også. Jeg er stadig mest tilhænger af togvejen. Her sparer du både kontaktskinner (og bøvl) samt tilbagemeldingskontakter.

Med venlig hilsen
Søren

Mogens
Lokomotivfører

Indlæg af Mogens »

Hej

Tusind tak for dit skriv.

Bruger udelukkende Märklin, jeg tænkte/troede bare at jeg vel blot kunne bruge et signal i stedet for m84 med tilslutning på samme måde og samme virkning , og så stadig bruge togvej (i dette tilfælde en manuel udløsning) som beskrevet.

Jeg laver en prøveopsætning i løbet af et par dage med m84 / signal, så bliver jeg nok mere vidende.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Besvar