Loksound til Hobbytrade MZ ?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Stegim
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 mar 2021, 09:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Peco

Loksound til Hobbytrade MZ ?

Indlæg af Stegim »

Et par spørgsmål, hvis nogen kan hjælpe:

For nylig købte jeg en brugt Hobbytrade MZ II (MZ 1418) til toskinnedrift. Den var udrustet med en Uhlenbrock decoder uden lyd. Den har 21-pins "schnittstelle". Jeg vil sætte en Loksound-decoder i den, gerne en 5.0, ellers en 4.0. (Jeg har så småt fået gang i min Lokprogrammer, som jeg har meget glæde af.)I maskinen er der en resonans-kapsel i begge ender. Der er en (rund) højttaler i den ene, som maskinen nok har haft fra fabrikken (jvf. at den var uden lyd). (Jeg har ikke tjekket, hvor mange ohm, der er på).

Bliver den pågældende højtaler tilsluttet, når man sætter en lyd-decoder i maskinen, så jeg ikke behøver højtaleren, der følger med en Loksound-decoder ?

Jeg har fået det indtryk, at højtaleren ( i øvrigt firkantet), der følger med Loksound 5.0, ikke er forbundet med decoderen, men skal loddes på ledninger fra decoderen. Er det rigtigt ? Hvis den nuværende runde højtaler automatisk tilsluttes, når decoderen sættes i, behøver jeg vel ikke den nye højtaler ?

Fra ESUs hjemmeside kunne jeg mærkeligt nok ikke downloade lydfilen med Loksound 5.0.Derimod var der ingen problemer i at downloade lyden til Loksound 4.0. Kan man i givet fald lægge lyden fra Loksound 4.0 ned i en Loksound 5.0 ???

Mange hilsener
Steen

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Loksound til Hobbytrade MZ ?

Indlæg af moppe »

Hej Steen

For at starte med det sidste, så prøv at downloade lydprojekt S0192
http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=S0192
Den har jeg lige downloadet, så det kan du også...

Det er godt nok til en MZ4, men hvem kan høre forskel. Den er ret imponerende i forhold til den simple lydfil til MZ2.

Med hensyn til højttaleren i lokomotivet er det med 99,9% garanti en 100 ohms højttaler, der ikke giver nær så meget lyd som den lille "kube" der er med en LokSound V5 dekoder. Saml resonanskassen til den lille nye højttaler (lav den så stor som muligt og så skal den være lufttæt!) og fjern den gamle højttaler. Genbrug ledningerne fra hovedprintet il den nye højttaler, så kommer der forbindelse fra dekoder til højttaler gennem stikket på dekoderen.

Klaus

Stegim
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 mar 2021, 09:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Peco

Re: Loksound til Hobbytrade MZ ?

Indlæg af Stegim »

Kære Klaus.

Tusind tak for dit hurtige og særdeles oplysende svar. Det glæder jeg mig til at gøre brug af .

Mange hilsener
Steen

Besvar