Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af Skovsgaard »

Godaften i forum. Jeg ser der nyligt er kommet et indlæg omkring signalstyring med ovennævnte. Mit spørgsmål er mere bredt, derfor nyt indlæg.

Nu har jeg brugt manuelle skiftepulte til mine drev indtil videre. Enkelte af drevene er stået af og skifter kun én retning. Tænker de skal "luses", og så er tiden måske kommet til at eksperimentere med decoder, i hvert fald til de lusede.

Styringen vil foregå fra den ene af mine MS2'er, så ikke noget automatik lige her og nu. For at gøre eksperimentet så simpelt som muligt har jeg kigget lidt på Märklin m83 som er mfx? Digikeijs DR4018 fås billigere og til hele otte drev, men uden mfx. Umiddelbart ved jeg ikke helt hvilken kæmpefordel mfx er her, et sporskifte er trods alt ikke noget man tilføjer og fjerner fra banen på samme måde som et lokomotiv.

Men så kom jeg til at se denne nye fra digikeijs, som programmeres og formentlig kan betjenes fra tablet/mobil
https://www.digikeijs.com/en/dk50018-sw ... coder.html (download af manuel fungerer ikke pt). Det ville da være smart at kunne skifte via tablet og kun anvende mine MS2'ere til lokomotivstyring.

Nogen gode råd til mine betragtninger, og nogen der har afprøvet DK50018 fra digikeijs?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af moppe »

Du kan kun forbinde til 1 sporskiftedekoder via Bluetooth.

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af Skovsgaard »

hmm - ja, det skalerer ikke til videre udvidelser, tak for info..

boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af boje »

Jeg har købt en Digikeijs 50018 og har lidt blandet erfaringer.
med hensyn til Manualer kan du finde dem hos Digikeijs på følgende link:
https://support.digikeijs.com/hc/en-us/ ... 57-DK50018.

der er link til manual, youtube "manualer" mv. der er også et kig ind i fremtiden med kommende opdateringer til apps på bla. Iphone.

Du spørger om du kan styre alle dine "sporskifte-krydsspor osv". Jeg har kun lejet med en 50018, her kan du styre 8 "sporskifte", som jeg ser det kan du godt have to 50018 og dermed styre det dobbelte antal "sporskifte", du skal blot skifte fra den ene 50018 switchboard til den anden 50018 switchboard. den første får fra adresse 1-16 og nummer 2 fra adresse 17-32.
Teoretisk kan det lade sig gøre, men - men skal man bruge det i praksis er det meget lidt brugervenligt. Hvad Digikeijs vil udvikle fremadrettet, kan læses i deres dokumentation.
Spændende hvis de vil indbygge mulighed for at "tegne" ens layout ind i app'en og muligheden for at lægge "skift" ind via layoutet.
Når det er sagt, skal du være opmærksom på at gamle Märklin hobbysignaler ikke kan bruges med 50018. Jeg har ikke fundet en måde at få det til at virke på. Klaus har i en anden tråd forklaret årsagen til, at det ikke virker.

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af Skovsgaard »

Tak for indput. Den lille boks landede på matriklen her sidst på eftermiddagen. Det er da ualmindeligt let at gå til.
Strøm på, find den via bluetooth og opdatering til seneste firmware, som lige nu er 1.07. Fik ikke lige fat i hvilken protokol der var smartest at stille MS2 til, så jeg valgte at MS2 skulle anvende DCC til magnetartikler. Efter en gennemført søgning fik jeg ingen kvittering for at der var fundet nyt lok?
Nå, men sporskifterne skiftede fint fra både tablet og mobil. Og MS2 må have fundet decoderen for her skifter de også fint. Det er da megasjovt legetøj.

Hmm, jeg har lige nu fået monteret ledninger fra drev så et rødt sporskifte indikerer lige ud. Hvad er standarden? I min logik bør de byttes rundt så et grønt sporskifte indikerer lige ud?

Vedhæftede filer
IMG_0950.JPG
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af moppe »

Skovsgaard skrev: 30 nov 2021, 21:09

Efter en gennemført søgning fik jeg ingen kvittering for at der var fundet nyt lok?

Den finder ikke noget.
Sporskifte adresser skal man ikke "finde".

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af Skovsgaard »

Ok, men jeg angav ikke decoderadressen 9999 manuelt nogen steder. Hvordan kan MS2 vide at der er en ny decoder i spil? Beklager jeg er novice her :)

Og hvordan med standarden, er et grønt sporskifte stillet til "ligeudkørsel" eller er det omvendt som jeg lige har fået forbundet mine stakkels to drev..

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af moppe »

Dekoderen har en standard adresse.
ESU dekodere har altid adresse 1 (og fremefter) som standard.

Med en DCC styring (som MS2, eller min Z21 med multiMAUS) vælger man en adresse på et tilbehør og sender en kommando ud i skinnerne.
Styreenheden aner ikke om dekoderen findes eller ej.

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af Skovsgaard »

moppe skrev: 01 dec 2021, 19:25

Med en DCC styring (som MS2, eller min Z21 med multiMAUS) vælger man en adresse på et tilbehør og sender en kommando ud i skinnerne.
Styreenheden aner ikke om dekoderen findes eller ej.

Så man skal bare selv holde styr på sit "tilbehør" og sørge for at adresserne ikke overlapper med andet DCC-tilbehør eller DCC-lokomotiver. Det er supergod information. Tusinde tak for det :)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digikeijs DK50018 eller andet til sporskiftestyring

Indlæg af moppe »

Skovsgaard skrev: 01 dec 2021, 20:41

Så man skal bare selv holde styr på sit "tilbehør" og sørge for at adresserne ikke overlapper med andet DCC-tilbehør eller DCC-lokomotiver.

DCC tilbehør og lokomotiver er to forskellige kommandoer og man kan uden problemer have lokomotiver med adresse 1 og tilbehør med adresse 1.

Klaus

Besvar