Dæmpe lyden på PIKO Lok

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Dæmpe lyden på PIKO Lok

Indlæg af Torben »

Hej

Nogen der ved hvad jeg gør forkert når jeg vil dæmpe lyden på min PIKO BR 101 med PIKO dekoder XP 5.1.?

Soundeinstellungen
Zur Änderung der Gesamtlautstärke des PIKO SmartDecoder XP 5.1 Sound programmieren Sie zunächst die CV31 = 2
und die CV32 = 0! Erst dadurch gelangen Sie in den Programmierbereich zur Einstellung der Gesamtlautstärke. Diese
können Sie nun nach Belieben in der CV257 im Wertebereich von 0 - 255 einstellen.

Har fulgt denne vejledning, men jeg kan ikke komme ind og læse CV 257 den melder fejl på min Intellibox II. Har før dæmpet lyd uden problemer med det var på
deres forrige dekoder 4.1.

mvh Torben

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Dæmpe lyden på PIKO Lok

Indlæg af moppe »

Kan du udlæse andre cv værdier uden problemer?

Klaus

Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Dæmpe lyden på PIKO Lok

Indlæg af Torben »

Det kan jeg, har også justeret bremse og acc, samt givet den lang adresse uden problemer :?:
Mvh Torben

Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Dæmpe lyden på PIKO Lok

Indlæg af Torben »

Faldt over denne vejledning på nettet omkring PIKO SmartDecoder XP 5.1, så gav jeg CV31=16 og så fik jeg adgang til at dæmpe lyden.

Untitled-2.jpg

Mvh Torben

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Dæmpe lyden på PIKO Lok

Indlæg af moppe »

Skummelt at deres brugsanvisning ikke passer.
På den anden side, så har digital aldrig været PIKOs stærke side.

Men der står at den CV spejler CV 65. Mon det betyder at CV 65 også styrer lydstyrken?

Har brugt lidt tid på PIKOs hjemmeside, men kan ikke finde et sted jeg kan downloade den komplette brugsanvisning til XP lyddekodere.

Klaus

Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Dæmpe lyden på PIKO Lok

Indlæg af Torben »

Ja det er underligt, for brugsanvisningen der følger med siger CV31 = 2 ! Det er også en begrænset brugsanvisning, den komplette har jeg ikke set/fundet til XP5.1 Decoder.
Mvh Torben

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Dæmpe lyden på PIKO Lok

Indlæg af Søren »

Det er en breaking change i firmware version 1.2.0 for XP 5.1 dekoderen. Hvis du har firmware 1.2.0 så skal du skrive CV31=16 og CV32 = 0: Herefter er der adgang til lydindstillingerne.

CV31=18 og CV32=0 giver adgang til funktionerne.

Du kan udlæse CV7 som repræsenterer versionsnummeret. Hvis den udlæser 2 har du version 1.2.0. Værdien stiger med opdateringerne til dekoderen.

I princippet har de lagt 14 til alle værdierne i CV31.

PIKOs hjemmeside indeholder oplysningerne om ændringerne. Du kan læse med i oftest stillede spørgsmål om det digitale. Her er det første svar i listen. https://www.piko-shop.de/en/fragen-zum- ... ystem.html

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Dæmpe lyden på PIKO Lok

Indlæg af Torben »

Det er jo lige der det står, perfekt. Det giver jo netop svar på spørgsmålet, plus mere😃

Tak

Mvh Torben

Besvar