Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af ErikL »

Lidt OFF topic.

Hvilken væske bruger i på rensepuden ?

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af Søren »

ErikL skrev: 03 feb 2018, 08:59Hvilken væske bruger i på rensepuden?
Jeg bruger ingen væsker. Jeg lader det "slide" sig af. Jeg synes det fungerer udmærket. Jeg skal dog ærligt indrømme at jeg bruger Roco Rubber meget mere end rensevogne. Med Roco Rubber kan jeg på få minutter klare hele anlægget og så kører det i flere uger.

Rensevognene er mest til at holde et generelt lavt niveau af snavs.

...og så er de jo også en mulighed for at lege "arbejdstog". Hehe! :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af moppe »

ErikL skrev: 03 feb 2018, 08:59 Hvilken væske bruger i på rensepuden ?
Idet vi bruger Roco rensevogne der ikke er beregnet til væsker, så er svaret let - ingen :-)

I det hele taget har jeg det lidt svært med væsker på skinnerne, vi har haft en modelbaneudstilling kørende i over 20 år unden brug af rensebenzin, sprit eller lignende på skinnerne.


Klaus
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af ErikL »

Takker

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

petz
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 nov 2016, 22:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af petz »

Hej Søren
Har du nogen programmer du vil anbefale til digital styring af Märklin /CS2 fra f.ex Mac computer.

mvh Peter
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af Søren »

Hej Peter

Så vidt jeg husker, så har du en CS2?

I udgangspunktet kan CS2 foretage meget af den automatik som en computer også vil give dig. Derfor er det lidt spildte kroner at køre en computer ind over styringen, når du har det meste i forvejen via din CS2. CS3 kan endnu mere.

Når det så er sagt, så ved jeg at flere er glade for iTrain. Jeg kender ikke programmet i detaljer, så jeg ved ikke om det løser dit behov.

Du kan læse mere her: https://www.berros.eu/en/itrain/

Der er selvfølgelig ting som CS2 ikke kan med henblik på automatik, så jeg er nysgerrig på grunden til at du gerne vil have din computer ind over?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

petz
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 nov 2016, 22:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af petz »

Hej Søren,

Jeg har prøvet at få Rocrail til at fungere, som jo er gratis, og har brugt lang tid på det uden at det virker, som forventet efter de lavede den sidste opdatering. Jeg får ikke hjælp derfra, udover de henviser til wiki-rocrail og der er så mange ord og forkortelser de bruger som for mig er svære at forstå og bruge. og nu vil jeg prøve at undersøge noget andet, så takt for dit forslag.

Jeg vil gerne prøve at få en computer indover fordi CS2'erens programeringsmuligheder er er små , besværligt og lidt gammeldags.

Jeg synes det kunne være sjovt at få flere tog til at køre samtidigt, undgå sammenstød, lave forskellige baner undervejs af kørslen, styre afkoblingsskinner, kran og jernbaneoverskæring, lys, lyde undervejs, bremse og pause undervejs, køre med forskellige hastigheder undervejs osv. Det er jo kun fantasien der sætter grænser.

Jeg har købt en CS3 men ikke brugt den fordi jeg indså at den ikke kan meget mere end CS2 'eren og bare det at den ikke kunne overføre banen fra CS2 til CS3 gjorde det håbløst for mig og fandt ud af at jeg bare manglede en avanceret computer som kunne håndtere alle informationerne og programmere dem.

Så jeg vil sælge CS3'eren som stort set ubrugt (når det køre som det skal).

Mange hilsner
Peter
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af Søren »

petz skrev: 20 okt 2019, 12:58 Jeg vil gerne prøve at få en computer indover fordi CS2'erens programeringsmuligheder er er små , besværligt og lidt gammeldags.
Baseret på det du nævner (flere tog samtidig, styre afkoblingsskinner, kran og jernbaneoverskæring osv., så er der intet af det CS2'eren ikke kan.

Men lad nu det ligge. Du er velkommen til at spørge herinde, hvis der står noget i de forskellige beskrivelser af programmerne som du er i tvivl om. Som du nævner forkortelser osv., men vær også opmærksom på at det ikke bliver anderledes af at gå et andet sted hen end Rocrail. Software til styring af anlæg er avanceret, så der er ikke andet at gøre end at begynde at lære. 😊
petz skrev: 20 okt 2019, 12:58 Jeg har købt en CS3 men ikke brugt den fordi jeg indså at den ikke kan meget mere end CS2 'eren og bare det at den ikke kunne overføre banen fra CS2 til CS3 gjorde det håbløst for mig og fandt ud af at jeg bare manglede en avanceret computer som kunne håndtere alle informationerne og programmere dem.
CS3'eren kan efterhånden meget mere end CS2'eren efter de seneste opdateringer der er kommet. Det vil kun tage fart herfra. Så det er i hvert fald ærgerligt at skille sig af med den - også selvom du har en computer sat til. Du ser heller ikke mange, der sælger deres nye iPhone for at bruge den gamle i stedet. Sælg CS2'eren i stedet.

Derudover så skal du en gang oprette sporplanen igen, og så er det ligesom det. Men medgivet, CS3'eren er ikke god til at importere sporplaner fra CS2 og det kunne da være bedre.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af ErikL »

Hej

Du skal være opmærksom på at Itrain kræver Java og det er nogo for mig.

Hvis du kan leve med Windows (og det kan være svært) har du traincontroller eller windigipet, min erfaring er med TrainController.
Det fungere upåklageligt jeg blev ikke venner med Itrain var umuligt at få support. Jeg har valgt en lille Windows maskine dedikeret til formålet og samlet alle mine “tog programmer” på den, og bruger så min Mac via Chrome med fjernskrivebord. Så sker der ikke noget når jeg opdatere Mac.

Begge programmer har et stort Forum med meget hjælp.

Du kan hente en test version som kører i 15 min af gangen, til test.

Prisen er det samme som CS3 inden du får set dig om

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar