Opkobling af digital styring med Pc

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
speed180
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 aug 2011, 12:50
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Opkobling af digital styring med Pc

Indlæg af speed180 »

Davs.


"Hvad kræver det at koble sin digital styring sammen med en Pc og et software program ( JMRI ,ITrain, TrainController , WinDigipet osv)
Dette spørgsmål dukker op fra tid til anden.
Så jeg vil lige her komme med et bud.
En simpel og billig løsning er " Gen-LI interfacet fra :http://usuaris.tinet.cat/fmco/lokmaus_en.html#genlis88.
Dette Interface "Emulerer" Lenz Li 100 interface og arbejder via Xpressnet systemet, hvilket betyder at ALLE digital systemet der har denne Xpressnet funktion vil kunne bruges sammen med interfacet.
Selve interfacet kan laves i 2 udgaver, nemlig som en "Normal" 9 polet Sub D Com port, eller som USB tilslutning.
Med Com port fungerer interfacet OGSÅ med en USB / COM omsætter, det er prøvet.
Se da Xpressnet har en begrænsning, nemlig antal af enheder der kan tilkobles , Max 31 , er der samtidig mulighed for at skifte add. på interfacet, hvis default add. i forvejen er brugt af en anden enhed.
Betingelserne for at kunne bruge interfacet er ret simple, nemlig at der findes en ledig port, MASTER eller SLAVE på digital systemet, findes det ikke så LAV en:
http://usuaris.tinet.cat/fmco/lokmaus_en.html#netbox
Det er ganske simpelt, samt af der findes en Com eller USB port på den Pc der skal bruges.
Interfacet er efter sammen kobling med Pc og digitalenhed, bedøvende ligeglad med om der så også er tilkoblet en MAUS eller anden form for kontrol enhed, det kigger IKKE efter dette.
Til sammen kobling af interface og Pc bruges der 2 kabler, nemlig :
Com kabel mellem Pc og interface:
1 : 9 poletSub D forbindelse RET IGENNEM ( gammel modem kabel )
2 : USB kabel ( Interfacet SKAL være lavet med USB tilslutning)
3 : USB / Com omsætter

Xpressnet kabel mellem Interface og digital enhed:
6 polet RJ 12 stik i begge ender med stik forbindelser til ben 3 og 4, som krydses til det andet stik = 3 til 4 og 4 til 3

Jeg kender dette interface og har nu brugt dette i snart 2 år, og aldrig haft problemer med dette.
Jeg har brugt interfacet i forbindelse med Roco 10764 digitalenheden, samt NanoX digital digitalenheden :http://usuaris.tinet.cat/fmco/nanox_en.html

Se det var så først lidt om selve Interfacet, men nu til software delen, hvad kræver denne??
Jo ganske enkelt, at der er mulighed for at opsætte forbindelse til digitalsystemet over en Com eller USB port, og selvfølgelig at programmet i forvejen genkender " LENZ Li 100" .
Dette udelukker på forhånd "Roco Motion " systemet, da dette IKKE tillader opsætning af com eller USB port, men KUN genkender "Ægte" Roco enheder :roll: :roll:
JMRI , ITrain, Traincontroller og WinDigiPet er ALLE testet og virker 100% UDEN nogen form for begrænsning.
Der er med sikker hed flere programmer der også vil kunne anvende systemet, men jeg har ikke prøvet andre.
Stig
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Opkobling af digital styring med Pc

Indlæg af moppe »

speed180 skrev: Jeg har brugt interfacet i forbindelse med Roco 10764 digitalenheden, samt NanoX digital digitalenheden :http://usuaris.tinet.cat/fmco/nanox_en.html
Hvordan er det nu - 10764 der kan man kun programmere CV værdier, men ikke læse dem fra en dekoder - korrekt?

Klaus
speed180
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 aug 2011, 12:50
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Re: Opkobling af digital styring med Pc

Indlæg af speed180 »

moppe skrev:
speed180 skrev: Jeg har brugt interfacet i forbindelse med Roco 10764 digitalenheden, samt NanoX digital digitalenheden :http://usuaris.tinet.cat/fmco/nanox_en.html
Hvordan er det nu - 10764 der kan man kun programmere CV værdier, men ikke læse dem fra en dekoder - korrekt?

Klaus
Helt rigtig, med Roco 10764 og MultiMaus kan man ikke udlæse CV værdier, MEN, se dette er også en lille fordel ved Interfacet, det kan du nemlig med dette også koblet med 10764 enheden , og JMRI programmet.
Stig
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Opkobling af digital styring med Pc

Indlæg af moppe »

[quote="speed180"Helt rigtig, med Roco 10764 og MultiMaus kan man ikke udlæse CV værdier, MEN, se dette er også en lille fordel ved Interfacet, det kan du nemlig med dette også koblet med 10764 enheden , og JMRI programmet.[/quote]

Det vil sige at med 10764 og x-pressnet interfacet kan man udlæse CV?

Hvad med 10761?


Klaus
speed180
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 aug 2011, 12:50
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Re: Opkobling af digital styring med Pc

Indlæg af speed180 »

moppe skrev:[quote="speed180"Helt rigtig, med Roco 10764 og MultiMaus kan man ikke udlæse CV værdier, MEN, se dette er også en lille fordel ved Interfacet, det kan du nemlig med dette også koblet med 10764 enheden , og JMRI programmet.
Det vil sige at med 10764 og x-pressnet interfacet kan man udlæse CV?

Hvad med 10761?


Klaus[/quote]

Ja med 10764 og Xpressnet interfacet kan du.
Med 10761 ved jeg ikke, jeg har aldrig haft en at forsøge med.
Stig
Besvar