Decoder i ROCO MZ 1701

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Decoder i ROCO MZ 1701

Indlæg af gert »

Klubben har fået overdraget et ubrugt eksemplar af ROCO´s fantasimodel MZ 1701 til brug ved testkørsler. Det er helt fint.

Den kører bare ad hækkenfeldt til. Virker lidt som snavsede hjul/dårligt strømoptag.

Og så alligevel ikke. På testsporet kan jeg se, at den begynder at trække strøm, men i det øjeblik motoren sklal til at køre, falder strømforbruget til praktisk taget 0.

Renser hjul og strømoptag uden virkning.

Af med hatten og se havd der er los. Op på rullefeltet med kalorius.

Så falder mit øje på stikket til dekoderen. Det er af den type, hvor ledningerne er forbundet i en knivspalte. En connectortype jeg aldrig har haft andet end dårlige erfaringer med hvis de skal bruges til andet en stort set strømløse signalforbindelser.

Nyt stik på. Atter en gang er jeg blevet bekræftet i stiktypens uanvendelighed til at bære en strøm større end noget der nærmer sig ingen ting.

Jeg har vedheftet et par billeder af stiktypen til skræk og advarsel for alle andre.

Gert
Vedhæftede filer
knivkontakter 2.jpg
Knivkontakter i ROCO stik.jpg
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Jimmyoldtimer
Trafikelev
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12 aug 2011, 14:11
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Viby Jylland
Kontakt:

Re: Decoder i ROCO MZ 1701

Indlæg af Jimmyoldtimer »

Er det deres BR215 malet i det Danske design farve Rød og sort, de var med i de første Digitalsæt.
VH
Jimmy

MVH
Jimmy

Besøg min hjemmeside:
www.jimmyoldtimerstogside.dk

B og G Modeljernbaneklub:
http://www.bechers.dk/train/
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Decoder i ROCO MZ 1701

Indlæg af gert »

Jeps - men det har næppe noget specielt med den udgave at gøre. Dekodere med lignende stik kan nok findes i mange andre ROCO lokomotiver.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar