CS2 i demoudgave

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af Søren »

Næste step vil måske være at aktivere togvejene baseret på trafikken på den lille station. F.eks. kunne det være smart, at når et tog ankommer i spor 2, så vil togvejen automatisk stille sig ind i spor 1. Det er typisk dynamik for en skyggebanegård.

For at få det til at virke, skal du gøre følgende.

Jeg har oprettet en togvej for både spor 1 og spor 2, samme metode som i tidligere afsnit.
2a_staging_yard.jpg
For at kunne automatisere den, skal vi redigere den. Ind i Memory, Skruenøgle, og klik på togvej.
2g_activation_works.jpg
I egenskaber for togvejen kan du se automatiseringsindstillingerne nederst.

Feltet beskriver: Hvilken kontakt der benyttes (1), om det skal ske når toget ankommer til - eller forlader kontaktpunktet (2), og flere indstillinger (3). Da vi skal lytte på vores S88 LINK, skal du klikke på flere indstillinger.
2e_staging_yard_activating.jpg
I dialogen kan vi angive kontakt (1), hændelse der udfører vores handling (2) og vi kan ændre på om vi lytter på vores Central Station 2 eller på vores S88 LINK (3).

Vi kan også angive betingelser, som skal være til stede for at handlingen udføres. Det kan f.eks. være at en anden kontakt skal være optaget eller ledig. Disse angives i listen Condition (4). Dette skal vi dog ikke bruge i dette eksempel, så vi lader den være. Der står en række i forvejen, men den har ingen betydning.

Da toget i spor 2 skal aktivere togvejen ind i spor 1, skal vi angive kontakten for spor 2 (1). Dette var 1002. Togvejen skal aktiveres når toget ankommer, så vi lader knappen med lokomotivet være urørt (2). Hvis du klikker på den, vil du se at tilstanden skifter. Til sidst vælger vi at lytte på vores S88 LINK (3). Vælg adressen for dit linkmodul.
2d_staging_yard_automatic_activation_setup.jpg
Gem alle ændringer ind til du ikke har flere blå konfigurationsskærme. Gå herefter over i Layout.

Find nu din S88 LINK vindue frem, kald kontakten op og tryk på den. Bemærk at intet sker - og hvorfor nu det?
2c_staging_yard_automatic_activation.jpg
Forklaringen er at Central Station 2 kan skelne mellem lokomotivaktiveret automatik, og "håndbetjent automatik". Ideen er, at du kan slå automatik til og fra, afhængig af hvad du er i humør til.

Eksempel: Én dag vil du måske selv styre din skyggebanegård, mens du andre dage vil have den automatisk. Dermed kan du rangere på din station, mens CS2'eren afvikler trafikken i baggrunden.

For at slå automatikken til, skal du vælge den lille hånd (1) ud for den række af Memory funktioner du vil have automatiseret. Når hånden bliver til et lokomotiv og en hånd, er rækken betjent af lokomotiverne (og selvfølgelig stadig dig selv).

Bemærk her, at det er forskelligt fra række til række. Du kan med fordel gruppere funktioner, så du kan slå forskellig automatik til og fra i samme hug.
Det betyder også, at du kan have skyggebanegårdsautomatik på en række, og stationsautomatik på en anden. Så kan du finjustere, hvilke dele af dit anlæg der skal køre automatisk og hvilke der ikke skal.
2f_locomotive_activation.jpg
Prøv nu at gå tilbage Layout, find S88 LINK frem, og aktiver kontaktpunktet. Bemærk at togvejen stiller sig. Hvis togvejen allerede stod til Spor 1, vil du selvfølgelig ikke se noget. Prøv da at skabe uorden i togvejen, så den opløses, og prøv at aktivere kontakten igen.
2b_staging_yard_edit_memory.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Husk også på at det ikke kun er et demo-program, men også en mulighed for dig for at have endnu en styreenhed, på en computer.
Det er nemlig en vigtig pointe, som man kan læse mere om her: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1604

Husk også at Central Station 2 (og Märklin Digital i almindelighed) ikke er forbeholdt Märklin-brugerne. Märklin Digital kan bruges til alle skalaer og sporsystemer. CS2 er fuldt DCC kompatibel. Så har du fået blod på tanden i forhold til dit 2-skinne-anlæg er der intet der holder dig tilbage! ;-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

½ 0
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22 aug 2014, 11:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af ½ 0 »

Hej Søren
Imponerende gode, let forståelige, forklaringer du her laver.
Jeg må bare blande mig i koret af rosende indlæg.
Alle med en CS2 har glæde af dine udførlige vejledninger
Respekt
Ulrik Dahl (½ 0)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af Søren »

Tak for de venlige ord! :-) Det er en fornøjelse.

I forhold til Memory-sekvenser kan man meget mere end togveje.

Alt hvad du kan aktivere via Keyboard-pulten i din Central Station, kan du inkludere i en Memory-sekvens. Det kan f.eks. være en lygtepæl, husbelysning, jernbaneoverskæring - alt! Derudover kan du inkludere lokomotivfunktioner, lokomotivhastigheder osv. Du kan så at sige indspille en sekvens og bede din CS2 gentage den.

Her vil jeg tilføje en sekvens, der ud over at sætte en togvej, også sætter et signal.

Når du skal opsætte et signal, skal du finde en ledig plads på dit Keyboard, gå i redigeringstilstand og vælge en knap. Her har vi valgt næste i rækken som er nr. 627. Da det er et signal kalder jeg den for S627. Jeg synes det er nemmest at give signalerne numre efter deres knapper og rækkefølge. Hvis signalet f.eks. spænder over flere knapper, som vores to udkørselssignaler, kan de f.eks. hedde S627-628 og S629-630 når du opmærker deres ledninger ude på anlægget.

Jeg vælger desuden at dekoderen skal væres "New Inst Decoder". Det betyder sådan set bare "indbygget dekoder af ny type". Ny type er Märklin specifikt og refererer til dekoderen under Märklins signaler. Det har kun betydning for udformningen af "museklaveret", så benytter du Viessmann har dette valg ingen betydning. Du skal blot være i stand til at vælge DCC som protokol. "Ny type" vil altid tillade dette.
3g_slow_out.JPG
Vi sætter to signaler op. Så vi får to udkørselssignaler, et til hver retning.
3b_setup_signal_overview.JPG
Nu skal vi placere signalerne. Smut ind i Layout og gå i redigeringstilstand. Vælg signalelementet i oversigten over sporelementer. Du kan rotere signalet, hvis det ikke passer med din ønskede stilling.

Når du placerer signalet skal du vælge det ønskede signal fra listen. Scroll ned til vores nyligt oprettede signaler og vælg et af dem. Da vi er på en virtuel CS2, har det jo ikke umiddelbart konsekvenser hvilket et du vælger, men hvis du har et signal ude på din bane, skal du selvfølgelig vælge det korrekte signal.
3f_delay.JPG
Nu skal vi have signalet inkluderet i vores banegårdslogik.

Derfor smutter vi over i Memory, går i redigeringstilstand og vælger en tom sekvens fra B-rækken. Jeg kan godt lide at skille tingene ad, så B-rækken f.eks. er togveje, og A-rækken er togvejselementer.

Nu kommer det smarte. Vi har jo tidligere lavet en togvej ind i spor 2. Derfor kan vi udnytte denne togvej når vi skal tage signalet i brug. En nem ting vil være at redigere togvejen og inkludere signalet, men hvad så hvis vi vil stille togvejen uden signalet? Derfor laver vi en ny togvej, hvor vi først sætter togvejen ind i spor 2 og derefter signalet.

Vælg derfor togvejen ind i spor 2. Du vil se at den dukker op i listen. Mens du stadig er i redigeringstilstand i Memory, hopper du over i Keyboard og sætter signalet for spor 2 til grønt.

Du vil se at togvejen nu indeholder en anden togvej og et signal. Vent med at gemme.
3e_udkoersel_spor2.JPG
Når du inkluderer togveje i andre togveje, vil disse blive udført på samme tid når sekvensen afvikles. Dette betyder at alle inkluderede togveje vil blive forsøgt sat på én gang. Dette er ikke altid ønskeligt, og derfor skal vi indbygge en forsinkelse. Med en forsinkelse vil togvejen blive sat først, og herefter vil signalet stille sig på grønt.

Uden forsinkelse, vil signalet stille sig på grønt mens togvejen er i færd med at blive gjort klar. Det er på ingen måde ønskeligt.

For at indbygge forsinkelse skal du holde venstre museknap nede på togvejen og slippe. Der åbner nu et vindue hvor du kan sætte kryds i "Delay". Delay betyder at din CS2 først vil afvikle togvejen helt færdig, før den går videre til næste trin i sekvensen. I dette tilfælde er det vores signal.

Tip! Hvis du ønsker yderligere forsinkelse, kan du indtaste en tid i "Delay time". Hvis du gør dette, vil din CS2 vente den angivede tid før den går videre til næste trin. Med Delay ventes kun den tid trinnet tager at blive udført, med "Delay time" kan du selv angive den ønskede tid. Det kan være, at du vil indbygge illusionen at fjernstyringscentralen er lidt sløve til at få sat signalet på grønt, så du giver den måske 20 sekunder ekstra. :-)
3c_place_signal.JPG
Gem alle dine ændringer. Nu går du tilbage og redigerer din sporplan. Vælg en Memory-knap og indsæt den et sted på anlægget. Det behøver ikke være oven i et spor, som vi gjorde med selve togvejen. Nu vil vi bare have en knap.

I menuen der kommer frem, vælger du den Memory-sekvens som du oprettede med signalet i. Jeg kaldte min "Ud Vst Spor 2", altså "Udkørsel mod vest fra spor 2". Du finder nok på din egen navngivning, som giver mening for dig.

Med tekstelementet kan du også angive en lille hjælpetekst.
3d_memory_route_in_route.JPG
Du kan med de små Memory-knapper oprette forskellige funktioner i dit layoutbillede, som du kan aktivere manuelt.

Tip! Du kan også koble en Memory-sekvens til en fysisk trykknap med S88 LINK-modulet (60883). Dermed kan du designe din egen manuelle sportavle, og lade den aktivere Memory-sekvenser i din CS2. Således kan du have fornøjelsen af en rigtig sportavle, som du selv tegner og bygger, men samtidig have det lidt let, og lade CS2'eren styre logikken.

Husk også at lave en tilsvarende knap for udkørsel fra spor 1 mod øst. Da dette er et tysk signal, skal du selvfølgelig sørge for at den stiller sig på en gul og en grøn, da kørsel henover et drejet sporskifte kræver langsom kørsel. Ved at inkludere signalstillingen i en Memory-sekvens, så er du altid sikret at signalerne står korrekt. :-)
3a_setup_signal.JPG
Så virker tingene også når "ham der aldrig kan finde ud af at stille signaler korrekt - eller glemmer det" skal betjene vores station :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af bygger01 »

Jeg har også prøvet at hente demoudgaven, men så ikke den store fidus i den.

MEN den anden aften, hvor jeg havde glemt at slukke CS2'eren, åbnede jeg demoudgaven og pludselig var vores CS2'er på PC'en, og jeg kunne bl. a. skifte sporskifter via Lenz LS150 dekoderne.

Så skulle det vises frem, men nu virkede det ikke mere.

Lidt forklaring ville gøre godt .........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af Søren »

Hej Jørgen
bygger01 skrev:Jeg har også prøvet at hente demoudgaven, men så ikke den store fidus i den.

MEN den anden aften, hvor jeg havde glemt at slukke CS2'eren, åbnede jeg demoudgaven og pludselig var vores CS2'er på PC'en, og jeg kunne bl. a. skifte sporskifter via Lenz LS150 dekoderne.
Jeg beklager, hvis det ikke fremgik tydeligt at et af formålene med CS2'eren på pc'en er at kunne lave sin computer om til en ekstra CS2. Det svarer i princippet til at du køber en CS2 mere og sætter til dit anlæg.

Hvis det ikke virker mere, kan der være ca. 1000 ting der går galt. ;-) Den mest åbenlyse er formentlig at din CS2 pc ikke længere kan se din rigtige CS2. Har din CS2 f.eks. en IP-adresse? Du ser her, hvordan du checker det:
http://baneforum.dk/viewtopic.php?t=1604

Jeg oplever også af og til, at jeg skal genstarte CS2 på pc'en, hvis den var startet før CS2'eren blev startet. Den sidste mulighed er at din CS2 på pc'en er i demomode, gå da til dens opsætning og vælg din CS2 på listen, samt sæt CS2 på pc i Verbindung-mode.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar