Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af jhcn »

Jeg har prøvet at tilslutte et par Märklin Hobby-signaler - 74371 & 74391 - til Märklins m84 dekoder.
Umiddelbart virker det fint, men det undrer mig at der kun er ganske svagt lys i signalerne.
Jeg har prøvet at sætte en 66361 strømforsyning til dekoderen, men det ændrer ikke på lysstyrken.
Og eftersom det hele bare er sat på en teststrækning på under en meter, så er det ikke fordi der er mange andre ting som snupper strømmen.
Gør jeg mon noget forkert - eller er der bare ikke rigtig noget lys i et signal der trods alt også kun kostede 90 kr....?
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af Søren »

Ja, du har glemt at læse i manualen. :)

Der sidder en lille kontakt (nr 8) i manualen. Den skal være i On position. Manualen anbefaler at man slår kontakten fra hvis man IKKE benytter signalerne. Har du købt din dekoder brugt, er dette måske årsagen.

CV 38 justerer desuden lysstyrken for dagslyssignaler. Værdien kan være 0 - 10.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af jhcn »

Søren Lauritsen skrev:Ja, du har glemt at læse i manualen. :)

Der sidder en lille kontakt (nr 8) i manualen. Den skal være i On position. Manualen anbefaler at man slår kontakten fra hvis man IKKE benytter signalerne. Har du købt din dekoder brugt, er dette måske årsagen.

CV 38 justerer desuden lysstyrken for dagslyssignaler. Værdien kan være 0 - 10.
Hej Søren!
Tak for svaret, men faktisk havde jeg læst manualen.... Og nu har jeg så læst en mere - direkte fra Märklins hjemmeside for at tjekke det med den lille kontakt.
For som du kan se på nedenstående billede af både manual og dekoder - så nævnes punkt 8 ikke, og kontakten er ikke på dekoderen...
m84.jpg
I den manual jeg kan finde online omtales kontakten!
Så det efterlader nok kun CV 38 som mulighed for at få lys i signaler?
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af jhcn »

Her er et mere tydeligt billede af "den manglende kontakt"
m84 uden kontakt.jpg
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af Søren »

Meget interessant. Jeg kigger lige på det. Har prøvet CV 38?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af jhcn »

Søren Lauritsen skrev:Meget interessant. Jeg kigger lige på det. Har prøvet CV 38?
Nej. Er stærkt i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.
Og alt er ved at blive pakket ned, så jeg kan invadere min arbejdsplads i den kommende uge. Jeg er en af de få som skal være der, men jeg gider altså ikke at kigge på serveren hele tiden - den kan godt passe sig selv mens jeg forsøger at bygge en bane.
Skal teste nogle af de ting du har lært mig!!!

Og mine tog trænger virkelig til at blive rørt! Desuden er der nok en 30 børn i SFO'en som bliver lykkelige når det hele virker...

Men tak for at du vil kigge på dette problem. Min version af dekoderen er tydeligvis af ældre dato, men på kassen står der altså at den kan bruges til Hobby-signaler. Og min datter bruger dem ikke mere.
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af Søren »

Hejsa

Så fik jeg undersøgt sagen og jeg tror dit problem står klart. På din dekoder, altså dem uden on/off kontakten, er CV 38 som standard sat til 0. Det betyder "slukket", og det er lidt noget hø. Det er højst sandsynlig derfor, at du kun ser et svagt lys i dine Hobby-signaler. Hvis du ændrer CV 38, så skulle der komme lys.

På nyere versioner af dekoderen, altså dem med on/off kontakten, er CV 38 standardværdien sat til 10. Dermed oplever man ikke problemet.

Jeg har taget et billede af både gammel og ny version af dekoderen, så man kan se forskellen, hvis man er i tvivl om hvilken man besidder.
m84 - Ny dekoder med kontakt. CV38 = 10.
m84 - Ny dekoder med kontakt. CV38 = 10.
m84 - Gammel dekoder uden kontakt. CV38 = 0.
m84 - Gammel dekoder uden kontakt. CV38 = 0.
Du ændrer CV 38 ved at sætte dekoderen til dit programmeringsspor eller benytte Programming on Main (PoM). Jeg anbefaler at du benytter DCC når du benytter dekoderen. For at benytte DCC skal DIP-switch nr. 10 være sat til ON.

Jeg bruger også "museklaveret" til at sætte dekoderens adresse, jeg synes det er klart det nemmeste. Dekoderen på billedet har adresse 1, hvorfor DIP-switch nr. 1 er sat til ON.
DIP-switch nr. 10 skal være ON for at benytte DCC.
DIP-switch nr. 10 skal være ON for at benytte DCC.
CS2'eren viser altid hvordan du skal indstille museklaveret. Så når du går ind og redigerer dekoderen, vil du forsiden se en visning af museklaveret. Dermed ved du hvordan du skal indstille dine DIP-switche. Meget nemt og enkelt. Husk kun at ændre på museklaveret når dekoderen er uden strøm. F.eks. under et nødstop.
CS2 viser hvordan museklaveret skal indstilles.
CS2 viser hvordan museklaveret skal indstilles.
For m84 vælger du "Merfachdecoder Neu". Har du k84 skal du vælge "Merfachdecoder Alt". Hvis man benytter indbygningsdekodere til C-sporet vælger man Einbaudecoder Neu eller Alt, afhængig af hvilken man har. Den som taler DCC er "Einbaudecoder Neu". Eneste forskel er hvordan museklaveret vises på skærmen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af jhcn »

Søren Lauritsen skrev:Hejsa

Så fik jeg undersøgt sagen og jeg tror dit problem står klart. På din dekoder, altså dem uden on/off kontakten, er CV 38 som standard sat til 0. Det betyder "slukket", og det er lidt noget hø. Det er højst sandsynlig derfor, at du kun ser et svagt lys i dine Hobby-signaler. Hvis du ændrer CV 38, så skulle der komme lys.
Hej Søren

To beklagelser først! Den ene at jeg driver rovdrift på din viden, men forhåbentlig kan andre få glæde af at læse med?!
Den anden at nedenstående billeder er mobilkvalitet, men jeg kunne ikke lige koble CS2'en til netværk, og derfor kan jeg ikke lave screendumps direkte fra den.

Desværre virker det stadig ikke - jeg har kun svagt lys. Kan du se ud fra disse billeder hvad jeg gør forkert?
Konfiguration.jpg
CV38 0 til 10.jpg
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg kan se at du benytter PoM, og det burde også fungere. For god ordens skyld bør du lige sætte dekoderen til programmeringssporet og udlæse værdien af CV38, så vi er helt sikre på at den også indeholder 10. PoM melder ikke tilbage hvorvidt værdien er modtaget, så din Central Station antager at det er tilfældet. Det er dog ikke sikkert.

Du er først sikker, hvis du kan udlæse værdien fra programmeringssporet.

I langt de fleste tilfælde, hvor tingene virker, er det tilstrækkeligt med PoM da man kan se konsekvensen af ens ændringer med det samme. Når det ikke virker som forventet, som i dette tilfælde, er det dog en fordel at tage PoM ud af ligningen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Märklin 60841 m84 dekoder med Hobbysignaler 74xxx

Indlæg af jhcn »

Søren Lauritsen skrev:Hejsa

Du er først sikker, hvis du kan udlæse værdien fra programmeringssporet.
Hvordan gør jeg det? Det fremstår ikke helt på samme måde som ved lokomotiver?
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Besvar