PC styring

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
TMT49
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11 nov 2015, 09:11
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann Peco
Geografisk sted: Nordsjælland

PC styring

Indlæg af TMT49 »

Hej kære forum

Efter at have fremstillet diverse sindrige relæ - og elektronikkonstruktioner til at lave stop/brems og automatik på min bane, har jeg besluttet at droppe det, og blive "computerized". Ikke fordi det ikke virker, men PC styring giver meget større fleksibilitet., kan jeg godt se. En fin ældre PC er anskaffet til formålet, og den er blevet koblet op på min IB 650 via COM1 porten. Jeg har prøveinstalleret både WINDIGIPET og TRAINCONTROLLER og kan køre mine tog via mus og tastatur!

TRAINCONTROLLER virker umiddelbart meget mere simpelt og brugervenligt, men.....

- kan jeg bruge min Uhlenbrock 63340 tilbagemeldingsmodul (Uhlenbrocks loconet) eller hvad?

- går jeg glip af noget på skærmen, som ville kunne ses hvis jeg brugte S88?

På deres hjemmeside står det, for mig, lidt uklart.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: PC styring

Indlæg af ErikL »

Hejsa

Jeg benytter Traincontroller og er super tilfreds med det.

Mit råd vil være at spørge ind i deres fora, der får man et meget hurtigt og kvalificeret svar
fra de som benytter samme udstyr som dig.

Jeg bruger Ecos og S88 så kan desværre ikke hjælpe.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: PC styring

Indlæg af Søren »

TMT49 skrev:- kan jeg bruge min Uhlenbrock 63340 tilbagemeldingsmodul (Uhlenbrocks loconet) eller hvad?
- går jeg glip af noget på skærmen, som ville kunne ses hvis jeg brugte S88?
Tilbagemelding drejer sig, groft skrevet, kun om én ting: Er der et tog på sporet, eller er der ikke et tog på sporet. Det er såmænd det hele. Computeren, eller en avanceret digital central (Märklin Central Station eller ESU ECoS), kan så bestemme hvad der skal ske, når et kriterie opfyldes.

Om du benytter S88 eller en anden tilbagemeldingsbus (Lenz R/S eller Roco) er fuldstændig lige meget. S88 er kommunikationen med centralen, andre benytter noget andet. Uhlenbrock benytter LocoNet.

Skulle man tale om fordele ved andre tilbagemeldingssystemer, så kan man tale om RailCom tilbagemelding som, udover at fortælle om der er et tog, også kan fortælle dig hvilket tog der er tale om. Det kan være en stor fordel for computerstyringen, da den så ikke længere skal gætte sig frem. Oftest er det dog et yderst kvalificeret gæt, hvorfor det stadig er lidt ligegyldigt, hvilket også afspejler sig i prisen på RailCom moduler. De er oftest meget dyre, og mon ikke udbud og efterspørgsel har noget med det at gøre.

RailCom er dog ikke så aktuelt for dig, da dine moduler ikke er RailCom moduler, og Uhlenbrock ikke supporterer RailCom (så vidt jeg ved).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar