Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Hejsa

Det kan du godt. Du kan udnytte at du kan bygge signalstyringen helt og aldeles med hændelser og makroer.

Her er et eksempel der viser hvordan du kan gøre. Jeg har bygget en lille station. For nemhedens skyld, så arbejder vi kun med indkørsel fra venstre og udkørsel mod højre.

Stationen har to udkørselssignaler (S5 og S6). Derudover et indkørselssignal SI-1 og et forsignal V1.

Forsignalet skal afspejle status på udkørselssignalet i den anden ende af stationen, men da der er to udkørselssignaler, så er forsignalet afhængig af den togvej vi har sat.
knoldesparkerup-st-2.jpg
Jeg har bygget det ved at oprette et sæt hændelser der, til sammen, udgør den logik der skal til.

Hændelserne er:
Togvej S1 - Stiller togvejen til spor 1.
Togvej S2 - Stiller togvejen til spor 2.
Udkørsel S1 - Stiller udkørsel fra spor 1.
Udkørsel S2 - Stiller udkørsel fra spor 2..

Derudover makroerne:
V1-update - Opdaterer signalbilledet på V1 baseret på den aktuelle togvej.
V1-S5-logik-a - Styrer V1 når S5 viser et af stopbillederne (Hp0/Sh0 eller Hp0/Sh1).
V1-S6-logik-a - Styrer V1 når S6 viser et af stopbillederne.
V1-S5-logik-b - Styrer V1 når S5 viser et af kør billederne (Hp1 eller Hp2).
V1-S6-logik-b - Styrer V1 når S6 viser et af kør billederne.

Jeg gennemgår her hændelserne for togvej ind og ud af spor 1. Jeg gennemgår ikke spor 2, da det er det samme, blot med et andet udkørselssignal.

Hvordan virker det?

Togvej S1 ser ud som nedenfor.
  • Stil sporskiftet
  • Sæt T1 til ON (T1 indikerer overfor resten af systemet at Togvej 1 er aktiv).
  • Kald "V1-update"
  • Sæt I-signal til kør
togvej-s1.jpg
Hokus pokus ligger i hændelsen "V1-update". Den er øverste lag i en samling makroer der tager højde for stillingen på U-signalerne. Den består af en IF-makro og ser ud som nedenfor.

HVIS T1 er aktiv, så kald funktionen "V1-S6-logik-a" ELLERS kald funktionen "V1-S5-logik-a".

De to funktioner håndterer henholdsvis spor 1 og spor 2. Det er her vi gør os afhængig af togvejen via status på T1. Vi kontrollerer status på T1, da den repræsenterer togvejen. På den måde undgår vi at skulle kontrollere status på samtlige sporskifter, hvis nu togvejen indeholdte flere end ét. Samtidig kan du ændre på togvejens opbygning, uden at skulle ændre på funktionerne til signalerne. Det er fleksibilitet som du bliver glad for.
v1-update.jpg
Fra hændelsen V1-update går vi over i selve logikken. Hvis togvejen er sat ind i spor 1, så kaldes hændelsen "V1-S6-logik-a". Den ser ud som nedenfor.

"HVIS S6 er enten Fuld stop (sh0) ELLER stop med forbikørsel (sh1) skal forsignalet vise 'forvent stop' ELLERS kald makro 'V1-S6-logik-b'"

Da S6 er et udkørselssignal, så er der to varianter af stop. Derfor skal vi sikre os, at vi tager højde for begge varianter. Det gør vi med en "ELLER" makro (OR). Det er den nederste linje. Den foretager en OR mellem alle kandidater i listen, i vores tilfælde, de to forskellige signalbilleder. Hvis bare én af dem er gældende, så er hele udtrykket sandt. I vores IF-sætning ovenfor vil det resultere i at signalet går på "Forvent stop".
V1-s6-logik-a.jpg
Hvis vi rammer vores "ELLERS" (else) så kalder vi makroen "V1-S6-logik-b". Den makro kigger på stillingen af udkørselssignalet i forhold til de to grønne værdier det kan have og sætter forsignalet efter det.

Makroen er simpel:

"HVIS signalet viser fuld hastighed, sæt forsignalet til fuld hastighed ELLERS sæt lav hastighed"

Den ser sådan ud:
V1-s6-logik-b.jpg
Du skal bygge lignende makroer for signalet i spor 2 (S5). De er i princippet fuldstændig magen til, men indeholder et andet U-signal.

Ovenstående giver os et korrekt billede når vi stiller signalet via togveje. Det vil ikke skifte automatisk hvis vi sætter sporskifterne manuelt eller signalerne manuelt, så det skal man lade være med. I virkeligheden stilles forsignalerne faktisk ofte manuelt, når togvejen er sat.

Udkørsel

Det er dog ikke hele historien, for når du stiller udkørsel, så stilles forsignalet ikke når du sætter dit udkørselssignal. Så det skal vi også lige bygge. Her har jeg oprettet en hændelse til togvejen "Udkørsel S1". Den ser sådan ud:
udkoersel-s1.jpg
Her blev det nemt, for nu sætter vi blot togvejen, sætter udkørselssignalet til kør, og kalder "V1-update", så forsignalet opdateres.

"V1-update" kan du bruge i alle hændelser hvor du har behov. Det har den fordel at du kun skal bygge den avancerede signallogik én gang. Herefter kan du genbruge den mange steder.

Jeg håber du kan bruge det, jeg ved godt at man kan virke lidt blæst når man lige har læst det første gang, men prøv at sætte dig ned og forsøg at skabe nogle af hændelserne, så er jeg sikker på at ideen hurtigt kommer.

Spørg endelig hvis der opstår problemer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Super, Søren. Glæder mig til at gå din mail efter i sømmene. Mvh. Niels
Besvar