Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Hejsa

Det slog mig, at nogle af manualerne til Märklin 763xx signalerne (de "gamle" signaler, af den nye serie), mangler en vejledning til opsætning af signalerne med Central Station 2. Manualen dækker Control Unit 6021, og det er jo et par år siden den var relevant.

Her følger en vejledning til programmering af 763xx signaler med Central Station 2.

Vi tager udgangspunkt i et indkørselssignal. Der er tre mulige signalbilleder:

* HP0 (Stop)
* HP1 (Kør)
* HP2 (Kør, langsomt)

Sådan gør du:
Først sætter du digitalsystemet i nødstop, så strømmen forsvinder.
Herefter sætter du signalet til digitalsystemet.
For at kunne programmere signalet skal du sætte "programmeringsbøjlen" på. Det er et stykke pap med en pianotråd.
Programmeringsbøjlen skal monteres først.
Programmeringsbøjlen skal monteres først.
Du klipser bøjlen fast på signalets dekoder.
Programmeringsbøjlen er monteret.
Programmeringsbøjlen er monteret.
Mens digitalsystemet er i nødstop, skal du finde en plads til signalet på centralstationens Keyboard. Du skal sørge for at der er tre ledige knapper i rækkefølge, én til hvert signalbillede.

Rediger Keyboard ved at trykke på skruenøglen og tryk på den knap, der skal aktivere Hp1 (altså "Kør"). Nu åbnes redigeringsbilledet for knappen.
Find en god plads til dit signal.
Find en god plads til dit signal.
Her skal du sikre dig at protokollen er "MM" (MM står for Märklin Motorola). Det er det format som 763xx signalerne benytter. Du skal også vælge "Einbaudecoder alt" under Decoder-Typ.

Da vores signal er et indkørselssignal skal du vælge "Profi-Lichtsignal HP0/1/2".

OBS! Det er meget vigtigt, at du vælger Profi-Lichtsignal da signalbillederne ellers ikke vil passe. Så vær opmærksom på dette.

Bemærk! Signaler af 764xx serien (de helt nye signaler) kan også benytte DCC el. mfx, hvilket er at foretrække hvis resten af dit system er DCC el. mfx. Da vi sidder med et 763xx signal, er vi bundet til MM-protokollen.

Gem dine ændringer og gå ud af redigeringstilstand for dit Keyboard. Centralstationen har forudfyldt knapperne med signalbillederne. Et indkørselssignal som vores optager tre knapper, et udkørselssignal vil optage fire knapper, hvorimod et bloksignal (rød/grøn) kun optager to.

Nu ophæver du nødstoppet, og du vil se at signalet begynder blinke mellem to af signalbillederne. F.eks. rød og grøn.
Programmeringen kan begynde.
Programmeringen kan begynde.
Dette betyder at programmeringen kan begynde.

Tryk nu på den grønne tast i første knaprække. Hold tasten inde.
Først trykker du på den HP1.
Først trykker du på den HP1.
Du vil se at signalet skifter til at blinke med HP2 (Gul/Grøn). Slip tasten.
Næste step kan begynde.
Næste step kan begynde.
Tryk herefter på den grønne knap i anden knaprække. Hold tasten inde kortvarigt, og slip den.
Hernæst på HP2.
Hernæst på HP2.
Du vil se at signalet efter kort tid skifter til at lyse med alle lamperne. Signalet slukker måske kortvarigt inden dette sker.
Programmeringen er gemt i signalet.
Programmeringen er gemt i signalet.
Efter få sekunder går signalet over til at skifte mellem alle signalbillederne, dette betyder at programmeringen er afsluttet.

Tag nødstoppet og fjern programmeringsbøjlen. Du kan nu montere signalet på dets plads i anlægget.

God fornøjelse!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Opsætning af Märklin 763xx signaler med CS2

Indlæg af jhcn »

Hej Søren

Tak for et godt indlæg som jeg lige har testet. Egentlig går det meget godt (jeg havde nemlig overset at det skulle være den gamle type...), men i mit resultat ender jeg hele tiden med at HP1 og HP2 er byttet om.
Jeg har også prøvet at trykke i andre rækkefølger, men det blev det kun værre af :)

Så - what to do?

Mvh
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opsætning af Märklin 763xx signaler med CS2

Indlæg af Søren »

jhcn skrev:Så - what to do?
Well. Når det sker for mig, så er det fordi jeg har valgt "Lichtsignal HP0/1/2" og ikke "Profi-Lichtsignal HP0/1/2". :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Opsætning af Märklin 763xx signaler med CS2

Indlæg af jhcn »

JA DA!

TAAAK!!!
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opsætning af Märklin 763xx signaler med CS2

Indlæg af Søren »

Er det nu man skal nævne, at det rent faktisk stod i guiden? ;) Hehe!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Opsætning af Märklin 763xx signaler med CS2

Indlæg af jhcn »

Det er det da :)

Og jeg har lært at man ikke kan ændre i den øverste tekstlinje UDEN at tjekke at de to andre beholder deres indstilling....

Men alt virker nu

Mange tak :)
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Jeg har i min opstilling jf.manualen opsat et Signal 76493 samt et par sporskifte i en C-skinnekreds. Alle funktioner virker normalt fra CS2 (60214). Ved togtest standser toget imidlertid både ved rød og grøn/gul indkørsel. Skinnekredsen måler de ca. 12V. Måling mellem de to røde kabler fra signalet påsat skinnerne (et kabel mellem isoleringerne; den anden uden for) viser ca. 16V. Ved rød er det isolerede skinnestykke naturligvis 0, og ved grøn/gul ca. 5V, som er for lidt til at trække toget. Hvad skyldes dette fald og dermed togstop Ved grøn/gul?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Fejl på signalet? Det virker umiddelbart mærkeligt.

Har du sikret dig, at du har valgt de korrekte indstillinger i CS2? Altså Profi-Lichtsignal?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Ja, umiddelbart mærkeligt. Efter at have skilt banen ad og målt ledningerne igennem, var fejlen en løs forbindelse i en bøsning til en de røde ledninger. Det virker nu. Tak, Søren.
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Mine gamle (og nye) 763xx signaler (fra omkring 2010, rød kabel V. 2.0) driver mig til vanvid. Når jeg anvender programmeringsguidlines som beskrevet, ser det fornuftigt ud (anvender Proff, Ein. alt). Men når jeg fjerner pianotråden efter programmering og anvender skinnekredsen, vil signalet ikke ændre lys ved instruks fra CS2. Signalet fryser simpelhen..Jeg har jo tidligere haft problemer med mine sporskifte, men de virker med ændringe i polariteten. Hvad sker der?
Besvar