Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Hvad mener du når du siger at signalet fryser?

Har du prøvet at lade signalet være det eneste der er sat til din CS2? Det kan ofte være nemmere at fejlsøge, hvis du gør det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Fryser vil sige, at farven rød eller grøn ikke kan ændre sig, ej heller ved fornyet opstart. Jeg kan således ikke skifte fra rød til grøn eller omvendt ved betjening fra CS2. Kun ved programmering oplever jeg automatisk skift af signalkombinationerne.Jeg har forsøgt med 3 forskellige signaler.
I min opsætning har jeg programmeringsspor og i den anden CS2 udgang en lille kreds med kun det ene berørte signal og et enkelt sporskifte, blot for at sikre funktionsduelighed. Men signalet vil altså ikke skifte ved signalskift fra CS2.
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af jhcn »

Hvordan får signalet strøm?

Jeg har tidligere oplevet at hvis strømmen tages direkte fra sporet, så fryser signalet. Altså som i at det bare viser det samme signalbillede og det kan ikke skiftes.
Hvis man i stedet laver en separat strømforsyning, så løser det problemet
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Det er også min erfaring. Signalerne har bedst af en separat forsyning fra hovedkablerne.

Generelt set er 763xxx signalerne ikke de bedste, hvilket også var grunden til at de udgik. Jeg kan i hvert fald ikke anbefale at købe dem, selvom de kan fås billigt. De nye signaler er meget mere robuste.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Tak for jeres reflektioner. Jeg har desværre købt 34 signaler af 763xx typen og har kun 8 signaler 764xx. Disse kører fint. Så må jeg have tabt omkring 13-15000 kr! Dårlig handel. Ikke desto mindre har jeg taget et af mine prøvesignaler (76391) fra CS2 og koblet det til en seperat mobil (60653) skinnekreds uden forbindelse til CS2. Ved tilslutning og gennemlæsning af keyboard adresserne dukkede signalet op som nr 1/2. Her virkede det fint! Til gengæld skulle jeg ændre sporskiftet (adresse 28 fra CS2) tilbage i poliaritet til standardopsætningen for at få det at fungere under mobilens adresse 28. Ved flytning af signalet tilbage til CS2 virker det fortsat ikke. Herefter koblede jeg mobilen til CS2 men det hjalp ikke. Det får ikke signalet til at til at ændre.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Hvis du har købt 34, så må vi jo få dem til at virke. 🙂

1. Det har ingen effekt at koble din MS2 til din CS2 i forhold til signalet. Den har intet at skulle have sagt.

2. Da du flyttede signalet tilbage til din CS2, var det da koblet til CS2 som det eneste? Hvis nej, så prøv lige det.

3. Sidst men ikke mindst (og jeg har formentlig spurgt før): Du har valgt Profi-Lichtsignal i din CS2 ik? Det er afsindig vigtigt for succes.

Hvor i landet bor du?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Det lyder godt.
1. Jeg har kun anvendt ét ad gangen, også da jeg flyttede tilbage til CS2.
2. Proff, jo, du har nævnt det nogle gange. Det kan bekræftes.
Jeg har ikke helt styr på teknikken - hvis jeg kan bruge sporskifters keyboard adresser fra CS2 og efterfølgende anvende dem på mobilen under samme adresse, hvorfor kan jeg ikke gøre det med signalerne? Signal adressen fra CS2 var 153 og mobilens adresse 1? Adresse 1 har jeg prøvet på CS2 men ingen gevinst her, da det er sat op til et sporskifte.. Underligt.
3. 2970 Hørsholm.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Cman01 skrev: 20 dec 2018, 19:58 1. Jeg har kun anvendt ét ad gangen, også da jeg flyttede tilbage til CS2.
Det jeg mente var om signalet var det eneste som var koblet til din CS2? Altså at du tager signalets brune og røde kabel og jager direkte i udgangen på din CS2, intet anlæg, intet andet.

Ændrer det på resultatet?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Jeg er med. Forsøgte med to forskellige signaler (76391 og 76393). Begge virkede nu isat direkte CS2. Jeg kørte dem lidt frem og tilbage mellem CS2 og skinnerne. Virker ikke påsat skinnerne - kun ved CS2. Det ene signal (76391), som jeg refererede til tidligere i dag, virkede dog i adresse 1 (ligesom i mobilen), når jeg satte den direkte i CS2 (selv om adresse 1 er sat op som sporskifte).
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af moppe »

Om du sætter adresse 1 op til, sporskifte, signal, eller noget helt tredje er lige meget. Centralen sender en kommando ud i sporet som hedder “tilbehørsadresse 1 tænd” og alle der har adresse 1 adlyder.

Klaus
Besvar