PC Tilslutning hjælp

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
domino
Stationsbetjent
Indlæg: 42
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C-skinner
Geografisk sted: 8783 Hornsyld

PC Tilslutning hjælp

Indlæg af domino »

Hej

Er der en som har lyst til at skære det ud i pap for mig hvordan man tilslutter Ecos til PC, jeg har forsøgt flere gange med netværks kabel fra pc til Ecos og ifølge manuellen skulle der komme forbindelse automatisk, men intet sker.
Har Router med DHCP, og hvad gør jeg så ??


Så trin for trin vejledning er velkommen


mvh
Brian

Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0.
Digital og analog.
Trix C-skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PC Tilslutning hjælp

Indlæg af moppe »

domino skrev:Så trin for trin vejledning er velkommen
ECoS 2 med farveskærm (engelsk):
Manual findes her:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloa ... _eBook.pdf
Netværkskabel i ECoS og i LAN port i router. Nu skulle der gerne tænde lysmarkeringer både ved stikket på ECoS og router (se side 12). Ellers prøv med et andet kabel.

Vent et øjeblik.....brug tiden på at bladre om på side 41 i manualen

På ECoS gå i Setup menu (skruenøgle foran ECoS) og til netværksindstillinger (PC og ECoS hvor der står IP ved siden af).

Er der markeret i feltet "DHCP server", er du glad og læser den aktuelle IP adresse øverst på skærmen og skriver den ned - dette er adressen på din ECoS.
Er der ikke markeret i feltet DHCP, gør du det, gemmer med fluebenet og hopper ud til normal skærm og slukker din ECos ned. Efter ny opstart af ECoS, går ind samme sted igen, nu burde der være en IP adresse tæt på din computers øverst oppe, skriv den ned.

Åben en browser på din computer, indtast IP adressen du lige har fundet herover i adressefeltet i browseren (hvor der står baneforum.dk lige nu). Tryk enter og du bliver velkommet af en side genereret af ECoS'en.



ECoS 1 med sort/hvid-skærm (engelsk):
Manual findes her:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloa ... ook_01.pdf
Netværkskabel i ECoS og i LAN port i router. Nu skulle der gerne tænde lysmarkeringer både ved stikket på ECoS og router (se side 11)

Vent et øjeblik.....brug tiden på at bladre om på side 30 i manualen

På ECoS gå i Setup menu (skruenøgle på display af en ECoS) og til netværksindstillinger (PC og ECoS med kabel i mellem).

Er der markeret i feltet "DHCP server", er du glad og læser den aktuelle IP adresse øverst på skærmen og skriver den ned - dette er adressen på din ECoS.
Er der ikke markeret i feltet DHCP, gør du det, gemmer med fluebenet og hopper ud til normal skærm og slukker din ECos ned. Efter ny opstart af ECoS, går ind samme sted igen, nu burde der være en IP adresse tæt på din computers øverst oppe, skriv den ned.

Åben en browser på din computer, indtast IP adressen du lige har fundet herover i adressefeltet i browseren (hvor der står baneforum.dk lige nu). Tryk enter og du bliver velkommet af en side genereret af ECoS'en.

Var det "pap" nok? :D

Klaus
domino
Stationsbetjent
Indlæg: 42
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C-skinner
Geografisk sted: 8783 Hornsyld

Re: PC Tilslutning hjælp

Indlæg af domino »

Super, det virker ....
Jeg har aldrig være klar over at man bare kan skrive IP adressen i browseren og få en side frem :o
Forsøgte at downloade min configuration, men det ville den ikke rigtig, efter min 15 uden der skete noget lukkede jeg ned, kan det tag så lang tid at downloade configurationen ??

Når jeg engang få mig en laptop(har allerede en tablet), vender jeg tilbage for at få lidt hjælp til at bruge android app til at styre ecos

Tusind tak for hjælpen

Brian


moppe skrev:
domino skrev:Så trin for trin vejledning er velkommen
ECoS 2 med farveskærm (engelsk):
Manual findes her:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloa ... _eBook.pdf
Netværkskabel i ECoS og i LAN port i router. Nu skulle der gerne tænde lysmarkeringer både ved stikket på ECoS og router (se side 12). Ellers prøv med et andet kabel.

Vent et øjeblik.....brug tiden på at bladre om på side 41 i manualen

På ECoS gå i Setup menu (skruenøgle foran ECoS) og til netværksindstillinger (PC og ECoS hvor der står IP ved siden af).

Er der markeret i feltet "DHCP server", er du glad og læser den aktuelle IP adresse øverst på skærmen og skriver den ned - dette er adressen på din ECoS.
Er der ikke markeret i feltet DHCP, gør du det, gemmer med fluebenet og hopper ud til normal skærm og slukker din ECos ned. Efter ny opstart af ECoS, går ind samme sted igen, nu burde der være en IP adresse tæt på din computers øverst oppe, skriv den ned.

Åben en browser på din computer, indtast IP adressen du lige har fundet herover i adressefeltet i browseren (hvor der står baneforum.dk lige nu). Tryk enter og du bliver velkommet af en side genereret af ECoS'en.



ECoS 1 med sort/hvid-skærm (engelsk):
Manual findes her:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloa ... ook_01.pdf
Netværkskabel i ECoS og i LAN port i router. Nu skulle der gerne tænde lysmarkeringer både ved stikket på ECoS og router (se side 11)

Vent et øjeblik.....brug tiden på at bladre om på side 30 i manualen

På ECoS gå i Setup menu (skruenøgle på display af en ECoS) og til netværksindstillinger (PC og ECoS med kabel i mellem).

Er der markeret i feltet "DHCP server", er du glad og læser den aktuelle IP adresse øverst på skærmen og skriver den ned - dette er adressen på din ECoS.
Er der ikke markeret i feltet DHCP, gør du det, gemmer med fluebenet og hopper ud til normal skærm og slukker din ECos ned. Efter ny opstart af ECoS, går ind samme sted igen, nu burde der være en IP adresse tæt på din computers øverst oppe, skriv den ned.

Åben en browser på din computer, indtast IP adressen du lige har fundet herover i adressefeltet i browseren (hvor der står baneforum.dk lige nu). Tryk enter og du bliver velkommet af en side genereret af ECoS'en.

Var det "pap" nok? :D

Klaus

Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0.
Digital og analog.
Trix C-skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PC Tilslutning hjælp

Indlæg af moppe »

domino skrev:Jeg har aldrig være klar over at man bare kan skrive IP adressen i browseren og få en side frem :o
Jeg arbejder med meget forskelligt udstyr som har indbyggede webservere. Prøv ip adressen på din router - den har det ganske givet også...
domino skrev: Forsøgte at downloade min configuration, men det ville den ikke rigtig, efter min 15 uden der skete noget lukkede jeg ned, kan det tag så lang tid at downloade configurationen ??
Det syntes jeg ikke det brude.

ECoS 1 (S/H) eller 2 (farve)?

Klaus
domino
Stationsbetjent
Indlæg: 42
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C-skinner
Geografisk sted: 8783 Hornsyld

Re: PC Tilslutning hjælp

Indlæg af domino »

:(
Nu virker det ikke.
Det er Ecos 1 med sort/hvid skærm.
Ville her til morgen prøve igen at downloade min configuration, men nu kan jeg over hoved ikke få forbindelse til ecos, plus den har fået ny IP adresse, er dette rigtig , får den ny adresse hver gang man tilslutter den ??
Har prøvet med den nye og gamle ip adresse, men intet sker.

Brian


moppe skrev:
domino skrev:Jeg har aldrig være klar over at man bare kan skrive IP adressen i browseren og få en side frem :o
Jeg arbejder med meget forskelligt udstyr som har indbyggede webservere. Prøv ip adressen på din router - den har det ganske givet også...
domino skrev: Forsøgte at downloade min configuration, men det ville den ikke rigtig, efter min 15 uden der skete noget lukkede jeg ned, kan det tag så lang tid at downloade configurationen ??
Det syntes jeg ikke det brude.

ECoS 1 (S/H) eller 2 (farve)?

Klaus

Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0.
Digital og analog.
Trix C-skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PC Tilslutning hjælp

Indlæg af moppe »

domino skrev: Det er Ecos 1 med sort/hvid skærm.
Ville her til morgen prøve igen at downloade min configuration, men nu kan jeg over hoved ikke få forbindelse til ecos, plus den har fået ny IP adresse, er dette rigtig , får den ny adresse hver gang man tilslutter den ??
Det er i høj grad et spørgsmål om, hvordan din router arbejder/er sat op.
domino skrev: Har prøvet med den nye og gamle ip adresse, men intet sker.
Ligger den nye adresse tæt på den gamle, eller hedder den nye 169.xxx.xxx.xxx?

Klaus
domino
Stationsbetjent
Indlæg: 42
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C-skinner
Geografisk sted: 8783 Hornsyld

Re: PC Tilslutning hjælp

Indlæg af domino »

Den IP adresse jeg fik igår var 62.107.147.75, idag er det 178.155.186.208, men den skifter ikke hver gang jeg genstarter ecos som jeg troede til at starte med, den forbliver 178.155.186.208, men der sker intet når jeg skriver adrssen i browser.

moppe skrev:
domino skrev: Det er Ecos 1 med sort/hvid skærm.
Ville her til morgen prøve igen at downloade min configuration, men nu kan jeg over hoved ikke få forbindelse til ecos, plus den har fået ny IP adresse, er dette rigtig , får den ny adresse hver gang man tilslutter den ??
Det er i høj grad et spørgsmål om, hvordan din router arbejder/er sat op.
domino skrev: Har prøvet med den nye og gamle ip adresse, men intet sker.
Ligger den nye adresse tæt på den gamle, eller hedder den nye 169.xxx.xxx.xxx?

Klaus

Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0.
Digital og analog.
Trix C-skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PC Tilslutning hjælp

Indlæg af moppe »

domino skrev:Den IP adresse jeg fik igår var 62.107.147.75, idag er det 178.155.186.208, men den skifter ikke hver gang jeg genstarter ecos som jeg troede til at starte med, den forbliver 178.155.186.208, men der sker intet når jeg skriver adrssen i browser.
Du har ingen router med DHCP server...
Anskaf det!

62.107.147.75 er en adresse du får tildelt af Stofanet, det samme er 178.155.186.208. Det er ikke lokale adresser, men derimod offentlige internet adresser. Gætter på at adressen den fik i går er tæt på den du har på din egen computer, men den i dag er langt derfra. Det kan også forklare, hvorfor du ikke fik data over til din computer, da du forsøgte at sende alle data via Stofanet.

Som jeg ser det har du 2 valgmuligheder:

1. Køb en router, slut den til dit stofanet modem og lav et lokalnetværk, som sikrer din trafik bliver på dit eget netværk.

2. Find et krydset kabel, slut det til direkte mellem PC og ECoS, sæt begge dele op til faste IP addresser og overfør data.

Jeg anbefaler på det kraftigste nummer 1. Det koster dig 2-300 kr men sikrer dig langt bedre mod "grimme ting udefra".

Klaus
domino
Stationsbetjent
Indlæg: 42
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C-skinner
Geografisk sted: 8783 Hornsyld

Re: PC Tilslutning hjælp

Indlæg af domino »

Ok, jeg køber en router, vil det sige at jeg så skal have 2 router tilsluttet ??

moppe skrev:
domino skrev:Den IP adresse jeg fik igår var 62.107.147.75, idag er det 178.155.186.208, men den skifter ikke hver gang jeg genstarter ecos som jeg troede til at starte med, den forbliver 178.155.186.208, men der sker intet når jeg skriver adrssen i browser.
Du har ingen router med DHCP server...
Anskaf det!

62.107.147.75 er en adresse du får tildelt af Stofanet, det samme er 178.155.186.208. Det er ikke lokale adresser, men derimod offentlige internet adresser. Gætter på at adressen den fik i går er tæt på den du har på din egen computer, men den i dag er langt derfra. Det kan også forklare, hvorfor du ikke fik data over til din computer, da du forsøgte at sende alle data via Stofanet.

Som jeg ser det har du 2 valgmuligheder:

1. Køb en router, slut den til dit stofanet modem og lav et lokalnetværk, som sikrer din trafik bliver på dit eget netværk.

2. Find et krydset kabel, slut det til direkte mellem PC og ECoS, sæt begge dele op til faste IP addresser og overfør data.

Jeg anbefaler på det kraftigste nummer 1. Det koster dig 2-300 kr men sikrer dig langt bedre mod "grimme ting udefra".

Klaus

Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0.
Digital og analog.
Trix C-skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PC Tilslutning hjælp

Indlæg af moppe »

domino skrev:Ok, jeg køber en router, vil det sige at jeg så skal have 2 router tilsluttet ?
Den router et har i dag er ikke en router, men kombineret modem og bridge. Den laver en "broforbindelse" mellem stofas netværk og dine computere. Den har ingen routerfunktion, det betyder også at alle og enhver kan se dine eventuelle computere og forsøge at hacke dem. Det lukker et ude med en router og et får samtidig muliged for at lave dit eget lukkede netværk

Klaus
Besvar