CS3 Brugsanvisning

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af moppe »

Jeg har det lidt "svært" med elektronik fra IEK.
Ja det er billigt, men der er ingen filter eller beskyttelse på indgange, der er ingen hus omkring det. I det hele taget ligner det noget der er 20 år gammelt (mindst).
Hvorfor vælge noget så gammelt og halvt inkompatibelt, når man samtidig vælger at køre med en CS3, der er noget af det nyeste der findes på markedet?

I mine øjne svarer det til at sætte en af disse:
Billede

efter sådan en her:
Billede

Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af moppe »

PerR skrev: 23 apr 2017, 13:11 Bemærk at CS3+ anvender 12 volt DC på CAT5 tilslutningen til "S88" tilbagemeldings modulerne og de eneste "S88" tilbagemeldings moduler der kan bruges til 12 volt er så vidt jeg har kunnet se Märklins egne.
De fleste Littfinski S88 moduler virker med CS3+ direkte
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki ... 3plus_info

Klaus
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Ksn1205 »

moppe skrev: 23 apr 2017, 16:55 Jeg har det lidt "svært" med elektronik fra IEK.
Ja det er billigt, men der er ingen filter eller beskyttelse på indgange, der er ingen hus omkring det. I det hele taget ligner det noget der er 20 år gammelt (mindst).
Hvorfor vælge noget så gammelt og halvt inkompatibelt, når man samtidig vælger at køre med en CS3, der er noget af det nyeste der findes på markedet?

I mine øjne svarer det til at sætte en af disse:
Billede

efter sådan en her:
Billede

Klaus
Kan godt være de sær gammeldags ud men om man giver 200kr eller 360 kr for noget som kan det samme så kan jeg godt lide at gøre det. Og så er der ders bremsemoduler de koster 170kr mener jeg og Märklin skal have omkring 400kr for det samme det synes jeg også er voldsomt når man skal bruge 10-15 stykker..
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Ksn1205 »

Skal da lige tilføjes at hvis penge ikke var noget problem ville jeg da også gerne have noget andet.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Søren »

Ksn1205 skrev: 23 apr 2017, 11:38Stod og kikke på cs3 hos en forhandler i fredags men kunne ikkemlige finde ud af at lave en afkoblingskontakt så den kun brugte en udgang.
Det sker helt automatisk. Når du opretter en afkoblingsskinne, så ved CS3 på forhånd hvordan afkoblingsskinnen skal sættes op. Du skal blot vælge, at det er en afkoblingsskinne du opretter. Herefter vil din CS3 sørge for resten.

Hvis du f.eks. opretter en afkoblingsskinne, som en del af en multidekoder (f.eks. en Märklin m83), vil din CS3 kun besætte halvdelen af den første udgang.

En multidekoder tilsluttet CS3 har navn efter et bogstav A, B, C osv. Udgangene på dekoder B, vil således hedde B.1, B.2, B.3 og B.4.

Når du opretter en afkoblingsskinne, og tilføjer den til dekoderen B på udgangen B.1, så ved din CS3 på forhånd, at en afkoblingsskinne kun optager en halv udgang. Din CS3 deler derfor udgangen B.1 i to, så du kan tilføje yderligere artikler (f.eks. en ekstra afkoblingsskinne).

Den nye udgang kommer til at hedde B.1.b, og din afkoblingsskinne sidder på udgang B.1.

Når du går tilbage i egenskaberne for multidekoderen, og klikker på de forskellige udgange, kan du se en lille rød prik i oversigten. Prikken indikerer hvilken udgang der repræsenterer hvad på selve dekoderen. Dermed kan du se, at en afkoblingsskinne kun tager halvdelen af udgang B1.

Se videoen, hvor jeg opretter en ny m83, samt tilføjer en afkoblingsskinne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Søren »

I øvrigt kan du efterfølgende nemt montere afkoblingssporet i sporplanen, så du kan bruge det med touchskærmen.

Det foregår sådan her:

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Ksn1205 »

Søren skrev: 24 apr 2017, 06:17
Ksn1205 skrev: 23 apr 2017, 11:38Stod og kikke på cs3 hos en forhandler i fredags men kunne ikkemlige finde ud af at lave en afkoblingskontakt så den kun brugte en udgang.
Det sker helt automatisk. Når du opretter en afkoblingsskinne, så ved CS3 på forhånd hvordan afkoblingsskinnen skal sættes op. Du skal blot vælge, at det er en afkoblingsskinne du opretter. Herefter vil din CS3 sørge for resten.

Hvis du f.eks. opretter en afkoblingsskinne, som en del af en multidekoder (f.eks. en Märklin m83), vil din CS3 kun besætte halvdelen af den første udgang.

En multidekoder tilsluttet CS3 har navn efter et bogstav A, B, C osv. Udgangene på dekoder B, vil således hedde B.1, B.2, B.3 og B.4.

Når du opretter en afkoblingsskinne, og tilføjer den til dekoderen B på udgangen B.1, så ved din CS3 på forhånd, at en afkoblingsskinne kun optager en halv udgang. Din CS3 deler derfor udgangen B.1 i to, så du kan tilføje yderligere artikler (f.eks. en ekstra afkoblingsskinne).

Den nye udgang kommer til at hedde B.1.b, og din afkoblingsskinne sidder på udgang B.1.

Når du går tilbage i egenskaberne for multidekoderen, og klikker på de forskellige udgange, kan du se en lille rød prik i oversigten. Prikken indikerer hvilken udgang der repræsenterer hvad på selve dekoderen. Dermed kan du se, at en afkoblingsskinne kun tager halvdelen af udgang B1.

Se videoen, hvor jeg opretter en ny m83, samt tilføjer en afkoblingsskinne.
Ser godt ud mange tak, du har godt nok styr på sådan en cs3.. er det dig der hjælper Märklin og har fået en CS3 prototyper or at prøve den og lære den at kende og hjælp Märklin Køge?.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Søren »

Ksn1205 skrev: 24 apr 2017, 20:43Ser godt ud mange tak, du har godt nok styr på sådan en cs3..
Tak for de pæne ord. :) Du spørger bare!
Ksn1205 skrev: 24 apr 2017, 20:43er det dig der hjælper Märklin ... og hjælp Märklin Køge?
Ja, det er mig. Talte jeg med dig?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Ksn1205 »

Søren skrev: 24 apr 2017, 22:19
Ksn1205 skrev: 24 apr 2017, 20:43Ser godt ud mange tak, du har godt nok styr på sådan en cs3..
Tak for de pæne ord. :) Du spørger bare!

Selv tak.
Ksn1205 skrev: 24 apr 2017, 20:43er det dig der hjælper Märklin ... og hjælp Märklin Køge?
Ja, det er mig. Talte jeg med dig?
Nej dog ikke men stod og lyttede lidt med da du fortalte lidt om cs3 til en anden, men fik først efterfølgende afvide at der var en som hjælp Märklin, men ikke var ansat hos dem, som var ham der havde styr på det, for ham der er konsulent var ikke helt så meget inde i modeltog. Så bare den måde som du har svar på alt omkring Centralsation så tænkte jeg det godt kunne være dig.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af moppe »

Ksn1205 skrev: 25 apr 2017, 18:43 Nej dog ikke men stod og lyttede lidt med da du fortalte lidt om cs3 til en anden, men fik først efterfølgende afvide at der var en som hjælp Märklin, men ikke var ansat hos dem, som var ham der havde styr på det, for ham der er konsulent var ikke helt så meget inde i modeltog.
Nu kender jeg dem begge to, så....

Ham der "konsulenten" har over 30 års erfaring som konsulent i modeltogsbranchen. Han kender en masse til modeltog, en heeeeel masse.

Ham der "hjælperen", har også over 30 års erfaring, men som bruger af modeltog. Han er stjernhamrende dygtig til Märklins digitalsystemer og han har sat sig ind i næsten hvert hjørne af både CS2 og CS3 og prøvet alle mulige kombinationer af tilbehør sammen med dem. Han er yderst seriøs med sin hobby!


Klaus
Besvar