CS3 Brugsanvisning

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Er det min hukommelse som spiller mig et pus, eller har jeg på et tidspunkt for nylig set et link til en Users Guide på engelsk? jeg kan ikke finde det igen, og jeg savner virkelig en vejledning til CS3, da den leveres fuldstændig UDEN nogen brugsanvisning, kun en enkelt side som beskriver hvordan man forbinder den til strømforsyning. Det finder jeg absolut ikke er ok, når man køber et produkt til 6000 kr.
Kan nogen hjælpe?

Mvh
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af bygger01 »

Googlede det med:

Central Station 3 brugsanvisning gav:

https://www.Märklin.com/tech/Bedienung_ ... _EN-lo.pdf

Er det den du sørger ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Søren »

Det er vidst en 60215 altså CS2 du har fundet.

Preben, der er pt ikke en engelsk vejledning, desværre, men den er på vej. Er det generelt overblik du savner eller har du et specifikt spørgsmål?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

birkla
Stationsforstander
Indlæg: 71
Tilmeldt: 04 jan 2015, 18:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af birkla »

Der ligger en tysk version på Märklins hjemmeside: https://static.maerklin.de/damcontent/d ... 237433.pdf

Jeg har ikke set en engelsk endnu, så det ser ud til, at man må nøjes med den tyske lidt endnu :)

Mvh Klaus
Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Märklin CS2, MS2 og ½0 :-)

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Lyne Preben »

Hej igen,
Jeg har nu arbejdet lidt med min CS3, og har nu et par konkrete spørgsmål.
1. Hvor/Hvordan definerer jeg at et Lokomotiv skal køre i "Penduldrift", jeg kan ikke finde nogen "Knap/Faneblad" til dette.

2, Når man programmerer en "Togvej" bliver den pr. default sat til manuel afvikling. Hvis man vil´have det til at være styret via en s88 tilbagemelding kan man (som jeg læser den Tyske brugsanvisning" føre sin finger ud i den venstre kant af skærmbilledet, så fremkommer et nyt skærmbillede hvori man kan angive hvilken s88 port m.m.), problemet er bare, at der aldrig kommer et sådant billede frem. Er det evt. sådan at dette kun virker hvis der rent fysisk er en eller flere s88 moduler forbundet til CS3? Hvis det er tilfældet, så burde det nok fremgå af brugsanvisningen.

mvh

Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Søren »

Hej Preben

Tillykke med din CS3!

Med hensyn til redigering af forløb og sporplaner, husk altid at trykke på skruenøglen. Det kan jeg godt selv glemme, og så vil den ikke lade mig redigere noget. :-)
Lyne Preben skrev:Jeg har nu arbejdet lidt med min CS3, og har nu et par konkrete spørgsmål.
1. Hvor/Hvordan definerer jeg at et Lokomotiv skal køre i "Penduldrift", jeg kan ikke finde nogen "Knap/Faneblad" til dette.
Funktionen "penduldrift" er fjernet. Det er den fordi at du med forløb kan opnå samme funktion. Dermed skal du kun lære én måde at bygge automatik på. Det kræver lidt tilvænning, men når først du har prøvet det én gang, så bliver det super let selv at bygge videre med nye ideer. :-)

Du skal oprette et forløb til formålet i stedet. Dette gøres via "Hændelse" (Ereignisse på tysk) menuen.

1. Opret et forløb der starter toget.
2. Opret et forløb der standser toget.
3. For hver gang du ønsker at toget skal standse (du kan have alle de stoppesteder du ønsker), skal du oprette et forløb der standser toget, venter lidt, og sætter toget i gang igen. Husk at du kan have forløb inde i andre forløb, så her bruger du de forløb du oprettede i pkt. 1 og pkt. 2. Du trækker dem bare ind med fingeren.
4. Ved endestationerne skal du oprette et forløb der standser toget, vender retningen, venter lidt, og sætter toget i gang igen.
5. Vælg hvilke S88 kontakter der skal reagere på forløbene ved at trække dem fra menuen eller fra sporplanen ned på pladsen med de stiplede linjer i det relevante forløb.

Fordelen ved at gøre det på den nye måde, er at du så kan indbygge mange flere funktioner i din pendulstrækning.

Tip!
Prøv evt. at inkludere lyde fra lokomotivet i forløbet, så konduktøren fløjter afgang inden toget starter. Det er kun fantasien der sætter grænser.
Lyne Preben skrev:Er det evt. sådan at dette kun virker hvis der rent fysisk er en eller flere s88 moduler forbundet til CS3? Hvis det er tilfældet, så burde det nok fremgå af brugsanvisningen.
Som udgangspunkt skal du oprette dine S88 punkter, så de fremgår af listen af elementer til rådighed for sporplanerne. Jeg kalder den "Værktøjskassen". Det er den der kommer frem når du swiper ned fra oven. Her kan du trykke på "+" og tilføje et nyt S88 punkt. Du kan vælge om det skal være blokstrækning, kontaktspor, reedkontakt osv.

Her kan du se at kontakterne K1, K2 osv. ligger som elementer i værktøjskassen.
CS3 - Ereignisse 1.jpg
Når du har oprettet dit S88 punkt kan du trække det ud på din sporplan eller du kan trække det ind i et forløb. Den første plads i forløbet (den med de stiplede linjer) er den udslagsgivende S88 kontakt.
CS3 - Ereignisse 4.jpg
Hvis du ønsker at flere kontakter skal være udslagsgivende for om et forløb afvikles eller ej, så kan du lade de kontakter være de første i listen og herefter trykke på hver enkelt kontakt med fingeren og få vinduet med indstillinger frem. Her kan du vælge om forløbet skal fortsætte hvis kontakten er enten besat eller ledig. Du kan også vælge at forløbet skal afvente at kontakten skifter status. Dette kan være praktisk i nogle situationer, da de forskellige forløb kan vente på hinanden. Det er nyt i CS3.
CS3 - Ereignisse 5.jpg
Jeg håber det giver mening ellers spørg igen. Husk skruenøglen for at bringe din CS3 i redigeringstilstand, det kan snyde. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Lyne Preben »

Tak for det fine svar. Det giver alt sammen mening, men som jeg ser det betyder det temmelig meget "kodning" ift. CS2 (men også flere muligheder), det giver helt klart nogen udfordringer for at kode en forholdsvis simpel pendulkørsel som jeg har. Problemet er at jeg har samme startpunkt som slutpunkt, uden at vende retning på vejen, hvilket indebærer at hver 2. gang toget kommer til slutpunkt og skifter retning, passer retningen ikke. Dette virker forbavsende nok fint på CS2 blot ved den simple definition i "penduldrift" startpunkt (kontakt 11) mellemstation (kontakt 17) slutpunkt (11) ventetid (22 sek.) her passer retningsskiftet hver gang.
Jeg er sikker på at man på en eller anden måde kan kode sig ud af problemet på CS3, men nemt bliver det ikke. Det burde man måske have overvejet hos Märklin, inden han fjernede den gamle mulighed i Lokomotiv opsætningen.

Mvh
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af moppe »

Hej Preben

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener med penduldrift der starter og slutter samme sted uden at skifte retning.

Prøv at fortælle, hvordan din strækning er bygget, så kan det være at jeg bedre forstår det.....


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Søren »

Lyne Preben skrev:Tak for det fine svar. Det giver alt sammen mening, men som jeg ser det betyder det temmelig meget "kodning" ift. CS2 (men også flere muligheder), det giver helt klart nogen udfordringer for at kode en forholdsvis simpel pendulkørsel som jeg har.
Ideen er at når der kun er én måde at bygge automatik på er det nemmere at lære. Brugeren skal kun kende ét paradigme for at løse alle opgaver. Det er nemmere at forstå for nye brugere, men jeg er med på at der kan være lidt tilvænning for brugere af det eksisterende system.
Lyne Preben skrev: Problemet er at jeg har samme startpunkt som slutpunkt, uden at vende retning på vejen
Jeg skal lige forstå det rigtigt. Betyder det at toget kører rundt i en cirkel?
Lyne Preben skrev:Jeg er sikker på at man på en eller anden måde kan kode sig ud af problemet på CS3, men nemt bliver det ikke.
Jeg er sikker på, at hvis du beskriver det yderligere, så kan vi herinde finde en løsning der fungerer for dig. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 Brugsanvisning

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Jeg skal forsøge at forklare den pågældende strækning.
Toget starter på min havn (kontakt 11) kører fra havnen til hovedpanegården (kontakt 17) hvor det standser og venter 20 ´sek. Herefter fortsætter det ud på en sidebane, videre ud på hovedstrækningen, og kører herfra ind på havnen, og ender på (Kontakt 11).
Jeg håber dette giver mening.

Mvh
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Besvar