Dekoder til vognbelysning

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Illum
Trafikelev
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 dec 2015, 19:11
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco

Re: Dekoder til vognbelysning

Indlæg af Illum »

Hej. Jeg så dette indlæg og blev lidt interesseret. Jeg har dog ingen erfaring eller viden om disse dekodere. Jeg kan ikke ud fra indlægget se hvilken bane der er tale om. Nu er mit spørgsmål så , kan dette bruges sammen med Roco og Multimaus ? Og i givet fald gerne en kort beskrivelse af hvordan. Mvh. Illum
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Dekoder til vognbelysning

Indlæg af Søren »

Illum skrev:Nu er mit spørgsmål så , kan dette bruges sammen med Roco og Multimaus ? Og i givet fald gerne en kort beskrivelse af hvordan.
Ja, det kan det uden problemer.

LokPilot Fx understøtter DCC, som er det mest gængse dataformat. DCC understøttes af Roco MultiMaus, Märklin Digital og mange flere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Dekoder til vognbelysning

Indlæg af moppe »

Hej "Illum"

Vil du lave vognbelysning med en dekoder i hver vogn, kan det sjældent betale sig at købe en funktionsdekoder og slutte LED bånd til den. Der kan det lige så godt betale sig at købe de færdige lysstave fra ESU med indbyggede dekodere.
Med de færdige lysstave kan man opnå flere "fede" funktioner, så som lys der tænder i individuelle grupper, simulering af defekte lysstofrør osv.

Hver dekoder/lysstav får sin egen adresse, fundstændigt som et lokomotiv, hvilket betyder at du kalder vognen frem på din mus, trykker på en funktionstaste og tænder lyset. Det er også muligt at gruppere flere vogne, ved at give dem samme adresse.

Klaus
Illum
Trafikelev
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 dec 2015, 19:11
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco

Re: Dekoder til vognbelysning

Indlæg af Illum »

Mange tak for svar. Så blev jeg det klogere. :-)
Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Re: Dekoder til vognbelysning

Indlæg af Togsøn »

Hejsa.

Hvis jeg kun skal styre lys og eventuelt styrevogn er tre udgange nok, derfor køber jeg denne:

http://tams-online.de/epages/642f1858-c ... s/42-0116x

Den er dejlig billig i 5stk. pakke 9.80 € pr styk / 73 Kr. og dækker fuldt mit behov.

Som Esu kan der laves retningsbestemt lys i udgangene, det er en god feature.

Den virker også fint som supplement med en anden dekoder, hvis ikke der er udgange nok ( Den kan blokeres så den ikke lader sig programere, så kun Hoveddekoder programeres med samme adresse)

Hilsen Erling
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Dekoder til vognbelysning

Indlæg af Søren »

Jeg kan se at Tams dekoderen ikke har beskyttelse mod overbelastning. Så er der vel fare for at den ryger ved en kortslutning?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar