Decoder M84

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Decoder M84

Indlæg af sarby »

Hej.
Jeg har lige fået købt en M84 - jeg spurgte om det var sådan at jeg kan tænde og slukke lyset med sådan en. Svaret var JA.
Jeg vil gerne have den til at køre via min CS3.
Gode ideer så det virker!

På forhånd tak.

MVH
John :)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Decoder M84

Indlæg af Søren »

M84 har på sin front fire porte med separate input. Det betyder at du, for hver port, kan vælge en strømkilde der skal forsyne porten. Hver port har tre skrueterminaler.

Hvis du ønsker at tænde lys, skal du forbinde lysets strømkilde til den port hvor lyskilden sidder. Typisk forbinder du strømkilden i midterste skrueterminal og lyskilden i den grønne skrueterminal. Farverne er indikeret over skrueterminalerne. Så er lyset tændt, når den grønne skrueterminal er tændt.

Når det er sagt, og hvis vi kun taler om lys, så kan du opnå det samme med en m83 dekoder. Denne er faktisk mere smart end m84, da du kan indstille den til mange forskellige lyseffekter. En effekt kan f.eks. være at simulere et lysstofrør der tænder (du ved: blink, blink, tændt), jernbaneoverskæring, fade ind og ud m.fl. Der er ca. 15 forskellige funktioner for lysstyring i m83. Personlig synes jeg m83 er et bedre valg til lysstyring.

For begge dekodere gælder, at der sidder en række kontakter (museklaver) som du skal indstille for at bestemme digitaladressen. Hvis du har andre tilbehørsdekodere (f.eks. sporskiftedekodere) på din CS3, skal du vælge en ledig adresse. Manualen beskriver hvordan du indstiller museklaveret og hvilken adresse det svarer til.

På CS3 går du op i den grønne menu øverst, og vælger at tilføje ny dekoder. I vinduet der åbner, skal du huske at vælge at det er en multidekoder af den ny type. Vælg herefter protokol. Jeg foreslår at du vælger DCC. Det burde være nok. Gem og se om du kan få kontakt til dekoderen. Bemærk, at protokollen er styret af 10. kontakt på dekoderens museklaver. Uanfægtet af adressen, skal kontakt 10 stå til ON for at DCC aktiveres.

Tilbehørsdekodere fungerer på en anden måde end lokomotivdekodere. Så du kan godt have en tilbehørsdekoder med samme adresse som et lokomotiv. De vil ikke blande sig med hinanden.

Der kommer om få måneder en ny type m84 og m83, der supporter mfx protokollen. Herefter behøver du ikke længere forholde dig til adresser. Forbind dekoderen og din CS vil selv finde en plads til den.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Decoder M84

Indlæg af sarby »

Hej Søren.

Tak for dit svar.

MVH
John
sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Decoder M84

Indlæg af sarby »

Hej Søren.

Jeg bestilte en M83 først, men forhandleren sagde at den kun gav et kort varigt signal ud til et sporskifte.
Derfor købte jeg M84.

Jeg venter til de nye kommer i handlen.
Skal det så være M83 eller M84.

Du svarer altid hurtigt og præcist, hvor ved du alt det fra?

MVH
John :) :)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Decoder M84

Indlæg af Søren »

Det har din forhandler delvist ret i, men dekoderen kan omstilles til at give konstant spænding. De gamle dekodere gav kun kortvarige signaler (k83). De nye er meget mere en schweizerkniv ud i forskellige brugsmønstre. Så din forhandler skal opdatere sin viden. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Decoder M84

Indlæg af moppe »

sarby skrev: 18 mar 2017, 17:42 Jeg bestilte en M83 først, men forhandleren sagde at den kun gav et kort varigt signal ud til et sporskifte.
Det gjorde K83, men M83 er en helt anden verden. Som Søren skriver, så er der vidst en forhandler der trænger til at blive gevaldigt opgraderet!

Klaus
Besvar