Märklin MFX signaler på Ecos

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
cmq
Godsforvalter
Indlæg: 113
Tilmeldt: 30 apr 2013, 07:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Kvistgård

Re: Märklin MFX signaler på Ecos

Indlæg af cmq »

Nå nu har jeg fået fat på nogle ældre märklin lyssignaler uden MFX Kat. nr 76394.
Når jeg læse ecos manualen s86 kap 18.9 punkt 2 står der at jeg skal vælge "moment" under driftstart.
Hvad menes der med det????
Christian Q
Esu Ecos 50200
Train controller gold 8.0
Tranprogrammer, +hardware
SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: Märklin MFX signaler på Ecos

Indlæg af SteamPunkLolcat »

Hvilken udgave af manualen er det du har? Den sidste nye fra esus hjemmeside har nemlig kun 52 sider og der er ikke noget punkt 18.9.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

cmq
Godsforvalter
Indlæg: 113
Tilmeldt: 30 apr 2013, 07:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Kvistgård

Re: Märklin MFX signaler på Ecos

Indlæg af cmq »

http://www.marklinisterne.dk/_Downloads ... _Final.pdf
Der står det samme på s 37 afsnit 19.9. i den nye manuel
Dog tror jeg, at jeg har læst forkert da der står drifts-art og ikke driftstart som jeg troede der gjorde.
På tysk står der "Bei der Tastenfunktion die Betriebsart „Moment“ wählen."
Christian Q
Esu Ecos 50200
Train controller gold 8.0
Tranprogrammer, +hardware
SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: Märklin MFX signaler på Ecos

Indlæg af SteamPunkLolcat »

cmq skrev: 15 jul 2017, 23:07 http://www.marklinisterne.dk/_Downloads ... _Final.pdf
Der står det samme på s 37 afsnit 19.9. i den nye manuel
Dog tror jeg, at jeg har læst forkert da der står drifts-art og ikke driftstart som jeg troede der gjorde.
På tysk står der "Bei der Tastenfunktion die Betriebsart „Moment“ wählen."
Nu har jeg kigget det igennem og det handler om at sætte den tid der er strøm på en given magnetartikel, da de ikke tåler en konstant strøm. De skriver at du skal sætte den til 2500ms under programmeringen og det tror jeg du skal følge, manualen nævner at man kan sætte den til 500ms efter programmeringen, men der står intet omkring lyssignaler.

Hvis dine tyskkundskaber er til det, vil jeg foreslå dig at benytte den officielle manual fra Esu.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

cmq
Godsforvalter
Indlæg: 113
Tilmeldt: 30 apr 2013, 07:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Kvistgård

Re: Märklin MFX signaler på Ecos

Indlæg af cmq »

Takker mange gange :)
Christian Q
Esu Ecos 50200
Train controller gold 8.0
Tranprogrammer, +hardware
cmq
Godsforvalter
Indlæg: 113
Tilmeldt: 30 apr 2013, 07:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Kvistgård

Re: Märklin MFX signaler på Ecos

Indlæg af cmq »

Ja så er jeg her igen!!!!
Mine to signaler med MFX fik jeg til at virke under motorola, så det er helt fint.
Nu prøver jeg så at programmere mine 76391 signaler.

18.9 Programmering af Märklin 763xx Signal-Serien.
Til Programmering af Märklin Signalerne 736xx (f.eks 76391/76393) skal følgende skridt følges :
1. Lad Signal-Elektronikken forblive i Forpakningen. Signal-elektronikke skal anvende den i Forpakningen indbyggede Kontakt-Bøjle til Programmeringen.
2. Indret på ECOS en ny Magnetartikel, som anvist i Kapitel 13.1. Udvælg den passende Signal-type fra Listen. Befinder der sig et Forsignal foran Hoved-Signalet
skal også det til Forsignalet tilhørende Hovedsignal indrettes. Giv hver signal deres Nummer og vælg "Moment" under Driftsart.
3. Tilknyt det nye Skifte-element til en af Siderne i Stellwerk (Keyboard), således at de kan styre Signalet.
4. Luk ECOS-Centralen ned
5. Fjern tilslutningen til fra ECOS til anlægget. Tilslut nu det Signal som skal Programmeres til Anlægs-udgangen på deres ECOS (B) og (0). 6. Start ECOS-Centralen op og når den er klar, tryk på STOP-Tasten.
7. Tryk på GO-Tasten for at Indkoble ECOS. Signalbilledet på Signalet vil nu begynde skifte i mellem de to tilstande.
Den efterfølgende fremgangs-måde er afhængig af det anvendte Signal
76391/76371/76372 : Tryk på Signalet på ECOS-Skærmen. Indenfor den indstillede Skiftetid på 2500 ms bliver Signalet programmeret.
73392/76394 : Skift til Signal-Tilstand Hp1, Afvent indtil Signal-billedet igen begynder at sende afvekslende Signal-billeder. Tryk herefter på Signal-tilstand Hp2. 76395/76397 : De første skridt kører ligesom ved Signalerne 763691/76395 med hensyn til forløbet. Herefter begynder For-signalet at skifte i mellem 2
Signal-billeder frem og tilbage. Tryk nu på Funktion Hp1 eller Hp0 for det tilhørende Hoved-signal. Når For-signalet hører til et 2-begrebs Signal skal de trykke anden gang på Signal-funktionen HP1 eller Hp0, når For-signalet begynder med den afvekslende Signal-billed veksling frem og tilbage. I Andre tilfælde skal de trykke på Signal-funktion Hp2 ved det tilhørende Hoved-signal. Ved Signaler med mere end 2 Begreber sker tilføjelsen af den 2.Adresse automatisk.
8. Signalet er nu Programmeret. Sluk for ECOS. Udpak Signalet fra forpakningen og indbyg det på Anlægget.

Jeg har sat signalet op i min ecos på denne måde:
IMG_0032.JPG
Jeg når til punkt 7 hvor mit signal skifter mellem rød og grøn.

jeg trykker på signalet , når jeg er på denne skærm:
IMG_0033.JPG
Men intet sker, den bliver ved med at skifte mellem rød og grøn.

Er der nogen der har erfaring med dette????
Christian Q
Esu Ecos 50200
Train controller gold 8.0
Tranprogrammer, +hardware
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin MFX signaler på Ecos

Indlæg af moppe »

Hel den smøre du har kopieret ind der, ligner noget der er "maskinoversat", det virker alt for rodet for mig.


Prøv følgende:

1. Sæt signalet ned i indpakningen, så metalbøljen aktiverer programmering af signal.

2. Opret nyt signal i ECoS, vælg en passende signaltype, sæt "skiftetid" til 2500ms.

3. Læg signalet ind på betjeningssiden på ECoS.

4. Tryk nødstop (slukker for strømmen ud til sporet).

5. Slut signalet til sporudgangen på ECoS (ikke programmeringssporet, men den normale sporudgang). Der må (helst) ikke være andet sluttet til.

6. Tryk "Go", nu tændes strømmen til sporet og signalet vil begynde at skifte mellem to stillinger.

7. På betjeningssiden skiftes signalstilling og i løbet af skiftetiden (de 2500ms) vil signalet blive programmeret.

8. Tryk nødstop igen (slukker for strømmen til signalet/sporet)..

9. Tag signal ud af indpakningen (fjern bøjlen).

10. Slut dit anlæg til sporudgangen igen.


Kør tog og vær glad :-)


Klaus
cmq
Godsforvalter
Indlæg: 113
Tilmeldt: 30 apr 2013, 07:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Kvistgård

Re: Märklin MFX signaler på Ecos

Indlæg af cmq »

Efter en del søgen på nettet fandt jeg hjælp ESU Ecos forum.

3. Nur zum Programmieren des Signals mit der ECOS / CS 1 muss im Menü "Setup 1" "Motorola" und "Asymmetrisches Gleissignal erzeugen" aktiviert sein und die RailCom-Rückmeldung deaktiviert sein.

Jeg satte min Ecos op som vist på billede og det fungere :)
IMG_0034.JPG
Christian Q
Esu Ecos 50200
Train controller gold 8.0
Tranprogrammer, +hardware
Besvar