Sporbesat melding ved DC

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Sporbesat melding ved DC

Indlæg af Erik Olsen »

gert skrev:Selv ved DC synes jeg at det er et alt for følsomt system.
Hvad begrunder du det med?

Mine forsøg og afprøvninger antyder ingee problemer desangående. Naturligvis kan man reducere følsomheden ved at justere et par modstandsværdier, men mit valg var oprindeligt baseret på at det var muligt med to påføringer af grafitlak på dobbeltisolerede hjulsæt i skala 0 at opnå en modstand på ca. 20-60 kOhm, og at jeg valgte at kunne detektere den dobbelte modstand. Samtidig måtte strømforbruget ikke blive unødigt stort for et tog på ca. 30 aksler når hvert hjulsæt var behandlet.
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sporbesat melding ved DC

Indlæg af gert »

Der skal ikke ret megen afledning til, før end du får en fejlagtig besatmelding. Endvidere bliver noget så højimpedanset ret så støjfølsomt.
Hvis du kan holde det nede på en detektering af 10kOhm, så går der ved 20V 2 mA pr. aksel . Det giver så 60 mA ved 30 aksler - vel ikke noget problem. Og ikke nær så følsomt et system.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Sporbesat melding ved DC

Indlæg af Erik Olsen »

gert skrev:Der skal ikke ret megen afledning til, før end du får en fejlagtig besatmelding. Endvidere bliver noget så højimpedanset ret så støjfølsomt.
Men er det et praktisk problem? Mine egne undersøgelser viste ikke sådanne problemer. Det er ikke nok at du blot gentager at afledning og støjfølsomhed kan være et problem.
gert skrev:Hvis du kan holde det nede på en detektering af 10kOhm, så går der ved 20V 2 mA pr. aksel . Det giver så 60 mA ved 30 aksler - vel ikke noget problem. Og ikke nær så følsomt et system.
Forudsætningerne var en kørespænding på max 24 V og en motorstrøm på max 140 mA. Naturligvis er 60-100 mA ekstra til sporbesættelsesregistrering ikke i sig selv et problem, men er det nødvendigt?
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Sporbesat melding ved DC

Indlæg af bqg »

Erik Olsen skrev:
gert skrev:Der skal ikke ret megen afledning til, før end du får en fejlagtig besatmelding. Endvidere bliver noget så højimpedanset ret så støjfølsomt.
Mine egne undersøgelser viste ikke sådanne problemer. Det er ikke nok at du blot gentager at afledning og støjfølsomhed kan være et problem.
Jeg ved ikke om det bliver et praktisk problem, men jer er da glad for problemet er blevet vendt. Skulle der blive problemer i den retning, har jeg fået en sted at kikke.
Hvis jeg ellers har forstået dit diagram rigtigt, så aflæser det kun den ene vej :?:
Når retningen vendes, lægges der jo stel på måleskinnen. Men det kan jo evt. løses ved at bruge en af de tre andre forstærkere, eller tager jeg helt fejl.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Sporbesat melding ved DC

Indlæg af Erik Olsen »

bqg skrev:Hvis jeg ellers har forstået dit diagram rigtigt, så aflæser det kun den ene vej :?: Når retningen vendes, lægges der jo stel på måleskinnen.
Hvis det er mit diagram du tænker på, hvordan når du så frem til den konklusion? Jeg forklarer gerne detaljerne hvis artiklen ikke har formået det.
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Sporbesat melding ved DC

Indlæg af bqg »

Erik Olsen skrev:Hvis det er mit diagram du tænker på, hvordan når du så frem til den konklusion? Jeg forklarer gerne detaljerne hvis artiklen ikke har formået det.
Artiklen er sikkert ok, men det kan være jeg har misforstået tilslutningen til skinnerne.

Jeg tænkte i parallel frem for i serie forbindelse.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Sporbesat melding ved DC

Indlæg af Erik Olsen »

bqg skrev:Jeg tænkte i parallel frem for i serie forbindelse.
Det bringer mig desværre ikke på sporet.
Besvar