Märklin 60841 m84 dekoder svarer ikke

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Märklin 60841 m84 dekoder svarer ikke

Indlæg af Niels »

Hejsa,
I tråden omkring Märklin dekoderen m84 og manglende lys i Hobbysignaler, nævnes at adressen på museklaveret ikke bør/må ændres uden at dekoderen er strømløs. Jeg har på mit anlæg 2 stk m84 dekodere jeg pt. ikke kan komme i kontakt med fra min CS3 - nr 2 og 4 i nederste række på viste billede - og har mistanke om at ovennævnte "justering" kan være sket i kampens hede (ahøm).
Alle indstillinger virker ellers umiddelbart til at være sat korrekt. Adresserne er valgt ens på museklaver og i CS3'ens konfig menu, dvs. adresse 65 for den første, hhv. 73. Dekodertype er valgt til ny multidekoder og DCC. Bemærk, der ikke er rød/grønt lys i nogen af udgangene på adresse 65-68, mens der blot mangler lys i adresse 75 på den anden ramte dekoder. De 2 andre m84 i rækken fungerer uden problemer, dvs. relæerne klikker og skifter som de skal.
Inden jeg nu kaster mig ud i at give de 2 dekodere helt andre adresser, kunne det være interessant at høre om der evt. findes en slags Reset mulighed eller anden simpel redningsplanke? Jeg indrømmer gerne, at jeg endnu ikke er så skrap udi CV-programmering og slige finurligheder.
pft.
m84-1.JPG
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 60841 m84 dekoder svarer ikke

Indlæg af Søren »

Hvis jeg oplever dette, så gør jeg følgende:

1. Tag strømmen
2. Sæt adressen igen. De små kontakter i klaveret skal sættes på ny. Alle kontakter skal en tur i omvendt stilling og tilbage.
3. Strøm på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Märklin 60841 m84 dekoder svarer ikke

Indlæg af Niels »

Hej Søren,
Tak for dit svar og undskylder den sene respons.
Jeg prøvede i går aftes om din metode fungerede, men nåede desværre ikke i mål. Måske er det mig, der er bagud på point, men jeg forstår ikke hvorfor at systemet ikke blot indlæser den aktuelle indstilling på dekoderens museklaver ved opstart (cold boot) og at man så kan kalde denne adresse op på sin CS/MS? Dvs. uden at skulle flytte alle kontakterne frem og tilbage. Således ville en ændring af switchene først træde i kraft og sætte en ny adresse, efter en genstart af systemet. Mig bekendt er det sådan, at dip-switche normalt fungerer i al anden elektronik?
Jeg prøvede i stedet at give den ene m84 en anden og aldrig tidligere anvendt adresse (301) og kom straks i kontakt med den. Jeg fik således i det mindste bekræftet, at dekoderen fungerer som den skal. Tilsvarende må kunne gøres for den anden ramte dekoder. I princippet kunne jeg blot lade den blive stående fremover på denne adresse, men for forsøgets skyld ville jeg gerne sætte den tilbage til adresse 65. Det lykkedes mig så ikke at udføre en sådan "u-vending." Og jeg har i parentes bemærket checket, at der ikke er andet udstyr, der bruger adresse 65.
Så for lige at være sikker: Når du skriver "tag strømmen", mener du så banestrømmen eller den eksterne dekoderforsyning eller evt. begge dele?
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 60841 m84 dekoder svarer ikke

Indlæg af Søren »

Niels skrev: 17 aug 2017, 08:11Når du skriver "tag strømmen", mener du så banestrømmen eller den eksterne dekoderforsyning eller evt. begge dele?
Det er forsyningen til dekoderen. Den udlæser sin adresse ved opstart, så hvis den bliver sat mens den har strøm, så opdateres adressen ikke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Märklin 60841 m84 dekoder svarer ikke

Indlæg af Niels »

Hej igen,
Jeg har over de sidste par dage forsøgt mig med den foreslåede løsning, desværre kun med delvis succes. Jeg kan bare af en eller anden mærkelig årsag ikke få mit setup til at acceptere adresserne 65- og 73-. Jeg prøvede i stedet at give den første dekoder adressen 301 og så virkede alt upåklageligt. Kodede så adressen tilbage igen til 65, men nej - ingen funktion. Og der var tilsvarende problem for den anden dekoder.
Men alene at det er muligt for mig at skifte adresse, må indikere at omstillingsprocessen foretages korrekt.
Jeg har slutteligt sat begge dekodere med adresserne 77- og 81- og disse virker perfekt. Det føles dog bare lidt irriterende ikke at kende årsagen til "forstyrrelsen". Jeg har en lille mistanke om, at det kan være CS3'en, der ikke helt får slettet den foregående adresse i forbindelse med den funktion, der tildeler en nyoprettet dekoder et bogstav (eks. "N"). Det er dog kun gætværk.
Men tak for assistancen undervejs. :)
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin 60841 m84 dekoder svarer ikke

Indlæg af Ksn1205 »

Du kan evt gå ind og så gemme det du har nu og så starte din CS 3 op så den kan styre en masse skifte spor i dcc kan ikke huske om man også kan i mm. Men så kan du se om du kan styre dem der??
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin 60841 m84 dekoder svarer ikke

Indlæg af Ksn1205 »

Hvad hvis du sætter dem til format mm i cs3 og på selve m84 kan du så styre dem med den adresse du gerne ville?!
Besvar