Programmering af Uhlenbrock 63330 tilbagemeldingsmodul

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Kflintoe
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 dec 2017, 20:12
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Programmering af Uhlenbrock 63330 tilbagemeldingsmodul

Indlæg af Kflintoe »

Jeg er ny på dette forum og søger hjælp til programmering af Uhlenbrock 63330 modul til tilbagemelding på Märklin 3-skinne drift.

Vi har mistet forbindelse til vores ene modul - der er 6 ialt - og vi kan ikke finde ud af at programmere den igen. Vi bruger en Uhlenbrock Ib-com.
Jeg kan godt få forbindelse til modulet og give det ny adresse - men ikke få tilvagemeldinge. Igennem til Windigipet - er der nogen der kan hjælpe.

Mvh
Keld
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4484
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Programmering af Uhlenbrock 63330 tilbagemeldingsmodul

Indlæg af moppe »

Hej Keld - og velkommen til :-)


Du skriver i har 6 moduler, hvoraf et ikke virker.

Har det nogen sinde virket?

I kan tildele det en adresse (loconetadresse - den er som standard 1), men har i også programmeret tilbagemeldingsadresserne?
Dette gøres enten ved LNCV1, eller ved tryk på tasten under opstart og så sætte en sporskifteadresse.

Klaus
Kflintoe
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 dec 2017, 20:12
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Programmering af Uhlenbrock 63330 tilbagemeldingsmodul

Indlæg af Kflintoe »

Hej Klaus

Tak for dit svar.

Ja det har virket. Vi har programmeret det for en del år siden men er kommet til at slette programmeringen igen fordi vi ville bygge noget mere forsinkelse/træghed ind i tilbagemeldingen.

Og nu kan vi ikke få de enkelte tilbagemeldingskontakter på plads/aktive igen.

Jeg kan godt få fat i modulet fra IB-com. Og får den viste dialogboks frem. Men jeg kan ikke få programmeret kontakterne korrekt. De skal gå fra 65-80. Og det har virket. Vi har også kigget i vejledning. Både tysk og engelsk. Men det har ikke hjulpet endnu. 😄

Jeg kan godt læse det med et skiftesporsnummer - men hvordan gør man lige det? Vi har ikke et sporskifte 65 i Windigipet - er det via Ib-com vi gør det?
Jeg håber du kan hjælpe.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4484
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Programmering af Uhlenbrock 63330 tilbagemeldingsmodul

Indlæg af moppe »

Hej Keld

IB er ikke min stærke side, men Loconet har jeg arbejdet lidt med via min Z21.

Hvis du kan læse og skrive LNCV direkte i feedback modulet, skal du prøve at sætte LNCV 20 på modulet til 0.
Sæt herefter LNCV 1 til 65 (første feedback nummer). Herefter skulle modulet selv sætte resten op.

Hvor bor du henne i landet?
Sådan mest, hvis lidt "fysisk" hjælp skulle til......

Klaus
Kflintoe
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 dec 2017, 20:12
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Programmering af Uhlenbrock 63330 tilbagemeldingsmodul

Indlæg af Kflintoe »

Hej Klaus

Også tusind tak for dit svar - jeg har fået et andet tip med at prøve at "ramme" modulet med et skiftespors-signal - men hvis det ikke virker prøver jeg i eftermiddag med dit forslag

Banen står på Nørrebro i København. Det er i Nannasgade lige ved siden an Banana-Park - derfor hedder vi:

www.nannabanen.dk

MVH
Keld
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4484
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Programmering af Uhlenbrock 63330 tilbagemeldingsmodul

Indlæg af moppe »

Den med sporskiftesignalet kender jeg godt, men manualen beskriver også at den så går tilbage til standardindstillinger på alle LNCV værdier.
Det er ikke så fedt, hvis den sætter sin moduladresse tilbage til 1, for så har du to med den adresse.

Desværre er det ikke ordentligt beskrevet og den resetter LNCV 0 også :-(

Klaus
Kflintoe
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 dec 2017, 20:12
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Programmering af Uhlenbrock 63330 tilbagemeldingsmodul

Indlæg af Kflintoe »

Hej Klaus

HURRA - HURRA det lykkedes.

Tricket var at LNCV = 1 skal programmeres med det første nummer i tilbagemeldingsserien.

Så det man gør er:

1. Modulet 63330 programmeres med moduladressen (f.eks.3) ved I IB-COM at angive LNCV 0 = 3. Og trykke "Programmieren"

2. Så skifter man til LNCV 1 - og her angives den første tilbagemeldingsadresse på Modul 3 med LNCV 1 = 33, Og trykke "Programmieren" og "Beenden"

Hvis man er så uheldig at få programmeret 2-3 moduler til samme adresser, fordi man ikke trykker "Beenden" tidsnok, (det skete for mig) så skal man koble modulerne der har fået samme adresse fra Loconet og stikke et kabel ind direkte fra IB-COM - uden at der er andre moduler på - og så gøre som ovenfor.

Hvis man har fået programmeret dem med en Moduladresse som man ikke kan genfinde - det kan nemlig også ske (og det skete for mig) - så er der en procedure, hvor man igen kan sætte kablet direkte fra Ib-Com og i det ukendte Modul .- og så trykke Modul-adressen 65535 (Husk Artikelnummer 63330 stadigvæk) så henter man den ukendte moduladresse ind og kan så ændre den til det rigtige. Igen med samme procedure som under pkt 1-2.

Tak til Klaus - det var den med LNCV 1 der gjorde forskellen her.

Men jeg vil sige at Uhlenbrocks vejledninger er noget mangelfulde.

Længe leve baneforum.dk og Klaus


Tak Klaus - tricket
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4484
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Programmering af Uhlenbrock 63330 tilbagemeldingsmodul

Indlæg af moppe »

Er kun glad for at kunne hjælpe.

Loconet kan være forvirrende :-)


Klaus
Besvar