Problem med sporskifte - og slæbesko?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
jjbro
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 dec 2016, 18:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Problem med sporskifte - og slæbesko?

Indlæg af jjbro »

Når mit Merkur F-Zug (Märklin 43918) kører over to af mine sporskifter (de lange 22715 og 22716) kortslutter den bagerste vogn med slæbesko kortvarigt. Toget går ikke helt i stå på grund af momentet - men der er en tydelig tøven. Og det er en kortslutning der sker.
Samme sker ikke over de korte sporskifter.

Er der nogen der har erfaret dette før?
Og skal jeg ind og rette på slæbeskoen? (ligner den sidder rigtigt...)

Tak for hjælpen

/jens
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med sporskifte - og slæbesko?

Indlæg af Søren »

Hvis det er dig muligt, så prøv at køre toget langsomt hen over sporskiftet mens du selv holder øje med slæbeskoen som den passerer over sporskiftet. Der ville du kunne se, hvis den rammer noget. Dette vil give dig en idé om hvorvidt den skal justeres - og ikke mindst hvor. Det er ikke unormalt at små skævheder i slæbeskoen kan forårsage et problem i sporskifter.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Problem med sporskifte - og slæbesko?

Indlæg af Anders63 »

Oftast kan det vara hjul som också toucha mittpunkter på växlarna.
Kolla efter det också!
Växlarnas mittpunkter ligger ganska nära rälsen så det kan vara hjulen som toucha mittpunkten.
Det räcker för att orsakar kortslutning och digitala systemet är känsliga för minsta touch på fel stället.

P.S.
Använd förstoringsglas så ser du bättre för det är rätt ganska små marginaler där felet sitter.
jjbro
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 dec 2016, 18:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Problem med sporskifte - og slæbesko?

Indlæg af jjbro »

Tak for input. Jeg vil arbejde med forslagene.
/jens
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med sporskifte - og slæbesko?

Indlæg af Søren »

Anders har ret, det er meget muligt at det også er hjulene som rører ved midterkontakten i nærheden af hjertestykket. Dette er også et problem med nogle lokomotiver på C-sporet. Her findes der løsninger hvor man sætter isolatorer ned over midterlederen, så hjulene ikke kan ramme dem.

Fra denne tråd på Stummi: https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=96352&start=1425
c-gleis-mittelleiter.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jjbro
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 dec 2016, 18:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Problem med sporskifte - og slæbesko?

Indlæg af jjbro »

Jeg fik fjernet problemet ved at justere på slæbeskoen på vognen. Justerede den opad, så den ikke sad så hårdt på midterlederen.
Kan dog konstatere ved at anvende et multimeter - at alle mine (alle Märklin?) sporskifter giver en lille kortslutning, ultrakort hver gang en slæbesko passerer.
Vil studere den med isolatoren fra Stummi's forum - det kunne være det fjernede alle kortslutninger.....

Tak til alle for input

/jens
Besvar