Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej alle sammen.

Mon der er nogen der ved, hvordan jeg ændre min CS2 fra at kører MM og over til DCC ,jeg syntes ikke jeg kan se hvor man gør det.

Hilsen Henning
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Indlæg af Søren »

Hejsa

Som udgangspunkt kører din CS2 både MM og DCC. Det er op til registreringen af det enkelte lokomotiv, hvorvidt du bruger ene eller anden prototkol. Det samme gør sig gældende for de artikler du har oprettet.

Under egenskaberne (skruenøglen på CS2) for hvert lokomotiv og artikel kan du se om du har valgt DCC eller MM.

I indstillingerne for din CS2 (setup-fanen -> skruenøglen) kan på fanen "spor"/"skinne" eller "gleis" (afhængig af sproget) vælge at slå MM helt fra. Det vil dog betyde at de lokomotiver eller artikler som er registreret med MM ikke vil fungere ind til du laver registreringen om.

Det er altid en god idé at slå de protokoller fra, som du ikke benytter, så selv om ingen af dine lokomotiver benytter MM. Så er det stadig en god idé at slå det generelt fra.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

Re: Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej Søren.

Tusinde tak for dit svar.

Jeg har nemlig købt Train Controller Bronce, så kan jeg spare de dyre bremsemoduler.
De ser ud til at virke fint, i hvert tilfælde på den prøvebane jeg har haft sat op,men da brugte jeg
en andenCS 2.

Hilsen Henning
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Indlæg af Ksn1205 »

Lindhardtsen skrev: 10 feb 2018, 09:56 Hej Søren.

Tusinde tak for dit svar.

Jeg har nemlig købt Train Controller Bronce, så kan jeg spare de dyre bremsemoduler.
De ser ud til at virke fint, i hvert tilfælde på den prøvebane jeg har haft sat op,men da brugte jeg
en andenCS 2.

Hilsen Henning
hvordan bruger du det program istedet for bemse moduler ? kan den stoppe alle tog der køre igennem eller skal man ligge faste ruter ind så den ved at det lige er det tog der rammer den tilbagemeldigen??
Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

Re: Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej.
Jeg er ikke rigtig klar over hvordan det helt virker endnu,da det er så nyt.
jeg har prøvet med 3 lokomotiver som var lagt ind i programmet og det virkede ganske udemærket.
Jeg kan vende tilbage når jeg har prøvet det noget mere på mit stationære anlæg, men forvent at der går lidt tid, da jeg er ved at
ændre på mit anlæg, men jeg håber at alle tog stopper ellers bliver jeg lidt skuffet.

Hilsen Henning
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Indlæg af moppe »

Ksn1205 skrev: 10 feb 2018, 11:26 hvordan bruger du det program istedet for bemse moduler ?
Ved at programmet styre alle tog og sender nye kommandoer til togene, afhængigt af positionen at de enkelte tog.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Indlæg af Søren »

Ksn1205 skrev: 10 feb 2018, 11:26hvordan bruger du det program istedet for bemse moduler ? kan den stoppe alle tog der køre igennem eller skal man ligge faste ruter ind så den ved at det lige er det tog der rammer den tilbagemeldigen??
Det er egentlig meget simpelt. Computeren kender udgangspunktet for alle lokomotiver (altså, hvor er de placeret på anlægget når vi starter). Computeren ved dette fordi du har fortalt den det.

Når musikken spiller så ved computeren hvilket lokomotiv den flytter, den kender ruten lokomotivet har tænkt sig at køre, og herefter antager den at alle tilbagemeldinger, der matcher ind i det billede, drejer sig om pågældende lokomotiv.

Det virker fordi computeren foretager et kvalificeret gæt på lokomotivets position.

Fordi funktionen er afhængig af at computeren ved hvad der foregår, så betyder det samtidig at du giver kald på friheden til at gribe en håndkontrol og lege med selv. Der findes mig bekendt intet software der kan klare indblanding udefra. Du skal gå hen til computeren og bede den flytte dit tog, hvis du vil lege med.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Indlæg af Ksn1205 »

Okay mange tak for det svar så er det som jeg antog det ville være. Jeg ville bare kunne køre hvilket som helst tog med min cs3 hen til rødt signal og så skal det stoppe pænt.
Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

Re: Hvordan ændre man CS2 fra MM til DCC

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej.

Som jeg kan se, kan Train Controller også styres manuelt,det vil jeg gøre på mine stationer.
Hvis der er nogen af jer der har dette system, kan man læse om det i afsnit 5.12 i Bronze versionen.
Jeg har ikke prøvet dette endnu, jeg har kun kørt på min prøvebane, som jeg havde sat op,der kunne jeg selv kører på banen,
men der var ikke andre tog der kørte samtidig.

Hilsen Henning
Besvar