Märklin 37720 H0 AC til DC?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Viborg Baneby
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2017, 09:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75

Märklin 37720 H0 AC til DC?

Indlæg af Viborg Baneby »

Det er umuligt at skaffe en ARRIVA LINT til DC. Så kan man købe den kommende Märklin og så konvertere den til DC? Hvad med decoder mv, virker de efter konvertering?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 37720 H0 AC til DC?

Indlæg af moppe »

Hvis den ellers bliver som den gamle, så er det "bare" at købe en Trix BR 642 og bytte rundt på indmaden.

Alternativt ved jeg at der findes ommalede versioner af 642, der på magisk vis bliver til Arriva Lint'er. Jeg monterede lyddekoder i en sådan så sent som i søndags, hvorefter den kom til på prøvekørsel på Længdebanen, sammen med sin Roco/Flesichmann "søster".
Lint'er.jpg
Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 37720 H0 AC til DC?

Indlæg af Søren »

Viborg Baneby skrev: 20 feb 2018, 18:59Hvad med decoder mv, virker de efter konvertering?
Hvilken central har du?

Der er den mulighed at Arriva LINT'en er planlagt før Märklin gik over til msd3 dekoderen med både DCC og mfx. Derfor supporterer den kun mfx og mm2. Mm2 vil formentlig virke, men det står lidt i skyggen af DCC og især mfx.

Det er derfor muligt, at du er nødt til at skulle skifte dekoderen, hvis din central ikke forstår mfx. Det nemmeste er at teste det hos forhandleren. Produktinformationen kan være fra en tidligere LINT og den ny version kan have fået den ny dekoder trods alt.

En ombygning er oftest et skift af hjul. Märklins LINT er bygget som både AC og DC model. Det er lidt forskelligt hvordan en models hjul er bygget op. Nogle gange er der forskel på akslerne, andre gange er alle modeller udstyret med DC aksler, hvor en lus bryder isoleringen ved 3-skinne modellen. Slæbeskoen er blot klipset på i langt de fleste tilfælde og lige til at klipse af. Et kig på en tidligere AC model kan afsløre de detaljer.

En ombygning er på ingen måde umulig. Den kan dog blive lidt pebret i reservedele.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 37720 H0 AC til DC?

Indlæg af Søren »

Jeg kiggede lige reservedelene efter. Jeg tror du kan nøjes med et hjulskift.

Trix reservedelslisterne nævner intet om strømoptag, det kan betyde at Märklin modellen allerede har DC strømoptaget ombord. Det bør undersøges, da du så kan slippe afsted med at flytte en lodning.

For at skifte hjul skal du bruge:
- DC hjul til motorboggie (hjul med tandhjul på akslen): 2 x E131 143 (ca 15 euro stk)
- Boggie A (fås kun som boggie): 1 x E131 145 (ca 25 euro stk)
- Boggie B (fås kun som boggie): 1 x E131 146

Dvs. I omegnen af 700 kr. for en ombygning med originale reservedele. Alle reservedelene er på lager pt.

Som alternativ til at skulle fumle med hjulskift på gearkassen, kan du vælge at købe en ny motorboggie. Den koster kun 3 euro mere end akslerne. De ville jeg nok gøre. Den har reservedelsnummer E133155. Den er også på lager. 33 euro koster den.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar