Digital skyggebanegård.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Digital skyggebanegård.

Indlæg af Rheingold »

Hejsa….

Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal bruge hvis jeg skal lave min skyggebanegård om til digital. Først lidt info…. Jeg kører Märklin C-skinner, (3-leder) – med CS3+ / MS2.

Jeg har en skyggebanegård – som ser nogenlunde ud som på billedet – i skrivende stund analog – men jeg overvejer om jeg skal bygge den helt om til digital.
Men hvad skal jeg som minimum anskaffe hvis dette skal lykkedes…. Jeg er naturligvis klar over at der skal dekoder i (74461)i alle 8 sporskifter – eller to dekodere der kan drive alle 8 sporskifter

Men derudover – hvad skal der så til hvis jeg ønsker ….:

- At der kører et tog ind i spor 1 – og herefter kører der et tog ud af spor 2. Og når der kører et tog i det ledige spor 2 – så kører der et tog ud af spor 3…. Osv. osv.

Hvad skal jeg så have – hvis jeg ønsker at benytte spor 5 som gennemkørselsspor – hvis spor 1 til 4 er fyldt….
Og sidst men ikke mindst – kan jeg implementere mine Viessmann 5232 bremsemoduler i spor 1-5..?

Jeg ved godt det er mange spørgsmål – men håber en af jer kan hjælpe mig…

På forhånd tak :-)
Vedhæftede filer
skyggebanegård.jpg
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

Re: Digital skyggebanegård.

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej.

Det bedste for dig, er nok at købe "Einstieg in Märklin Digital"den kan du købe ved de forskellige modeltogs forhandler.Den koster
ca.160kr. På side 38 i bogen er det vist, hvordan du forbinder det og hvad du har brug for at købe,

Hilsen Henning.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digital skyggebanegård.

Indlæg af moppe »

Hvis du vil lave "ikke tog aware" styring, vil jeg kraftigt anbefale dig at lave alle spor lige lange. Ellers kan du risikere at dit længeste tog, kommer ind på det korteste spor.

Med den rist du har bygget der, skal din styring være "tog-aware", det vil sige at den skal vide præcist hvilket tog det er der komme og hvilket spor det må køre ind på.

Laver du alle spor lige lange, kan du vælge hvilket som helst spor. Med din nuværende rist, kan alle tog dybest set ikk være længere end det passer på det korteste spor.

En måde at få lige lange spor på, er ved at kun bruge højreskifte i venstre side af sporristen og placere dem efter hinanden.

Automatikken er jeg helt og aldeles sikker på at Søren kan hjælpe dig med.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digital skyggebanegård.

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 22 feb 2018, 16:05Automatikken er jeg helt og aldeles sikker på at Søren kan hjælpe dig med.
S'føli! 🙂

Med din CS3+ er du allerede tæt ved målet. Du skal bruge en stak tilbehør, men ellers er det blot at konfigurere din CS3+ til at håndtere det.

Du skal bruge:
- 1 stk. S88 AC (60881) https://www.maerklin.de/de/produkte/det ... cle/60881/
- Isoleringshætter til C-skinner (74030) https://www.maerklin.de/de/produkte/det ... cle/74030/
- Dekoder m84 (læs mere nedenfor) (60842) https://www.maerklin.de/de/produkte/det ... cle/60842/
- Grå kabel (tilbagemeldingskabler er grå, hvis du efterlever Märklins farvekoder). Jeg anbefaler dig at holde dig til én farve, uanset hvad du gør.

FØR DU GÅR I GANG
Jeg støtter op om Klaus' forslag om at gøre alle spor lige lange. Det giver klart den mest fleksible skyggebanegård, da du aldrig skal bekymre dig om togenes længde.

Tip! Benyt m83 dekoderen (60832) til dine sporskifter, med mindre du har en speciel grund til at benytte indbygningsdekoderen (74461). Den grund kan godt være, at du synes det er nemmest med indbygningsdekoderen; og det er helt fint. Den stationære m83 er blot en billigere løsning, når nu du bygger fast anlæg.

DEKODERE
Jeg ville undlade at benytte bremsemoduler, mest fordi modulerne er dyre at benytte hvor ingen ser toget bremse pænt. Jeg ville gemme de moduler til synlige steder på anlægget. I stedet skal du bruge en dekoder der kan standse toget. Jeg anbefaler Märklins m84 dekoder (60842). Den kan slukke og tænde strømmen i sporet. Således standser dine tog blot ved at strømmen forsvinder. Det er meget billigere end bremsemodulerne.

Fordelen ved både m83- og m84 dekoderen er at de supporterer mfx. Du skal blot forbinder dem til anlægget og lade din CS3 konfigurere dem.

TILBAGEMELDING
Du skal tænke over hvordan din tilbagemelding skal være. Jeg vil anbefale at du deler dine spor op i to sektioner og, som minimum, tilføjer tilbagemelding i mindst én 24188 længde i enden af sporet.

Sådan her:
Kørselsretning -> |--------------------------|--tilbagemelding--|

Fordelen er her, at du kan lade styringen opdage når toget er ved at være ved slutningen af sporet. Det gør at dine tog altid vil standse samme sted. Hvis dine styrevogne har AC hjul, vil de også udløse tilbagemeldingen, og dermed standse toget uanset om lokomotivet er forrest eller bagerst.

SÅDAN STANDSER DU TOGET
Toget standser fordi din m84 dekoder tager strømmen til midterlederen _i hele sporet_. Undlad at bruge et lille strømløst stykke, tag i stedet strømmen i hele sporet. Dette gør at du ikke får problemer med styrevognstog.

Fordel: Tilbagemeldingen og midterlederen har intet med hinanden at gøre. Derfor kan du nemt isolere midterleder, uden at miste tilbagemeldingen. Din CS3 vil stadig vise at sporet er optaget, selv om strømmen er væk. Endda også under nødstop!

Et spor på skyggebanegården vil sådan ud:

--|--------------------------------------|--tilbagemelding--------------|--
=| isolering ===========|============= isolering |== Kørselsretning -->
--|--------------------------------------|----------------------------------------|--

Tegningen skal tolkes sådan:
-- venstre skinne
== midterleder
-- højre skinne

Manualen til S88 AC beskriver, hvordan du bygger tilbagemeldingen op.

PROGRAMMERING AF SKYGGEBANEGÅRDEN
Manualen til din CS3 beskriver hvordan du opretter tilbagemeldingskontakter i din artikelliste. Når du har prøvet det én gang, så er resten hurtigt sat op.

Du kommer nemmest omkring programmeringen ved at udarbejde en lille plan for afviklingen af trafikken på skyggebanegården. En plan skal bestå af trin, som skal udføres når et tog ankommer til skyggebanegården.

1. Trin: Toget ankommer til blokken foran skyggebanegården. Hvis skyggebanegården er optaget, skal toget standse. Hvis ikke, skal det fortsætte.
2. Trin: Toget ankommer til et spor på skyggebanegården. Når toget ankommer til enden af sporet, sluk for strømmen til sporet. Tænd for strømmen på nabosporet, men KUN hvis blokken foran er ledig!
3. Trin: Blokken foran skyggebanegården bliver ledig. Hvis alle spor er optagede, tænd for strømmen i spor 1.

Med disse tre trin vil din CS3+ kunne styre din skyggebanegård. I praksis skal du programmere det ved at bygge hændelsesforløb som udfører trinnene. For trin nr. 2 skal der oprettes et hændelsesforløb for hvert spor du har i din skyggebanegård. Det sidste spor har ingen nabo det kan tænde for, så det tænder i stedet for det første spor. Således skabes en uendelig løkke.

Du programmerer blot trinnene ved at trække de medvirkende artikler ind i forløbet. Et trin for spor 1 kan f.eks. se sådan ud:

Eksempel:
Udløser: Spor 1 optages.
Udfør: Sluk strømmen til spor 1, stil sporvej ind i spor 2, undersøg om blokken foran er ledig (hvis ja), tænd strømmen i spor 2.

Det kræver lidt frem og tilbage ind til det virker, men når du har konceptet under huden, så bliver det hurtigt sjovt at være kreativ. Du vil hurtigt begynder at tænke: Gad vide hvad jeg ellers kan få den til? 😉

Tip! Jeg benytter også mine tilbagemeldinger i skyggebanegården til at lade andre ting ske. Det kan f.eks. være at aktivere en funktion i et lokomotiv når spor 1 i skyggebanegården bliver besat. Hver gang spor 1 bliver besat vil lokomotivet f.eks. hyle med fløjten uanset hvor på anlægget det befinder sig. Det giver en fornemmelse af liv og tilfældigheder. 🙂

Det var en længere skolestil, hvis du har spørgsmål så hold dig endelig ikke tilbage! 🙂

Der er Hobby-udstilling i Rødovre-hallen i næste uge. Hvis du kommer på de kanter, så kig forbi Märklins stand, så skal jeg vise dig hvordan jeg har bygget skyggebanegården på udstillingsanlægget. 🙂

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Digital skyggebanegård.

Indlæg af Rheingold »

Hej alle….

Allerførst tak for jeres svar og tak for jeres hjælpsomhed… Jeg synes det jeg læser ser rigtig spændende ud – og jeg må sige at min tvivl om hvorvidt jeg skal lave min analoge skyggebanegård til digital – den er væk som dug for solen. Selvfølgelig skal jeg da det… Intet andet gir mening (for mig)…

Henning: Jeg vil købe "Einstieg in Märklin Digital" – som du nævner - så snart jeg lige støder på den.

Klaus: Ja – det gir mening mht. til sporlængden… I virkeligheden er sporene en del længere end vist på tegningen. Det var kun en hurtig tegning jeg lavede for ligesom at illustrere hvordan min Skyggebanegård ser ud.. Mine spor er 183 cm i længden.

Søren: Bremsemodulerne bruger jeg primært fordi det ser godt ud – sekundært fordi jeg har måtte erfare ( på den hårde måde ) at mit (ret) tunge militærtog – ikke tåler bratte stop – uden at disse tunge militærkøretøjer ryger af - til højre og venstre.. Men det lader til der er en ny måde jeg ikke kendte – den vil jeg lige arbejde videre med. Vedr. sporskiftedekodere jeg har valgt 74461 indtil nu - da det sparer mig for en del arbejde…(Læs: Tid) Tid - som jeg bare har for lidt af…. Det er også den væsentlige grund til at jeg vælger og lave min skjulte Banegård Digital .
MHT til tilbagemelding. Skal jeg forstå det således at jeg kan lave en hvilken som helst skinne ” tilbagemeldingsskinne” i enden af sporet – ved at afbryde forbindelsen mellem de to skinner – og og forbinde grå ledning fra hver skinne til en M84 dekoder – og så vil toget stoppe der hver gang – (så længe det er AC hjul der er forrest).?

Endnu engang Tak for jeres svar – jeg vil printe svarene ud og læse dem flere gange – og så vil jeg i gang med at lave min Skyggebanegård digital – én gang for alle :-)
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Digital skyggebanegård.

Indlæg af Rheingold »

.... et sidste spørgsmål...... Kan jeg nøjes med en M84 når jeg har 5 spor i min skyggebanegård..??
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digital skyggebanegård.

Indlæg af Søren »

Hejsa

Alle spor (undtaget sporskifter) kan være tilbagemeldingsspor. Det er rigtigt, at du blot skal klippe forbindelsen mellem højre og venstre skinne.

Men det er ikke din m84 du bruger til tilbagemelding. Det er din S88 AC. Du skal bruge begge moduler til din skyggebanegård.

Tilbagemeldingen (S88 AC) fortæller din CS3 at der er et tog. Din CS3 sender en kommando til din m84, som udfører opgaven med at standse toget.

Derfor:
- S88 AC er til tilbagemeldingen (f.eks. i højre skinne)
- M84 er til at afbryde banestrømmen (midterlederen)

Lidt uddybende forklaring:
S88 AC: Du bryder forbindelsen mellem højre og venstre skinne og forbinder den ene skinne til din S88 AC. Tilbagemeldingsskinnen isoleres i en passende bloklængde (bør ikke være mindre end en 24188).
Den anden skinne er til stelforbindelsen (0, brun). Stelforbindelsen er gennemgående og skal ikke isoleres. Din S88 AC forbindes til din CS3+ med det medfølgende kabel.

M84: Du isolerer midterlederen (B, rød) i hele perronsporet på skyggebanegården og forsyner midterlederen gennem din m84. Dermed kan din CS3 slukke sporet med en kommando.

Og jo: Du skal selvfølgelig bruge 2 m84'ere, hvis din skyggebanegård har mere end 4 spor. ☺️

Hvis det ikke helt giver mening, så spørger du bare igen. ☺️

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digital skyggebanegård.

Indlæg af moppe »

Hvad med bremsemodulerne?

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digital skyggebanegård.

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 23 feb 2018, 06:14Hvad med bremsemodulerne?
Det kræver sit eget separate svar.

Jeg undlader at bygge det med bremsemoduler fordi de er dyre komponenter. Hvis godset falder af når toget standser, så tænker jeg at toget enten kører alt for stærkt, sekundært at godset ikke er spændt ordentligt fast.

Ved ovenstående løsning vil togene også stoppe brat, så det løser ikke problemet med godset der falder af. Det er dog ingen problem at bygge løsningen med bremsemoduler i stedet.

Märklins bremsemoduler (72442) kan digitaliseres med en m83 dekoder. Viessmanns bremsemoduler benytter en strømføler til at regne ud hvornår de skal tænde og slukke bremsesignalet.

Derfor bliver løsningen lidt forskellig om det er Märklin eller Viessmann bremsemoduler. Det er heller ikke helt sikkert at du med Viessmann modulerne kan bygge en løsning hvor styrevognene kører forrest, uden først at modificere styrevognene med modstande eller belysning der sikrer strømforbrug (faktisk som man gør det ved 2-skinne-drift).

Märklin
For at bygge løsningen med Märklin bremsemodulerne skal m84 dekoderen erstattes af en m83 dekoder. M83 dekoderen styrer bremsemodulerne digitalt. Bremsemodulerne forsyner midterlederen med strøm. Tilsammen udfører bremsemodulerne og m83'eren det job som m84'eren gør ved den strømløse løsning.

Viessmann
For at bygge løsningen med Viessmann modulerne, er det muligt at m84'eren stadig er i spil. Så vidt jeg kan se på Viessmanns tegninger, så kræver 5232-modulet at et signal fortæller det viser grønt eller rødt (typisk ved "strøm eller ikke strøm"). Her kan m84'eren agere signal. Så ved Viessmann løsningen er det stadig en m84 + Viessmann 5232 bremsemodulet. Du behøver så ingen m83 i denne løsning.

OBS: Vær helt sikker på Viessmann løsningen inden du køber komponenter. Vi skal gerne undersøge det nærmere, hvis du er i tvivl.

Generelt
For begge bremsemoduler gælder at der indføres sikkerhedszoner i starten af hvert perronspor så togene kan køre ind uden problemer. Sikkerhedszonen skal være på en længde der svarer til den længste slæbesko. Ofte er en 24094 eller en 24172 rigeligt.

Selve programmeringen af skyggebanegården er den samme og tilbagemeldingen er også den samme. Der er kun forskel på hvordan midterlederen får sin strøm.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Digital skyggebanegård.

Indlæg af Rheingold »

Søren: Når jeg nu skal have to M84 - da jeg har 5 spor i min skjulte banegård..... (fordi en M84 kun har 4 tilslutninger) - hvad kan jeg så evt. bruge de 3 ovenstående ekstra tilslutninger til...... Kan jeg evt. lave 3 blokke omkring min skjulte banegård... F.eks. 2 blokke inden den skjulte banegård - og 1 efter.........eller..??

Lad mig høre hvad du mener... :-)
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Besvar