Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af bygger01 »

Da Märklin sikkert ikke i al fremtid vil blive ved at ombytte sporskiftedrev - i mit tilfælde dem til K skinner / 7549 - så har jeg søgt efter et alternativ og er "faldet" over MP1 / se her:

https://www.mtb-model.com/pages/mp1.php?lang=de

Jeg har købt en, og den fungerer godt på en lille opstilling med 6mm bevægelse sammen med et bistabilt relæ, så relæ'et får strøm længe nok til at fuldende bevægelsen.

Så ville jeg prøve om vores CS2 kunne få en bevægelse frem ved at ændre impulsperioden til 5000 msec., men det fik ingen bevægelse frem, kun nok til korte lyde.

Der bliver brugt LS150 dekoder.

Så er der erfaring om CS2's perioden er en "lang", eller er det blot impulser ?

Eller skal der stadigvæk et bistabil relæ imellem ?


Endnu et spørgsmål til sidst ( mest til Søren ) om Märklin bytter drev uden omkostninger ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af moppe »

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår, hvorfor du vil købe så dyrt et drev, når en billig servo kan klare det for dig?


Klaus
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af ptmadsen »

moppe skrev: 25 feb 2018, 20:03 Jeg er ikke sikker på at jeg forstår, hvorfor du vil købe så dyrt et drev, når en billig servo kan klare det for dig?


Klaus
Hej
Det er jo nok fordi manden har en LS 150 dekoder allerede, som han ønsker at bruge.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af moppe »

Så vil jeg gerne lave noget matematik:

mtb MP1 koster 12,90 € stykket.
https://www.elriwa.de/produkte/gleise/u ... lurantrieb

LS 150 koster 43€
https://www.modellbahnshop-lippe.com/pr ... odukt.html

6 x MP1 + 1x LS 150 = 120,40€ eller 903 kroner


En SG90 servo koster under 2€
https://www.ebay.de/itm/9G-SG90-Mikro-S ... SwQm9ZyxEV

En ESU switchpilot servo koster 27€
https://www.modellbahnshop-lippe.com/pr ... odukt.html

8x servo + 2 switchpilot servo koster 70 € eller 525 kroner, hvilket er mindre end 6x mtb MP1 alene.

Skifter man løbende, kan man sågar sælge sine LS 150 og få lidt ekstra penge ud af det.


Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af bygger01 »

moppe skrev: 25 feb 2018, 20:03 Jeg er ikke sikker på at jeg forstår, hvorfor du vil købe så dyrt et drev, når en billig servo kan klare det for dig?


Klaus
Jamen hvorfor nu det ..............
  • Desperation over drev efter drev, der falder ud ( dog er ingen af de nye holdt op med at virke ).
  • Fandt et drev, som en kollega på Sporskiftet var glad for ( men han bruger dem, som jeg husker det lige nu analog ).
  • I min lille prøveopstilling virker de analog fint.
  • Der er indbygget endestop.
  • Der er indststalleret på din ide 19 stk. LS150 ( så de skal blive ), da de også skifter diverse signaler !
  • Da CS2 kan ændres til max. 5000 msec ( hvilket er mere end en bevægelsen tager ) troede jeg, at det kunne få drevet til bevæge sig.
  • Er også prøvet på CS2 med et bistabilt relæ, og her virker MP1 drevet / men ikke hver gang, så det er måske relæ'et, og så passer positionen ikke layoutet på skærmen !
Selv om der måske er 70-90 drev, er det ikke økonomien, der skal bestemme, hvor det skal ende.

Desuden kender jeg ikke til switchpilot's styring af servo'er, men har noteret, at du måske kan finde tid en torsdag aften i Hadsten, til at vise lidt om det !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev: 25 feb 2018, 18:18Endnu et spørgsmål til sidst ( mest til Søren ) om Märklin bytter drev uden omkostninger ?
Den tidligere "fri ombytning" er ophørt. Det er stilnet meget af hvor mange drev der bliver indleveret med fejl (i hvert fald for C-sporene). Derfor får du formentlig mest ud af at skrive til kundeservice og forklare dem dine udfordringer. De vil kunne træffe beslutning om hvorvidt du kan indlevere drevene til ombytning eller ej.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af moppe »

Steff, det kan være en torsdag, en mandag, eller en næsten hvilken som helst anden dag, du er altid velkommen ;-)

Min pointe er at for prisen af 6 mtb drev, kan du uden problemer købe 8 servoer plus 2 dekodere til dem og stadigvæk have penge i overskud.
Samtidig får du en mere fleksibel løsning, hvor du kan justere drevenes stoppositioner fra din cetralstation og, hvor du ikke behøves at være så nøjagtig med den fysisk/mekaniske placering af drevet, som ved mtb drevene

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af bygger01 »

Dit storsindende tilbud er med glæde er modtaget, så vi kommer ......

Jeg har min lille opstilling med MTB mp1 + et par servo'er med, men du må lægge en ESU swithpilot til.

Så om kort tid kommer jeg tilbage for at bede om indbydelse !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Marklin4me
Godsforvalter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19 jan 2015, 17:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af Marklin4me »

Hi,
Mon i har mulighed for at fremvise det på DMJU i april, så en Sjællænder også kan se det i praksis?
De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Brug af CS2 sammen med MTB MP1

Indlæg af bygger01 »

vil du beskrive, hva' du vil se ..

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar