Nyt Tog

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Nyt Tog

Indlæg af sarby »

Hej.

Jeg har lige købt et ESU 31095 - BR 245 207 tog.
Hvordan kan jeg få min CS3 til at finde den?

MVH
John
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyt Tog

Indlæg af Søren »

Den er født med en ESU M4 dekoder. Du burde bare stille den på sporet og vente et øjeblik, hvorefter din CS3 registrerer den automatisk.

Hvis det ikke sker, så kan det være ESU dekoderen skal have et spark. Tag nødstoppet og ophæv det igen, vent ydeeligere et øjeblik.

ESU M4 dekodere er ikke lige så hurtige som Märklins nye mfx dekodere til at melde ind på Centralen.

Hvis det stadig ikke virker, så kan det være at loket tror det tilhører en anden central. Prøv da at bruge søgefunktionen til at søge efter mfx lokomotiver.

Sidst men ikke mindst, hvis du har en Mobile Station 2, så kan du lade toget registrere på den først, og bagefter tage den tilbage til din CS3 og lade den genregistrere.

De gamle dekodere har ældre implementationer af mfx og det kan det godt lide lidt under fra tid til anden.

Virker intet af ovenstående, så skriv igen, så kigger vi videre på det. ☺️

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nyt Tog

Indlæg af sarby »

Hej Søren.

Jeg har lukket hele systemet ned, næste gang jeg starter prøver CS3 så at finde mit tog igen?

MVH
John
sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nyt Tog

Indlæg af sarby »

Hej Søren.

Nu har systemet fundet toget, men men billedet er meget underligt, der er op til 28 forskellige lyde, men den har kun kunne finde 16 stk??
Jeg kan ikke ændre digital adressen og heller ikke antal af lyde på CS3'en.

MVH
John
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nyt Tog

Indlæg af moppe »

En ESU dekoder har kun 16 funktioner under M4(Mfx), vil du udnytte alle 28 skal du melde den på manuelt som DCC.

Klaus
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nyt Tog

Indlæg af Ksn1205 »

nogen af de fuktioner der er i lokomotivet kan godt være lagt på en F tast når det er sat til M4/MFX. Har en gravita der er der når man trukker på rangsertasten så kommer der rangser lys og den sætter hastigheden ned . det gør den ikke hvis den er sat i dcc..
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyt Tog

Indlæg af Søren »

sarby skrev: 10 mar 2018, 18:35Nu har systemet fundet toget, men men billedet er meget underligt, der er op til 28 forskellige lyde, men den har kun kunne finde 16 stk?
Du kan ikke ændre adressen fordi mfx ikke arbejder med adresser. Så det giver ikke rigtig mening at ville ændre adressen.

Du kan kun se 16 funktioner fordi ESU ikke har implementeret flere end 16 med deres M4. Der er pt. ingen udsigter til at de gør det.

Hvis du vil benytte alle 28 funktioner så skal du manuelt tilføje lokomotivet som DCC og manuelt opsætte alle funktioner. Du kan så evt. gemme lokomotivets funktioner på et lokomotivkort, så du nemmere kan hente det frem igen en anden gang eller på en anden Central Station.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nyt Tog

Indlæg af sarby »

Hej.

Nu når jeg skal køre med DCC skal jeg vel kende digital adressen?

MVH
John
sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nyt Tog

Indlæg af sarby »

Hej.

Lidt meget hjælp søges til at finde min adresse fra mit tog(ESU), og hjælp til at give mine felter (F1...F29) navn.

MVH
John
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nyt Tog

Indlæg af moppe »

Et lokomotiv med ESU dekoder vil som regel have adresse 3. Det vil,jeg så forslå dig at ændre, således at næste lokomotiv du får med DCC dekoder ikke har samme adresse.

Hvilket navn dine felter skal have er op til dig, men jeg ville nok holde mig til dem der står i brugsanvisningen til lokomotivet, ved hver funktion. De første 16 kender du.


Klaus
Besvar