ESU LSV4.0, lys mangler - hjælp

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
clausjuul
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 jan 2015, 21:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite code 83

ESU LSV4.0, lys mangler - hjælp

Indlæg af clausjuul »

Er gået lidt kold i CV'erne i en loksound V4.0 dekoder.

Til en Heljan 4541, DSB Litra E 978 DC, har jeg netop købt en Esu loksound V4.0 og kan ikke få headlight og rearlight til at virke. Den tidligere dekoder var en Zimo hvor lyset virkede inden jeg afmonterede den. Litra E maskine har, så vidt jeg kan se, led'er i lygterne.

På andre lok's med samme type dekoder, Esu Loksound v4.0, kan jeg se i CV259 - 273, hvorleder de er indstillet, men det virker ikke på E-maskinen?

Nogen som kan hjælpe?

Mvh Claus
Mvh Claus

-------------------------------
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med ECoS II & iTrain
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU LSV4.0, lys mangler - hjælp

Indlæg af moppe »

Hej Claus

Har du nogen anelse om, hvilke udgange lyset er koblet til!
Ved du hvilken lydfil der er i din nye dekoder?

Hvis du kender lydfilen, åbner du den i lokprogrammer (software) og ser hvilke udgange der gør hvad.
Er der noget du ønsker at ændre, gør du det i lokprogrammer og får til sidst en liste over CV værdier der skal ændres for at få den til at opføre sig som du ønsker.
Søg inspiration i denne video


Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU LSV4.0, lys mangler - hjælp

Indlæg af moppe »

For øvrigt, CV 257 kan have tre forskellige betydninger afhængigt af, hvad CV 31 og 32 står til.


Klaus
clausjuul
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 jan 2015, 21:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite code 83

Re: ESU LSV4.0, lys mangler - hjælp

Indlæg af clausjuul »

Hej Klaus

Det er enormt flovt, men jeg vendte stikket forkert :cry: Der var stortest ikke plads til at vende stikket om hvorfor jeg antog at jeg havde sat det rigtigt i. Lyset virker nu som det skal. Undskyld ulejligheden.

Mvh Claus
Mvh Claus

-------------------------------
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med ECoS II & iTrain
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU LSV4.0, lys mangler - hjælp

Indlæg af moppe »

Aaargh, nederen. Kan regne ud at den har 8polet stik på dekoderen så.

Lige en lille anekdote:
Nogle lokomotiver generer selv plusspændingen til lys. Det er meget fint, indtil man sætter en dekoder forkert til. For når man drejer stikket 180 grader, bytter man sådan ser kun om på plusspænding og Aux1.
Sidder stikket forkert og man tænder for Aux1 vil en ESU dekoder melde overlast (fordi lokomotivets egengenrerede plusspænding er lige stor nok en mundfuld for Aux1 at kvæle) og begynder dermed at blinke med lyset.

Når så man har en MH, hvor stikket er vendt forkert på billedet i brugsanvisningen så får man en sjov oplevelse ;-)


Klaus
clausjuul
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 jan 2015, 21:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite code 83

Re: ESU LSV4.0, lys mangler - afhjulpet

Indlæg af clausjuul »

Ja, det er nem652, 8 polet stik. Da stikket er placeret meget tæt på tendervæggen, gik jeg simpelhen ud fra, at det kun kunne sidde den ene vej.

Da jeg alligevel rodede lidt med lokprogrameren, fik jeg lige indlæst dansk annoncering, "ding dong, tog til Ringsted fra spor 5" :)

Mvh Claus
Mvh Claus

-------------------------------
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med ECoS II & iTrain
clausjuul
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 jan 2015, 21:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite code 83

Re: ESU LSV4.0, lys mangler - hjælp

Indlæg af clausjuul »

clausjuul skrev: 12 mar 2018, 18:38 Hej Klaus

Det er enormt flovt, men jeg vendte stikket forkert :cry: Der var stortset ikke plads til at vende stikket om hvorfor jeg antog at jeg havde sat det rigtigt i. Lyset virker nu som det skal. Undskyld ulejligheden.

Mvh Claus
Mvh Claus

-------------------------------
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med ECoS II & iTrain
Besvar