Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Indlæg af KBAndersen »

Har ledt og søgt, men kan ikke finde frem til hvor meget spænding et sporskifte drev skal have.

Har nogle Märklin trafo'er liggende der giver 24V DC ud (1.5A). Det er meningen de skal bruges til diverse ting på banen.
Der sidder også en lysdiode på sporskiftet. Hvad kan den tåle?
Har prøvet med 24V både på skifter og dioder, men dioden lyser lige kraftigt nok. Drevet skifter fint, men hvis nu det er lige høj nok spænding, så kan det hele jo futte lidt for tidligt af.
Mvh
Kenneth B. Andersen
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Indlæg af bqg »

Märklin trafo plejer at give 16 V AC og ikke 24 V DC, hvad er det for en trafo?

De gamle trafo gav 24V AC, når man skiftede retning.

I analog drift, tilsluttes sporskifter til det gule udtag, gennem afbr til brun.16 V AC

Jeg kan jo tage fejl, men hvad har du målt med? Et multimeter af god kvalitet, eller et par prøvepinde.
Hvordan har du indstillet hvis multimeter. AC eller DC
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Indlæg af KBAndersen »

Jeg kender alt til AC/DC og multimeter mm. Så den er der styr på ;)

Det er denne model. Der står godt nok 18VDC, men den jeg lige testede på lå på 24VDC. http://shop.nettog.dk/product.asp?product=1257
Der står godt nok den er til sporskifte drev, men blev lidt nervøs pga spændingen. :shock:
Men ok, skal siges jeg ikke har målt på den med belastning og det er sandsynligvis her det går galt. :oops: Det prøver jeg lige i aften.
Mvh
Kenneth B. Andersen
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Indlæg af KBAndersen »

Ok,, har lige læst mig frem til, at denne forsyning jeg bruger, giver 24VDC ud og ikke 18VDC som de skriver... Der må en regulator på.
Mvh
Kenneth B. Andersen
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Indlæg af bqg »

Jeg troede det var en af de ældre modeller.

Den skulle give 18V DC 1A

Når du måler spændingen, er det i tomgang eller med belastning. Ubelastet kan spændingen godt være lidt højere.
Ved ikke om det er tilfældet med den strømforsyning, hvad er den til mobilstation 1?
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Indlæg af KBAndersen »

Ved faktisk ikke hvad den høre til. Købte 5 stk for 300,- Tænkte de ville være udemærket til at forsyne artikler til banen.

Den er mærket med 18VDC ved 1A. Så klart den skal lige have en belastning sat op før de 18VDC vil blive aktuelt.
Mvh
Kenneth B. Andersen
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Indlæg af moppe »

KBAndersen skrev:Den er mærket med 18VDC ved 1A. Så klart den skal lige have en belastning sat op før de 18VDC vil blive aktuelt.
Jeg ved med sikkerhed at trækkerne i K-skiftene bliver "trætte", når man bruger DC.
Jeg ved ikke om det er det samme med C-drevene.


Klaus
bjerg
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 feb 2012, 11:32
Digital: Ja
Scale: N

Re: Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Indlæg af bjerg »

moppe skrev:Jeg ved med sikkerhed at trækkerne i K-skiftene bliver "trætte", når man bruger DC.
Jeg ved ikke om det er det samme med C-drevene.
det plejer at være samme problem med alle elektromagnetiske artikler. der er lidt remanent magnetisme i jerndelene, det bliver værre nær man bruger dc, derfor brug helst ac til elektromagnetiske artikler.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvor mange volt DC til Märklin sporskifte

Indlæg af moppe »

bjerg skrev:det plejer at være samme problem med alle elektromagnetiske artikler. der er lidt remanent magnetisme i jerndelene, det bliver værre nær man bruger dc, derfor brug helst ac til elektromagnetiske artikler.
Hej Erik

På en vis bane i Hadsten har vi brugt DC til spolerne i Roco skifte gennem 15 år, og har er masser af spolerne stadig de samme.

På selvsamme bane er der et anlæg, hvor halvdelen af banen (uheldigvis) blev lavet med K-skinner. Her holder en trækker typisk et års tid, inden den bliver "mærkelig" og ikke reagerer ordentligt. Skifter man trækkeren er der ikke længere problemer med at skiftet nogle gange skifter.

Klaus
Besvar