Kontaktspor som delvis virker

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Kontaktspor som delvis virker

Indlæg af esben2009 »

Til min prøveopstilling ville jeg tilslutte 2 kontaktspor til min CS3+ direkte gennem en S88. Det går også fint med spor 1, men spor 2 driller da det kun melder besat et sekund når en vogn kører ind på kontaktsporet.

Bytter jeg om på kontaktsporene er fænomenet det samme, så fejlen må ligge i tilslutning og/eller opsætning:

Massen trækker jeg til omvendt T som er til venstre for port 1. CS3 er forbundet til den venstre netværksport på S88
Spor 1 forbindes til port 1
Spor 2 forbindes til port 2

Vedhæftet er et par skærmprint. Kan nogen byde ind med hvor det går galt ?
Vedhæftede filer
GFP indstillinger.png
Sporplan.png
Spor 1.png
Spor 2.png
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kontaktspor som delvis virker

Indlæg af Søren »

Hvis stelforbindelsen er ustabil, så opfører det sig mærkeligt. Det kan være en pain at fejlsøge på.

Her er nogle tips:

Sidder kablerne ordenligt i skrueterminalerne og alt det der basic, som alligevel er godt at dobbeltkontrollere?
Har du prøvet at skifte kablerne til det fejlende spor?
Hvis du skruer det fungerende spor ud af S88 modulet, hvad sker der så?
Har du kun ét S88 modul sat til? Hvis nej, kun det første må have stelforbindelsen.
Fjern evt. stelforbindelsen og kontroller at det nu slet ikke virker. Hvis det alligevel gør, så får du stel et andet sted fra.

I øvrigt
Din CS står til at benytte 60101 som strømforsyning. Hvis du benytter 60061 som strømforsyning så skal du ændre denne indstilling, da du ellers vil få problemer med at spotte en overbelastning.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Kontaktspor som delvis virker

Indlæg af esben2009 »

Tak for hurtigt svar

Fjerner jeg stelforbindelse holder begge spor op med at virke.
Det er alene et enkelt S88 model som er tilsluttet. Jeg har endnu ikke tilsluttet min m84
Hvis jeg cutter forbindelsen til spor 1, så er spor 2 uforandret

Kablerne har jeg prøvet at skifte. Da spor 2 melder besat lige i det øjeblik en vogn ruller ind på kontaktsporet har jeg også prøvet at udskifte isoleringen mellem kontaktspor og almindeligt spor. Jeg bruger både på spor 1 og 2 en 24360 skinne som er klippet. Jeg kunne have klippet eller tilsluttet forkert f.eks. med en dårlig lodning, men når jeg bytter rundt på kontaktskinnerne er det forsat spor 2 som ikke virker.

Jeg prøvede at ændre spor 2 i opsætningen til kontaktnr. 3 og samtidig flytte forbindelsen til port 3, men forsat uændret.

Jeg går ud fra at der ikke skal være forbindelse med det omvendte T som sidder yderst til højre.

Tak for tippet om strømforsyning
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kontaktspor som delvis virker

Indlæg af Søren »

Har det betydning om spor 1 er optaget. Altså: Kunne det f.eks. være, at det ser ud til at virke som forventet når status på spor 1 er konstant?

Hvis ja, så kan der stadig være noget med stelforbindelsen til modulet. Jeg har set det før, at den første port ser ud til at fungere, men at resten er afhængige af den første. Typisk fordi at stelforbindelsen har et problem et sted. F.eks. at en S88 LINK er tilsluttet med et modul der har stelforbindelse, samtidig med at den selv har (jeg er med på, at det ikke er sådan i dit tilfælde, det er blot ét eksempel).

Hvor kommer din stelforbindelse fra? Tager du den fra sporet, kan du risikere at den ikke i alle tilfælde har forbindelse. Du siger du har prøvet med en vogn. Hvad sker der med et lokomotiv? Dør det evt. når det kører ind i spor 2?

Humlen er: Stelforbindelsen bør komme fra en fordelerplade, der er i direkte linje til udgangsporten på din CS3. Den bør ikke komme fra skinnerne. Det giver anledning til mange fejlkilder og er svært at håndtere i praksis.

Kan du tage nogle billeder af prøveopsætningen og tilslutningerne?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar