Tilbagemelding på Märklin K-skinner

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Märklinland
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 maj 2018, 14:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K-skinner

Tilbagemelding på Märklin K-skinner

Indlæg af Märklinland »

Hej!
Jeg har lavet en del tilbagemeldinger med C-skinner!

Men hvordan? Gør man det med K-skinner, kan man da også isolere den ene 0 skinne?

Eller hvad gør man?
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Tilbagemelding på Märklin K-skinner

Indlæg af bygger01 »

Jeg tror, det er lettere at isolere K skinner.

Du kan skære to steder i skinnerne og så er der isoleret i mellem / evt. en to komponent lim i savsporet, men det er lidt dratisk.

Så du fjerner to lasker på passende steder og indsætter isolerende lasker i stedet. Her finder jeg den fra Fleischmann bedst ( hvor længe kan de mon købes ..... ) .
Så skal du i gang med loddekolben, her er det superlet at lodde på ydersiden af en laske, der er i mellem de to isolerede steder, Her har jeg blot renser lasken med en skæreskive, og så er det let at lodde.

Hvis der ikke, så skal du lodde på selve skinnen, og der skal lidt træning til. Først skal der igen renses i bund med en skæreskive på ydersiden af skinnen og så har jeg brugt loddevand. Men her skal være absolut stilhed, men når det lykkes, er der rigtig god forbindelse.

Ledninger til midterlederen sker også hos os på bagsiden af skinnen, hvor den sorte "maling" slibes af med skiven, også her er lodningen en let sag.

Alle lodninger er lettest at lave før skinnen er monteret, og jeg har valgt at lodde flere meter ledning på, for så er der mere end nok, og så er der igen et langt stykke til næste lodning !

Märklin laver også nogle dimser til skinner og midterleder, men de er ikke pæne, så de er kun brugt i yderste nødværge på usynlige steder.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar