Lgb havebane

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Lgb havebane

Indlæg af pera »

Hej
jeg har en Märklin ho bane i kælderen og lgb i haven 🤔 jeg bruger Märklin cs3+ til ho, og vil så lave det sådan jeg kunne lave en backop til når den skal i haven.

Men den på en test skinne køre togne okay men lyset vil ikke lyse ordentligt,
når jeg tænder for lyset så sker der ikke noget, men når tog så køre begynder lyset og blinker og lyser 😢 lgb skal jo ha 24 vold om det kan være der problemet er ved jeg ikke for på cs3+ står der 19 vold ☝️🙄

Håber der er nogle der lige ved hvad jeg har lavet forkert.
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Lgb havebane

Indlæg af moppe »

Hvis antal køretrin dekoderen er sat til og det antal køretrin der sendes ud i sporet, ikke er ens, kan man opleve at lyset blinker.

Til havebanen ville jeg investere i en ekstra booster, som kan levere 24 Volt og 5A


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lgb havebane

Indlæg af Søren »

Hvis du benytter din CS til LGB, så er anbefalingen fra Märklin at du benytter en 100 Watt strømforsyning. Det er 60101.

Når du sætter den til din CS, så skal du huske at ændre på indstillingerne for strømforsyningen, så din CS nu ved at der sidder en 5 A strømforsyning på. Dette gør du under indstillingerne for din CS.

Det bør virke fornuftigt med en 5 A strømforsyning. Du skal holde øje med det samlede strømforbrug på din havebane, hvis det nærmer sig grænsen for de 5 A, så har du behov for en ekstra booster. Boosteren bør være af den ny type 60174 el. 60175. Boosteren skal ligeledes forsynes af en 60101 strømforsyning. Du kan på din CS se det samlede strømforbrug, så det er nemt at holde øje med. Du ser det under indstillingerne.

Til H0 er anbefalingen at du benytter en 3A strømforsyning (60061). Så du kommer til at skulle skifte lidt mellem strømforsyningerne, når du flytter din CS med ud til din havebane.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Lgb havebane

Indlæg af moppe »

Søren,

Vil det ikke være muligt at kæbe en booster og 100 W forsyning og placere den permanent koblet til havebanen, så man kun skal flytte CS og ikke tænke på indstillinger og hvilken strømforsyning der højere til hvor?


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lgb havebane

Indlæg af Søren »

Jo det vil det selvfølgelig. Du kan i teorien så have H0 og LGB kørende på samme CS på samme tid. Eftersom du sætter indstillingerne for strømforsyningen pr. booster (CS3+ er i princippet også en booster) så kan du have en booster forsynet med 5A og CS3+ forsynet med 3A til H0 - eller omvendt.

Så kan du sådan set nøjes med at trække CAN-kablet hen til din "havebane booster". :-) På med Wi-Fi og så kan du gå ude i haven med din smartphone og styre tog via Wi-Fi og Märklins Mobile Station app.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Re: Lgb havebane

Indlæg af pera »

DET lyder da rigtig godt moppe og søren det er da nok den løsning jeg bliver mest glad for 😀og moppe du hade ret med det med køretrim nu virker lyset også på togene 😉og det køre fint på min prøve bane 👍men det vil sige jeg skal ha en Booster

Min strømforsyning til Cs3+ er en 60061 men får jeg boosteren er den vel også okay
Tak for hjælpen 👍👍😉
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Re: Lgb havebane

Indlæg af pera »

Er der nogle der ved hvor man kan købe et can-kabel? Det er det kabel som er mellem Cs3+ og booster og hvor langt den må være jeg vil nok ende med en lænde på 30 meter, er det muligt eller kan jeg sætte det hele i kælderen og så bare føre kørestrøm ud til banen 🤔
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Re: Lgb havebane

Indlæg af pera »

Her er et par videoer af banen men jeg har bare flyttet cs3+ der ned for og se om det vil køre
og det er stadig med den lille 3A strømforsyning (60061)





Skinnerne har været meget beskidte og har været i blød i sæbevand og smurt med ketchup og renset igen syntes enlig det køre okay
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lgb havebane

Indlæg af Søren »

pera skrev: 15 maj 2018, 13:58 Er der nogle der ved hvor man kan købe et can-kabel? Det er det kabel som er mellem Cs3+ og booster og hvor langt den må være jeg vil nok ende med en lænde på 30 meter, er det muligt eller kan jeg sætte det hele i kælderen og så bare føre kørestrøm ud til banen 🤔
Kablet har varenummer 60126. Med 2 meters længde er det selvfølgelig et par stykker du skal bruge, hvis du skal bruge 30 meter. Det er muligt at du kan finde længere kabler på eBay. De vil så være produceret af en tredjepart.

Bussen må blive op til 100 meter lang, så du kan sagtens arbejde med dine 30 meter. Med det er er det muligt at sætte boosteren oppe ved banen og lade din CS3 være i kælderen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar