Esu Loksound V. 4.0

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
jkp4100
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 16 mar 2014, 12:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: DCC med IB I ir - Afprøver to-skinne
Geografisk sted: Ringsted

Esu Loksound V. 4.0

Indlæg af jkp4100 »

Hej.

Da min McK ME skal køre med en fast Bn-stamme, vil jeg godt ændre lidt på CW-værdierne, og førhen synes jeg, at det var nemt nok at forstå decodermanualerne, men jeg forstår ikke lige helt, hvorledes det gøres nu mht. mapping. Og frem for at prøve mig frem (og helt sikkert være nødt til at "nulstille" decoderen et hav af gange, ville jeg lige høre, om der var en herinde, der kan forklare det, så jeg også forstår det...
Da det skal køre som fast stamme, vil jeg godt flytte slutlyset (F5) op på F0, og så skal frontlyset og færdigmeldingsblinket (F0+F8) naturligvis ikke være aktivt, når maskinen skubber vognene. Evt. kunne sidstnævnte blive aktiveret ved at en anden funktionsknap blev tændt.

Jeg har givet min styrevogn samme adresse som lokomotivet, og flyttet lidt rundt på nogen af funktionerne, men det elektriske er desværre meget skuffende lavet på McK's Bns, hvilket jeg ikke er den eneste, der synes. Jeg har dog ikke mod på, at skifte decoderen ud, selvom det helt klart ville forbedre mulighederne. Hvad gør I andre, mht. styring af lys på styrevognen - Giver I det en selvstændig adr. og evt. køre multitraktion eller? Jeg bruger stadig bare en Intellibox, så jeg synes, at det er lidt besværligt hele tiden at skal skifte adr. mht. at tænde/slukke funktioner, men jeg hører gerne om gode forslag :)
Tre-skinne dcc med IB (på vej til to-skinne)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Esu Loksound V. 4.0

Indlæg af moppe »

Hvordan mapping skal være er lidt svært at sige 100 % når man ikke kender den i forvejen.

Alt er selvfølgeligt lettere når man har en lokprogrammer. Men lokprogrammer programmet kan hjælpe dig, selvom du ikke har selve lokprogrammer hardwaren, idet mankan ændre mapping i softwaren og bede om en liste med ændrede CVs, som man så kan tampe ind manuelt bagefter.

Du har også en mulighed med JMRI, som burde virke gennem din IB.

Alternativt, skal jeg til Haslev tirsdag, der kommer jeg forbi Ringsted og kunne tage min lokprogrammer med........så kunne vi hurtigt få den ged barberet :-)


Klaus
jkp4100
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 16 mar 2014, 12:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: DCC med IB I ir - Afprøver to-skinne
Geografisk sted: Ringsted

Re: Esu Loksound V. 4.0

Indlæg af jkp4100 »

Hej Moppe.
Dejligt tilbud :) Jeg har Lokprogrammer, men jeg har ikke rigtig brugt det endnu.
Jeg har oprettet samme spørgsmål på Sporskiftet, og en bruger har sendt en fil, som bare skal loades, så hvis jeg kan få det til at virke, behøver jeg ikke ulejlige dig. Men det bliver først i morgen, at jeg får afprøvet det, så jeg vil ikke afvise, at jeg får brug for hjælp.

I de tidligere manualer var det ret simpelt, at se hvilke CW-værdier der skulle ændres, og det overblik har jeg ikke efter at have kigget i manualen til 4.0, men er det nemmere at se i lokprogrammer?
Tre-skinne dcc med IB (på vej til to-skinne)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Esu Loksound V. 4.0

Indlæg af moppe »

Hvis du har lokprogrammer, er det bare at sætte den på spore, læse indstillinger ud, pakke dem i en ZIP-fil og vedhæfte dem her, med en beskrivelse af det du ønsker.

Så kan jeg kigge på det og måske komme med forslag til ændringer du ikke lige havde tænkt over.

Uanset - har du en lokprogrammer, er der overhovedet ingen grund til at bekymre sig om CV værdier, det er alt for besværligt!


Klaus
jkp4100
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 16 mar 2014, 12:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: DCC med IB I ir - Afprøver to-skinne
Geografisk sted: Ringsted

Re: Esu Loksound V. 4.0

Indlæg af jkp4100 »

moppe skrev: 20 maj 2018, 18:15
Alternativt, skal jeg til Haslev tirsdag, der kommer jeg forbi Ringsted og kunne tage min lokprogrammer med........så kunne vi hurtigt få den ged barberet :-)
Du slipper for at holde i Ringsted, da filen virker fint :) Men tak for tilbuddet.


Men måske du ved, om man kan sætte en funktion op, til først at spille en lyd, og når den er færdig, går den i gang med en anden? Det er på en MX fra Danske Loksounds, der har langt og kort fløjt, og det lyder ret godt, synes jeg, når det korte fløjt kommer lige efter det lange.
Tre-skinne dcc med IB (på vej til to-skinne)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Esu Loksound V. 4.0

Indlæg af moppe »

Det kan man, men det kræver at man har selve lydfilen, for at kunne gøre det.


Klaus
Besvar