Märklin Digitale spørgsmål

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Märklin Digitale spørgsmål

Indlæg af Rheingold »

Jeg har her nogle spørgsmål vedr. Märklins Digitale verden – som jeg håber i kan hjælpe mig med.

1. Hvis jeg sætter en Märklin CS3 & CS3+ sammen i et netværk – og monterer PC højtalere - 1 sæt til hver CS3 – får jeg så samme lyd ud i alle 4 højtalere eller..?? Når jeg spørger så er det fordi jeg agter og sætte den ene CS3+ op – ved hovedstationen – og den anden CS3 ved en lidt mindre station. Men stadig i kablet netværk - så CS3+ er master og CS3 er slave.

2. Ved montering af de to blå ledninger fra sporskiftedrevet (74491) til M83, (60832) - er det så ligegyldig hvilken blå ledning man sætter i den ene tilslutning (grøn) og i den anden tilslutning(rød)... I tilfælde med et signal - gir det mening - med rød til rød - og grøn til grøn - men hvordan med et sporskifte.?

3. Ved montering af en M83 (60832) står der i manualen at man kan vælge og slutte den til sporet ( kørestrøm ) - eller med (60822) trafo... Eller skal man montere begge to..? I givet fald nej - hvordan ved min CS3 så der er en to M83 monteret på banen...?

4. Kan jeg bruge en strømforsyning ( Märklin 66361 ) – til at forsyne mine M83 dekoder med 19V strøm.?

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Märklin Digitale spørgsmål

Indlæg af Anders63 »

Rheingold skrev: 26 maj 2018, 21:44 Jeg har her nogle spørgsmål vedr. Märklins Digitale verden – som jeg håber i kan hjælpe mig med.

1. Hvis jeg sætter en Märklin CS3 & CS3+ sammen i et netværk – og monterer PC højtalere - 1 sæt til hver CS3 – får jeg så samme lyd ud i alle 4 højtalere eller..?? Når jeg spørger så er det fordi jeg agter og sætte den ene CS3+ op – ved hovedstationen – og den anden CS3 ved en lidt mindre station. Men stadig i kablet netværk - så CS3+ er master og CS3 er slave.

2. Ved montering af de to blå ledninger fra sporskiftedrevet (74491) til M83, (60832) - er det så ligegyldig hvilken blå ledning man sætter i den ene tilslutning (grøn) og i den anden tilslutning(rød)... I tilfælde med et signal - gir det mening - med rød til rød - og grøn til grøn - men hvordan med et sporskifte.?

3. Ved montering af en M83 (60832) står der i manualen at man kan vælge og slutte den til sporet ( kørestrøm ) - eller med (60822) trafo... Eller skal man montere begge to..? I givet fald nej - hvordan ved min CS3 så der er en to M83 monteret på banen...?

4. Kan jeg bruge en strømforsyning ( Märklin 66361 ) – til at forsyne mine M83 dekoder med 19V strøm.?

MVH
Per
1. Jag tror du kan bara använda ett par högtalare till CS3/CS3+ master.
2. m83 dekoder är byggt för att styra spårväxeln rakt/kurva med att följa grön/röd anslutning om det ska visa rätt i displayen på CS eller MS2.
3. Du kan ansluta m83 via spåret/CS/MS2 eller extern matning 60822 med en 66360. Med extern matning slipper du belastar digitala matningen via spåret.
4. Kun i forbindelsen med 60822.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digitale spørgsmål

Indlæg af Søren »

Rheingold skrev: 26 maj 2018, 21:441. Hvis jeg sætter en Märklin CS3 & CS3+ sammen i et netværk – og monterer PC højtalere - 1 sæt til hver CS3 – får jeg så samme lyd ud i alle 4 højtalere eller..?? Når jeg spørger så er det fordi jeg agter og sætte den ene CS3+ op – ved hovedstationen – og den anden CS3 ved en lidt mindre station. Men stadig i kablet netværk - så CS3+ er master og CS3 er slave.
Bum. Det er faktisk et godt spørgsmål. Jeg skal undersøge det når jeg kommer hjem. Hvis det er muligt at sætte din slave-CS3 til at udføre hændelser, uafhængigt af master CS3'eren, så burde det kunne lade sig gøre. Dette er dog langt fra sikkert, men det kan vi undersøge. Alternativt kan en med 2 CS3'ere lige tjekke om slaven kan udføre sine egne hændelser.
Rheingold skrev: 26 maj 2018, 21:442. Ved montering af de to blå ledninger fra sporskiftedrevet (74491) til M83, (60832) - er det så ligegyldig hvilken blå ledning man sætter i den ene tilslutning (grøn) og i den anden tilslutning(rød)... I tilfælde med et signal - gir det mening - med rød til rød - og grøn til grøn - men hvordan med et sporskifte.?
I bund og grund er det lige meget, men det er en god idé at være konsekvent, da du så får nemmere ved at rette fejl. Du vil typisk have det udgangspunkt at grøn betyder lige ud og rød betyder afvigende. Da der ingen indikationer findes på kablerne, så skal du blot bytte dem rundt hvis det ikke passer. Det er klart det nemmeste at følge farverne.
Rheingold skrev: 26 maj 2018, 21:443. Ved montering af en M83 (60832) står der i manualen at man kan vælge og slutte den til sporet ( kørestrøm ) - eller med (60822) trafo... Eller skal man montere begge to..? I givet fald nej - hvordan ved min CS3 så der er en to M83 monteret på banen...?
Du skal montere begge. Din m83 vil slå banestrømmen fra automatisk når der sættes en ekstern forsyning på. Den skal dog stadig være forbundet til anlægget, ellers kan den ikke få informationerne fra det digitale signal.
Rheingold skrev: 26 maj 2018, 21:444. Kan jeg bruge en strømforsyning ( Märklin 66361 ) – til at forsyne mine M83 dekoder med 19V strøm.?
Ja, det kan du godt. Bemærk at 66361 har fået nyt varenummer (i tilfælde af at du skal ud og købe den) den hedder nu 66360. Det gør ingen forskel for dig.

Bemærk: Hvis du sætter mange m83 og m84 sammen, så bør du benytte 60822 "universalforsyning" som sikrer dine m83'ere og m84'ere mod overbelastning. 60822 er ikke i sig selv en strømforsyning, du skal stadig anvende din 66360, men den tager skraldet hvis der sker noget uventet. Det er værd at tage med. Den officielle anbefaling fra Märklin er _altid_ at benytte 60822 sammen med dine dekodere, men min personlige erfaring er at det går fint uden 60822 når du kun har få dekodere sat sammen. Det er op til dig selv, at vurdere hvad du vil gå med. Der kan være garantispørgsmål i tilfælde af fejl, som bliver udfordret hvis den ikke har været benyttet.

Bemærk også at med 60822 monteret, skal den eksterne strømforsyning gå ind i din 60822, men det digitale signal (banestrømmen) skal gå til indgangen på den første m83 (eller m84) i kæden. Dette er vigtigt, da det ellers ikke vil fungere som forventet. Informationen står i manualen til nyere produktioner af 60822, men hvis du får fat i en ældre produktion, så er der en fejl i beskrivelsen af opsætningen, som fortæller dig at du skal montere det anderledes. Det fungerer dog ikke, med frustrationer til følge. Er du i tvivl, så kan du altid hente den opdaterede manual på Märklins hjemmeside.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Märklin Digitale spørgsmål

Indlæg af Rheingold »

Mange tak for alle jeres svar. Der er lidt og arbejde videre med :-)
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Besvar