Assistance til Heljan Y-tog

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
danlake
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 mar 2017, 07:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C med Traincontroller

Assistance til Heljan Y-tog

Indlæg af danlake »

Hej alle,

Har brug for lidt assistance vedr. fejlsogning pa mit Heljan Y-tog (AC version – ingen lyd).

Har varet rigtig glad for sattet og det korte fint i et halvarstid. Men pludselig en dag vil det ikke kore og hakkede forfardeligt for dereftrer ikke at kore langere. All lys funktionerne virker fint og blinker ikke.

Forst checkede jeg med multimeter at der var god stel og center leder forbindelse. Sa reset jeg dekoderen, men det hjalp heller ikke. Sa fjernede jeg ESU M4 dekoderen og provede den i et andet tog med godt resultat. Sa tog jeg en spare Märklin MLd dekoder og satte i Y-toget men det hjalp heller ikke.

Da jeg er bosiddene pa New Zealand var jeg ikke interesseret i at sende toget tilbage til foretningen jeg kobte det, sa i stedet kontaktede jeg Heljan direkte. De var valdig flinke og foreslog at motoren kinne vare defekt (de har spare pa lager). De sendte ogsa tegninger pa wire diagram.

Jeg provede derefter at pille motoren ud og satte et 9V batteri pa og den korte fint derud.

Da jeg havde et spare ESU adapter board med 21MTC pin valgte jeg at ”re-wire” vognsattet. Jeg bibeholdte dog ledningerne fra for og baglys micro LED samt ledninger til hjul stel. Det tog en aften og var spandt pa at kore med vognsattet igen... Men desvarre samme fejl som tidligere. All lys funktioner virker fint men det hakker voldsomt ved de forste par speed step for derefter slet ikke ville kore langere.

Da jeg nu var committet og garantien er ude af doren, klippede jeg ledningerne til slabeskoen (og satte en ledning direkte til midterlederen pa skinne) og klippede motor leads som i stedet blev tilsluttet mit multi meter.

Og det er her jeg har brug for lidt vejledning for jeg fa nogle markelige resultater:

MIT Y tog med ESU M4 dekoder giver en konstant strom pa 14.8V pa motor outputs (ufhangig af speed step pa kontroller).

Hvis jeg i stedet putter min spare MLd dekoder i (som er konfiguret til Märklin 5 pole motor og ikke en can motor) for jeg 10.8V konstant.

Jeg er klar over at moderne dekoder bruger PWM til motoren, men nar jeg maler med multimeter pa mine andre Märklin lokomtiver med 5 pole motor for jeg omkring 3V ved start og derefter en sigende volt nar du gar op i speed step pa kontroller.

Sa forste sporgmal:

1. Er der ikke noget glat nar dekoder output giver en konstant hoj strom pa 14.8?
2. Kan det vare en fejlforbindelse fra LED lys (fx. der er stel forbindelse et eller andet sted)?

Bemark at ovenstaende test var lavet uden bivogen tilsluttet.

Til sidst provede jeg igen at teste Y-tog can motor med min DC regulated power supply 0-20V. Omkring 2-3 V begyndte den at kore fint, men da jeg naede op pa 12V korte den ujavnt og Amps sprang pludselig op pa 1.5A og den begyndte at lugte brandt...

Jeg havde planlagt at kobe en ny spare motor fra Heljan, men det hjalper jo ikke naet at satte den i hvis min dekoder og adapter board giver 15V og brander motoren af...

Pa forhand tak for hjalpen!

Mvh Lasse
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Assistance til Heljan Y-tog

Indlæg af moppe »

Hej Lasse

Hvis motoren er taget ud af skinnebussen og på bordet pludseligt trækker 1,5 A, så er motoren defekt og skal skiftes.

Hvis du har fejl på dekoderen, der gør at du har spænding ud til motoren hele tiden, vil toget køre hele tiden, men ikke skade motoren.

Hvis jeg stod med en problematik som din, ville jeg også gå gearkassen efter. Et flækket tandhjul, vil kunne belaste motoren voldsomt og på sigt gøre at den brænder af.

Klaus
danlake
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 mar 2017, 07:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C med Traincontroller

Re: Assistance til Heljan Y-tog

Indlæg af danlake »

Hej Klaus,

Tak for svar.

Jeg pillede den foreste boggie af chassis og checkede gear og ser ud til at kore fint.

For at fejlsoge yderligere besluttede jeg at afmontere adapterboard fra vogen og klippe alle lednigerne.

Jeg satte adapterboard + dekoder til mit program spor direkte i stedet for og maler stadig 14.8V konstant pa motor output (orange/grey leads).

Da dekoderen virker fint i et af mine andre lokomotiver kan jeg kun konkludere at der ma vare en fejl pa ESU adapter board (det var helt nyt ESU51968)...

Og - yep enig i at motoren skal skiftes. Bestiller en ny igennem Heljan.

Mvh Lasse
gadmar
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28 apr 2019, 09:00
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Assistance til Heljan Y-tog

Indlæg af gadmar »

Hej.

Jeg har nøjagtig det samme problem med mit Y-tog, og faldt over denne tråd.
Toget havde en ganske kort periode hvor det hakkede i kørslen, hvorefter det nu slet ikke vil køre.
Alle lys og lydfunktioner virker.
Jeg vil derfor høre om du fik løst problemet?
PFT. Lars
Besvar