CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Indlæg af Rheingold »

Hejsa

Jeg har et problem… Jeg vil rigtig gerne forstå ”Tilbagemelding” med CS3+ og S88 AC… Men jeg fatter ikke hvad det er jeg gør forkert… Jeg har også været herinde på Baneforum og læse stribevis af indlæg om emnet – men selv om jeg synes jeg har læst dem grundigt igennem – så synes jeg ikke jeg bliver klogere…

Det er min filosofi at lave små test opsætninger for at forstå principperne – og jeg har således lavet en lille teststrækning for at lære ”Tilbagemeldingssystemet” og kende… Jeg har station A og station B – med henholdsvis K1 og K2. – og jeg vil lave en hændelse hvor min VT 98 skinnebus kører fra A (K1) til B (K2) – skifter retning og kører tilbage til A – hvorefter den slukker motor og lys.

Jeg bruger CS3+ og C-skinner…. Jeg har forbundet min S88AC direkte via RJ45 kabel – til undersiden af min CS3+. I udgang (omvendt T) har jeg forbundet en ledning til ”0” midt på strækningen.. Den er testet og den virker…. I udgang 1 har jeg forbundet en ledning til K1 – og udgang 2 til K2….Begge kontaktskinner virker – og lyser gult hvis der er et sæt hjul der forbinder strømmen.
Jeg kan sagtens lave en hændelse – men toget ignorerer kontaktskinnen og kører videre… Mit problem er at jeg formår ikke og fortælle min CS3+ at når toget når f.eks. K2 – skal den gøre et eller andet . f.eks stoppe…. Hvad gør jeg forkert..??
Vedhæftet er billeder af min installation. Håber virkelig nogen kan hjælpe mig….

PS: Se billede 4 – er det korrekt at min S88 AC skal været ”fadet out” under ” Netværk – Netværksoversigt. Jeg vil jo mene den skal være fremhævet som MS2 ovenover – da den er forbundet og en del af netværket…. Eller tager jeg fejl..??

MVH
Per
Vedhæftede filer
8.jpg
7.jpg
6.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
0.jpg
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Indlæg af Søren »

Hejsa

Det skal nok komme bare rolig.

1. Det er ikke din S88 AC der er faded ud, det er en S88 LINK. Da du ikke har sådan en sat til. Stikket under din CS3 er en indbygget S88 LINK sådan groft fortalt.

2. Kan du lægge et billede af din hændelse op? Hvis dine kontakter ellers virker, så er hunden begravet i hændelsen. Her kan du opsætte hvad der skal ske når en kontakt aktiveres, men det kan være lidt tricky første gang.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Indlæg af Søren »

Her er en simpel hændelse, som gør følgende:

1. Når K1 aktiveres startes Railpool maskinen med fart 51.
2. Når K2 aktiveres, så stoppes Railpool maskinen.
simpel_haendelse.JPG
Du får kontakten midt i hændelsen til at reagere ved at sætte den til at vente på at toget kommer derhen. Det gør du således:

1. Under redigering af hændelsen, tryk på kontakten og opsæt den som følger:
rediger_haendelse.JPG
Opsætningen skal læses som:

"Vent, ind til sporet bliver optaget"

Ovenstående vil gøre at toget stopper med det samme at kontakten bliver optaget. Dette er ikke altid ønskeligt, måske vil du gerne have at toget standser et par sekunder efter at kontakten er besat. Det styrer du ved at indsætte et tal i feltet forsinkelse og vælge enheden den skal vente (f.eks. sekund eller minut)

Bemærk i øvrigt om hændelserne er aktiveret. Hvis knappen "vent" er rød, så er alle hændelser deaktiverede. Dermed sker der slet intet, tryk på knappen for at ophæve deaktiveringen.
cs3_haendelse.JPG
Hændelsen vil virke for Railpool maskinen, hvis du ønsker at skifte toget til et andet, kan du redigere hændelsen og vælge et nyt lokomotiv. På den måde kan du bygge en automatik som virker for mange forskellige maskiner, men du behøver kun at have én hændelse til det. Du bør dog afstemme hastighederne på dine lokomotiver så de er nogenlunde ens. Det giver det bedste resultat.
skifte_lokomotiv.JPG
Her er en mere avanceret version hvor jeg har tilføjet to sporskifter. Før toget kører vil hændelsen sætte en togvej ud af stationen. Sporskifterne stiller sig og toget starter. Igen kan du justere på realismen ved at indbygge forsinkelser med sekunder og minutter, ligesom jeg nævnte tidligere.

Når K2 bliver aktiveret vil toget standse, skifte retning og køre tilbage igen. Du skal så indbygge funktionalitet til at standse toget. Når det kommer tilbage til K1.
mere_avanceret.JPG
Det kan du f.eks. gøre ved at lade din hændelse starte med at toget standser. Således vil den kunne gentage sig selv i én uendelighed.

Her er første trin at standse toget. Det vil ske når K1 bliver aktiveret. Hvis toget i forvejen er standset, så har trinnet ingen betydning. Det vil have den konsekvens at toget, når det bliver sendt tilbage fra K2, vil standse når det rammer K1.
standse_foerst.JPG
For at toget kan køre tilbage til K2, skal vi også indbygge et retningsskift.
retningsskift.JPG
Du indsætter et retningsskift ved at trykke på den røde optageknap, vælge lokomotivet og trykke på retningsskift. Tryk herefter på optageknappen igen for at standse indspilningen. Du kan trykke på retningsskiftet i hændelsen og vælge en bestemt retning eller en "modsat aktuelle retning". Sidste betyder at toget vil skifte til den modsatte retning end hvad det kom med. Uanfægtet hvilken vej det var.

"Nej, nej, nej, ikke den vej!"
"Hvad vej så?"
"Den anden vej!"

:-)

Jeg håber det kan hjælpe dig videre. Er der noget som er uklart, så spørger du bare igen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Indlæg af Rheingold »

Hej Søren...

Mange tak for hjælpen - det hjalp mig lige videre og jeg har næsten fået det til at virke nu.... Nu kører jeg ud til K2 - så stopper den - og retunerer til K1... Min udfordring er lige p.t og få den til at stoppe igen ved K1 - istedet for at vædre sporstopperen - men mon ikke det kommer her i løbet af weekenden....Det håber jeg ;)

Endnu engang tak for hjælpen :-)

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Indlæg af Søren »

Hejsa

Du gør simpelthen bare det at du starter hændelsen med at toget standser.

Når K1 er sat til at aktivere din hændelse, så vil den standse toget før den sætter det i gang.

Dermed vil du opleve at toget kører ud til K2, standser, vender retning og kører tilbage igen. Når det rammer K1, vil hændelsen starte forfra. Da hændelsen starter med at toget standser, så vil det ske som det første. Herefter vender toget retning og kører retur til K2.

Således vil din hændelse gentage sig selv igen, og igen, og igen. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Indlæg af moppe »

Alternativt kan man lave to næsten ens hændelser, en til hver ende.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 22 jun 2018, 19:28Alternativt kan man lave to næsten ens hændelser, en til hver ende.
Det er sværere at få til at gentage sig selv.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Indlæg af Rheingold »

Tak endnu engang..... Nu virker det - nu skal der eksperimenteres ...Juhuuuu :-)

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ Tilbagemelding S88 AC (60883) - en gang til....

Indlæg af Søren »

Super! Fedt!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar