Hvilken komponent?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Hvilken komponent?

Indlæg af Skott »

Hej folkens
Jeg har en defekt dekoder - skulle vist være en Zimo dekoder.
Som det vist kan ses, er der brændt en komponent godt og grundigt af - næste skridt bliver så at finde ud af hvorfor...
Dekoderhel.jpg
Dekoder.jpg
Idet, den sidder ud mod Pluxstikket, vil jeg formode, der er tale om et transistorpar - formodentlig MOSFET, men hvilken?
Har lavet lidt søgninger, men har ikke lige ud fra markeringen kunnet konstatere typen, så håber, der er hjælp at finde herinde :)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilken komponent?

Indlæg af moppe »

Lidt "GoogleFu" og jeg endte med at Fairchild Dual-MOSFET FDC3601N passer derpå.


Kilde:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.ph ... 8#p1273847

Klaus
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilken komponent?

Indlæg af Skott »

Hej Klaus
Det ser da ikke helt forkert ud. De rigtige kilder hjælper ofte. Må hellere bestille nogle stykker med det samme.

Tusind tak for hjælpen! 😀
boholm
Godsforvalter
Indlæg: 102
Tilmeldt: 14 mar 2013, 23:03
Digital: Ja
Scale: N

Re: Hvilken komponent?

Indlæg af boholm »

Ved du noget om, hvordan/hvorfor den brændte af?

FYI: Nogle gange sker det, at en afbrændt komponent egentlig er en følgevirkning af noget andet, der er galt. Dette kun, så du er obs på det. Men disse MOSFETs sidder som regel som udgang til motor, så risikoen er nok ikke stor, hvis du tester decoderen af med noget andet "udstyr" end det lok, den sad i - eller på en prøvestand.
MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilken komponent?

Indlæg af Skott »

Hej Bo
Der er nok noget, der trækker til GND, der lige skal undersøges før, der for alvor bliver sat gang i maskinen igen. Jeg testede med ren DC, her trak lokomotivet ca. 240mA, hvilket jo ikke er så galt ved en lyddekoder, men efterfølgende havde jeg den med i klubben og testede her på vores testspor - Her lukkede den næsten øjeblikkeligt ned for boosteren - Herefter opdagede jeg så den afbrændte MOSFET.
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilken komponent?

Indlæg af Skott »

20180804_111909.jpg
Nå, så lykkedes det at få nye MOSFET's hjem og loddet den defekte af. Desværre kostede det en ø på dekoderen, som det ses af billedet i øverste højre hjørne. Jeg kan dog ikke aflure, om øen blot er en NC eller om den skulle være forbundet til en pin?

Mon nogen har et bud? Kan ikke afgøre det ved at måle på de andre fet'er heller.
Besvar