Opgradering af dekodere

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Opgradering af dekodere

Indlæg af Swampthing »

Nu er jeg jo kommet tilbage til modellerne efter en dels års fravær, og det betyder jo så at hovedparten af mit materiel er fra den digitale barndom så at sige. Det vil sige dengang at en dekoder havde hele 4 forskellige funktioner.

Der er stadig et par analoge modeller, et par få stykker med delta, og resten med digitaldekoder. Jeg har prøvet at gøre mig klog på hvad der findes på markedet, og må jo blot konstatere at jeg er håbløst bagud, men nok om det, det er der råd for.

Her er det så at jeg står lidt tvivlende tilbage og tænker, hvis jeg skal montere dekoder i et lokomotiv, så må det bedste vel være at montere et print med en connector også, så der efterfølgende vil kunne skiftes dekoder uden de store problemer. Men hvad skal der så vælges?? Nu har jeg jo fundet ud af at der er både NMRA, NEM og PluX interface.

Det skal nævnes at i første ombæring vil der nok blive monteret nogle mindre dekodere, for at blive kørende, så må jeg se over tid, om der er nogle af dem der skal udstyres med lyd, og det skulle lokomotivet i så fald jo gerne være forberedt på, hvid det er muligt.
Umiddelbart tænker jeg ESU dekodere, men jeg kan se at Uhlenbrock og Lenz laver nogle, der prismæssigt ser fornuftige ud. Er der noget man skal være specielt opmærksom på ved valg af dekoder??
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opgradering af dekodere

Indlæg af Søren »

Hej Jan

Velkommen tilbage til hobbyen!

Det vigtigste at huske er: En dekoder er ikke blot en dekoder. Lad være med at falde for tilbud på billige dekodere. Det lyder måske som en god deal, men dekodere er ofte billige af en årsag.

Regel: En dårlig dekoder = en dårlig oplevelse.

Du bliver træt af det. Skidt på skinnerne kan du fjerne med en klud. En dårlig dekoder, som kostede 100 kr., kan du fjerne med 250 kr. og så har den besparelse kostet dig 350 kr.!

Dette gælder især ældre Märklin-dekodere. Hvis der ikke står MSD3 (3!) eller MLD3 på kassen, så lad dem ligge!

En tur i junglen
Der kan være kæmpe forskel på dekodere og deres kvaliteter. Rigtig mange sværger til ESU dekodere fordi de har bevist deres værd gennem lang tid. På det seneste er der kommet andre producenter på markedet, som også er blevet populære - især i Tyskland - men herhjemme ser det ud til at ESU dekodere stadig er nr. 1 i folks bevidsthed. ESU dekoderen er dog ved at være gammel og det er lang tid siden sidste hardwaremæssige opgradering. Smag og behag.

En anden ting der er sket, siden du stoppede er, at Märklin har rettet ind og nu tilbyder de samme protokoller som hos andre dekodere (bl.a. DCC). Jeg ved ikke om DCC er vigtig for dig, men Märklins dekodere er bestemt et kig værd. Har du mange Märklin lokomotiver kan en Märklin-dekoder være en god forretning, fordi den bliver leveret med alt hvad du har brug for (inkl. styreprint, holder til styreprint og skruer).
Du kan nemt udstyre et ældre lokomotiv med en ny dekoder. Det er forholdsvis plug and play (og lidt lodning) at erstatte de gamle dekodere med nye Märklin dekodere. Se varenummer 60972 (uden lyd). Hvis du ønsker lyd kan du kigge på varenummer 60975, 60976 og 60977. Du kan selv skifte lyden med dekoder programmeringsværktøjet.

Märklins dekodere under mfx supporterer op til 32 funktioner og 29 med DCC (samme som andre DCC dekodere).

Ang. stiktyper
Märklin og ESU satser primært på MTC21 stikket, men ESU laver (modvilligt) også Plux22 dekodere. Heldigvis for det, for PIKO satser på Plux22.

Jeg tror løbet er kørt for dekoderstik-standarder. Det hele sejler, så lad være med at hænge dig for meget i det. Du bliver bare frusteret.

MTC21 og PluX 22, det er lidt tomat-tomat om end der kan være flere tekniske argumenter for hvorfor Plux22 er det bedre valg. Men at skulle udstyre sine loks med specialprint der supporterer Plux22 bliver et kæmpe projekt i sig selv.

Uanset hvad du vælger: Gå efter Plux22 eller MTC21. Undgå mindre stiktyper, hvis det er muligt.

Ang. lyd
Ang. lyd så er det meget smag og behag hvad der lever op til ens forventninger. Märklins ældre lydfiler kan godt være lidt simple, hvor de nye er noget bedre. ESU har et super godt arkiv med lydfiler, så her er det måske værd at lytte lidt på eksempler inden du beslutter dig. Jeg er ikke selv "mr. lyd i hvert lokomotiv" så jeg køber ofte dekodere uden lydfunktioner. Lyddekodere er også pænt dyre.

Vær også opmærksom på at ældre Märklin-lokomotiver med den gamle boggie-motor er støjende i sig selv. Jeg synes ofte en lyddekoder er spildt på sådan et lokomotiv, fordi lokomotivet larmer meget når det kører og lyden derfor bliver overdøvet af motorstøjen.

Sidst, men ikke mindst, så har jeg nogle sarte ører, så jeg bliver genereret af den højfrekvente pivelyd og susen der kan komme fra de små højttalere. Det lyder måske lidt flippet, men jeg har hørt andre sige det samme. Så der må være noget om snakken. Jeg kan ikke holde ud at høre på lyden i særlig lang tid ad gangen. Min tommelfingerregel er at skrue niveauet ned til at lokomotivet kan høres inden for 1 meters afstand.

Ang. Motor
Du skal være opmærksom på at dine lokomotiver måske benytter dekodere der tager højde for at du har en vekselstrømsmotor. Jeg kan kun anbefale at få den motor skiftet ud. Set med nutidens standarder er det noget skrammel. Du får meget mere ud af en jævnstrømsmotor og en moderne dekoder. Det er, så vidt jeg ved, kun Uhlenbrock der bygger den gamle dekodertype endnu.

Du kan købe ombygningssæt til Märklin lokomotiver med vekselstrømsmotor. Et sådan sæt fra Märklin ligger omkring 260 kr. Det kan kun anbefales. Du bør dog kontrollere lokomotivet først, det er meget muligt at nogle af dine loks allerede er udstyret med jævnstrømsmotor. Det kommer an på hvornår de er købt.

Fordomme
Pas på med at lade dig styre af fordomme. Det er religion, som med alt andet, og derfor er folks meninger ofte farvede. Mine er også farvede (af ESU og Märklin) og mine behov kan være andre end dine. Så svaret på dit spørgsmål er ikke entydigt. Der er heller ikke et "Producent-X er den bedste" svar eller lign. som du personligt kan bruge til ret meget.

Sørg for at holde dig til fakta. Køb evt. et par dekodere fra forskellige producenter og se hvilke du bedst kan lide. Der er også programmeringsdelen at tænke på. De fleste dekodere er nemme at programmere når det drejer sig om småjusteringer, hvor motorstyring og funktionsprogrammering kan være en pine hos nogle og en slags leg hos andre.

Hvilken styreenhed har du til dine tog? Hvis du har en styreenhed der supporterer Märklin mfx, eller du planlægger at købe en, så er det også værd at tage med at kun ESUs M4- og Märklins dekodere supporterer mfx. Men test med dekoderne viser at Märklins egne dekodere pt. er hurtigere til registrering af mfx-lokomotiver. Det betyder måske ikke alverden, men det betyder at der kan være forskelle. Desuden supporterer de flere funktioner med mfx end ESU. Så er det vigtigt for dig, så skal du også kigge på det. Personligt kan jeg ikke se hvad jeg skal bruge 32 funktioner til, men vi er alle forskellige. Jeg har ESU M4 dekodere i flere af mine lokomotiver og det fungerer fint - om end de er langsomme til at registrere.

Jeg foretrækker dog Märklins MLD3 dekodere, men de kommer kun som MTC21 og med 8 polet stik, så der hvor jeg har Plux22 har jeg ESU M4.

Opsummering
Jeg har erfaring med Uhlenbrock, Märklin og ESU. Summen af griflerierne ovenfor og mine personlige erfaringer:

- Du går ikke galt i byen med ESU og heller ikke med Märklin. Jeg ville holde mig fra Uhlenbrock, selv om de nyeste af deres dekodere faktisk fungerer fint. Jeg kan ikke udtale mig om andre producenter, for jeg kender ikke deres dekodere.
- Du må IKKE lade dig lokke af gode tilbud på dekodere.
- Skal du benytte mfx, skal du have ESU M4 eller Märklins mld3/msd3.
- Sørg for at begrænse antallet af producenter til maks. 2 stk. Du bliver træt af det, hvis du skal lære 10 forskellige dekoderes muligheder at kende. Alle er forskellige når de skal programmeres.
- Køb programmeringsværktøjerne fra de producenter du satser på. Alle har små test-boards som gør det hele nemt og enkelt fra en pc. Det er alle pengene værd.
- Lyt til hvad andre end mig siger. :-) Vi er alle forskellige og andre kan sikkert bidrage med synspunkter jeg ikke har tænkt på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Opgradering af dekodere

Indlæg af Swampthing »

Hej Søren,

tak for det fine svar, det giver en lidt bedre forståelse af hvad der er hvad, men samtidig rejser det så også nogle nye spørgsmål.

Jeg tænker at du har ret i at det kan være en god ide at købe et par forskellige dekodere hjem, og så se hvad der spiller bedst i min optik :)

Men jeg kan også godt se at med den pris der er på MLD3 dekodere, så kan jeg nå et langt stykke af vejen ved at benytte mig af disse, i den udstrækning det kan lade sig gøre, - jeg kan umiddelbart ikke finde nogen grund til ikke at gøre det.

Hvad angår Märklins ombygningssæt, så giver det rigtig meget mening, da man jo får hele pakken, og da jeg alligevel skal have låget af maskinerne så de kan blive set efter, kan jeg jo lige så godt få styr på hvilken motor der sidder i den pågældende maskine. Tænker lidt at jeg skal have lavet et stamkort til hvert lokomotiv, så jeg kan holde styr på hvad der sidder i, og hvad der skal laves/ændres.

Hvordan ser det ud med de tilsvarede sæt fra ESU, hvor man får et ombygningssæt med HAMO magnet, til ombygning af Delta maskiner, - F.eks.: ESU 64633??
Jeg tænker at man lige så godt kan benytte sig af et Märklin ombygningssæt, og så få skiftet hele motoren om nødvendigt, eller???
Søren skrev: 14 jul 2018, 08:20 Ang. Motor
Du skal være opmærksom på at dine lokomotiver måske benytter dekodere der tager højde for at du har en vekselstrømsmotor. Jeg kan kun anbefale at få den motor skiftet ud. Set med nutidens standarder er det noget skrammel. Du får meget mere ud af en jævnstrømsmotor og en moderne dekoder. Det er, så vidt jeg ved, kun Uhlenbrock der bygger den gamle dekodertype endnu.
Nu skal jeg lige forstå det her rigtigt. I "gamle" dage, snakkede man AC kontra DC, men sådan som jeg forstår det du skriver, så er der i dag tale om 2 skinne eller 3 skinne DC, er det korrekt opfattet?

Og i så fald, betyder det så at man kan tage et 2 skinne lokomotiv, kaste en slæbesko under, og så er man kørende??
Grunden til dette spørgsmål er at jeg har en ældre analog Roco V160'er stående, som jeg egentlig overvejer at langtidsparkere i en remise et sted, da det vil være for omstændigt at ombygge den til 3 skinne drift, set i lyset af hvad en tilsvarende brugt maskine koster. Men hvis det er tilfældet, så vil det jo være en mulighed at bygge en dekoder i, sætte en strømførende kobling på, og så tage strømmen fra en slæbesko på den efterfølgende vogn. Den vil selvfølgelig være afhængig af den vogn der løber bagefter, men det kan jo laves som en fast stamme. Er jeg helt på månen her???

Hvad angår styringen, så benytter jeg mig pt af Märklins gamle 6021, og jeg havde i tankerne at udvide med noget TAMS, men jeg fik for nyligt erhvervet mig startsæt 29074 til en rigtig fornuftig pris, og her medfølger jo en MS2, og det var ret cool at se hvordan BR 74'eren blev genkendt i løbet af kort tid, - så ja, jeg tænker MFX sagtens kan blive et parameter, - og tankerne omkring styresystem har taget en drejning, og en CS3 plus er absolut kommet med i overvejelserne omkring det fremtidige setup.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Opgradering af dekodere

Indlæg af moppe »

Når det kommer til din 6021, kan jeg kun anbefale at komme ind i dette årtusinde og komme i gang med din MS2. Det er en helt anden verden der åbner sig der.

Vil du fortsætte i Märklin verdenen med mfx og vil du kunne udnytte alle funktioner på nye Märklin lokomotiver du køber fremover, så vil jeg fraråde dit at kigge på andre producenter af digitalstationer.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opgradering af dekodere

Indlæg af Søren »

ESU permanentmagneten er i min verden ikke noget værd, med mindre ankeret i din motor i forvejen er 5-polet. Det er de færreste ankere på ældre maskiner. Derfor: Märklins ombygningssæt giver dig alt hvad der skal til for at bygge din motor om til en højtydende 5-polet motor. Jeg tør godt love dig, at du får et meget bedre lokomotiv end det du kom fra. Du vil opleve at selv gamle travere kan få nyt liv på en måde du ikke troede muligt.

Selv har jeg ombygget en 3016 skinnebus og den er nu som ny, den kan køre ultra langsomt og den er på alle måder blevet en god model. At den så stadig ligner noget fra 1950'erene, det kan jeg jo ikke tage fra den, men det er en del af dens charme. :-)

De fleste forhandlere har typisk ESU permanentmagneten på lager. Men vær opmærsom på det med ankeret. Det er virkelig ikke pengene værd, hvis din motor ikke er 5-polet.

Hvis du er i tvivl om hvilket ombygningssæt du skal vælge, så smid varenummeret på lokomotivet her på forum, så finder jeg det rigtige ombygningssæt til dig.

Som Moppe skriver, du får meget ud af at blive hængende ved Märklin Digital hvis du vælger at gå med mfx. Med en CS3 kan du, ud over lokomotiver, også genkende og automatisk konfigurere signaler, sporskiftedekodere osv. Det er ultra nemt at have med at gøre.

Ang. AC og DC så skal det forstås sådan (det er lidt teknisk, men mon ikke det går):
Når der er tale om et digitalt anlæg, så er strømmen ud i sporet i princippet at betragte som vekselstrøm. Uanset om du kører 2- eller 3-skinne.

Vekselspændingen opstår fordi digitalcentralen benytter svingningerne i strømmen som digital kommunikationsform; altså 0'er og 1'er.

Digitalsignalet indeholder koder som lokomotivernes de-koder kan læse og fortolke. Når dekoderen i lokomotivet modtager en kommando styrer den motoren. Det gør den med jævnspænding. Den omformer det digitale signal til alm. jævnspænding og styrer herved motoren med impulser (køretrin). Et koncept der hedder "Pulse Width Modulation" (PVM). Jo kortere der er mellem impulserne, jo mere strøm får motoren over tid, og jo hurtigere kører den. Et køretrin definerer tiden hvori motoren får strøm. En dekoder har typisk 128 køretrin. Nogle dekodere arbejder internt med flere køretrin, hvilket giver en bedre styring af motoren. Märklins mld3/msd3 arbejder med 4096 interne køretrin. Det giver en ultra smooth kørsel.

Fordi dekoderen er under konstant strøm, kan den også levere strøm til belysning og andre funktioner i lokomotivet. Uanset om motoren er i bevægelse eller ej. Det er også derfor at toget kan holde stille med lys på.

Hvis du går CS3 vejen (på et tidspunkt) så lad være med at kassere din 6021. Din CS3 vil kunne bruge 6021 (80f og Keyboard) som ekstra betjeningsenheder. Det gode ved Märklin Digital er at det er bagudkompatibelt med enheder tilbage til 1994. Sat til en CS3 vil en 6021 også kunne tale mfx, DCC m.v. fordi CS3'eren oversætter for den. Keyboardet kan du bruge som betjeningspanel og som noget nyt i CS3 går kommunikationen begge veje, så dit keyboards dioder vil afspejle stillingen på sporskifterne uanset om de bliver stillet på keyboardet selv, via en pc, mobile station 2 eller CS3.

Jeg håber det giver mening ellers spørger du bare igen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar