Problem med Märklin 39850: Mfx+ melding på MS2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
lasste
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 jun 2018, 17:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C skinner

Problem med Märklin 39850: Mfx+ melding på MS2

Indlæg af lasste »

Hej alle,
Jeg har fået fingre i et eksemplar af Märklin 39850 med Mfx+ dekoder, men den giver mig en del problemer på min Mobile Station 2.

Når jeg sætter lokomotivet på sporet, så begynder den at melde fint ind via Mfx, Men problemet er at Mfx symbolet fortsætter med at blinke i meget lang tid, hvor der intet sker. Det er meget unormalt i forhold til de andre lokomotiver jeg har med Mfx dekoder, hvor de relativt hurtigt bliver læst fint ind.

Efter meget lang tid melder den lokomotivet ind som "Lok 1" på adresse 1. Det virker også meget unormalt, da Mfx lokomotiver normalt læses ind med en mere detaljere beskrivelse, f.eks. BR189 102-9 m.v.. Men nu kan den dog køre og alle lyd og lys funktioner virker fint nok, MEN Mfx symbolet bliver ved med at blinke og det er ikke muligt at ændre adresse eller andre funktioner.
Tager jeg lokomotivet af sporet, så forsvinder det fra oversigten på min MS2 og efterlader en blank plads i oversigten.

Lokomotivet er udstyret med en Mfx+ dekoder og min mobile station 2 er den gamle lysegrå version. Den har aldrig været opdateret og kører med software version 1.81
Kan det være at den simpelthen ikke kender Mfx+ protokolen ? Alle andre lokomotiver i min samling kører hovedsageligt DCC protokol og de enkelte Märklin lokomotiver i samlingen er højest udstyret med en almindelig Mfx dekoder. Det her er det første lok i samlingen med den nye Mfx+ dekoder.

Mvh
Lasse
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problem med Märklin 39850: Mfx+ melding på MS2

Indlæg af moppe »

Du skal have opgraderet din MS2, det kan kun gå for langsomt....


Klaus
lasste
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 jun 2018, 17:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C skinner

Re: Problem med Märklin 39850: Mfx+ melding på MS2

Indlæg af lasste »

Hej Klaus,

Det tænkte jeg nu nok også var på høje tid med en opdatering :)
Så må vi se om den bedre kan "snakke" med lokomotivet efter en opdatering.

Ellers fungerer min MS2 faktisk helt upåklageligt :)

Forresten:
Jeg har en del signal programmeringer liggende på min MS2 (Viessmann Multiplex dekodere). Vil de stadig være der efter en opdatering af MS2 ?
. . . eller skal det programmeres/indstilles igen ?

Når jeg laver en reset/nulstilling til fabriksindstilling, så husker den stadig alle signaler.

Mvh
Lasse
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problem med Märklin 39850: Mfx+ melding på MS2

Indlæg af moppe »

Du kan som sådan ikke programmere signaler ind i din MS2, kun betjene signaler.

En opdatering sletter ikke noget, men gjorde den, vil det ingen forskel give med hensyn til signalerne.



Klaus
lasste
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 jun 2018, 17:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C skinner

Re: Problem med Märklin 39850: Mfx+ melding på MS2

Indlæg af lasste »

Perfekt, tak for svar.

Jeg vil få min MS2 opdateret a.s.a.p. :)

God søndag
Besvar