Tips til sikring af togveje på CS3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Tips til sikring af togveje på CS3

Indlæg af Søren »

Hejsa

Med CS3 kan du nemt bygge mange sjove visuelle effekter ind i din sporplan. Her er et tip til visuel tilbagemelding hvis en togvej ikke kan sikres.

Til formålet har jeg bygget en lille station med et sidespor. Jeg har oprettet to hændelser, som agerer togveje for henholdsvis spor 1 og spor 2.
Screenshot 2018-07-16 at 20.01.49.png
På skærmen kan du også se en advarselslampe "Fejl ved togvej". Lampen vil lyse, hvis jeg forsøger at stille en togvej mens en anden togvej er aktiv.
Screenshot 2018-07-16 at 20.04.28.png
Jeg bygger dette med to simple hændelser, som hver især kontrollerer om den anden togvej er sat.

Her er det hændelsesforløbet for spor 1. Først spørger jeg om togvejen til spor 2 er sat, hvis den er, så går hændelsen videre og tænder lampen. Hvis ikke, stopper hændelsen. Der er lavet en tilsvarende hændelse for spor 2.

Hændelsesforløbet ser sådan ud:
Screenshot 2018-07-16 at 20.06.17.png
Indstillingerne for betingelsen der undersøger om togvejen i spor 2 er sat:
Screenshot 2018-07-16 at 20.15.25.png
For at lette arbejdet med at udrede fejlen har jeg tilføjet et punkt til togvejen for spor 1, der slukker lampen, hvis den er tændt. På den måde kan du udrede problemet og når togvejen kan sættes korrekt, slukkes lampen automatisk.
Screenshot 2018-07-16 at 20.08.55.png
Hændelsen for togvejen til spor 1 ser ud som følger.
Screenshot 2018-07-16 at 20.09.39.png
Først kontrollerer jeg om togvejen til spor 2 er sat. Hvis den er, så standser hændelsen. Det er her hvor den tidligere hændelse med alarmen vil fortsætte og tænde advarselslampen.

Hvis spor 2 ikke er besat udfører vi hændelsen og slukker advarselslampen til sidst.

Alt i alt kræver det fire simple hændelser at bygge en lækker pult med lamper der lyser :-) og kun gør det hvis det giver mening. Du kan evt. krydre pulten med en grøn lampe der lyser når alt er i orden. Mulighederne er mange.
Screenshot 2018-07-16 at 20.13.48.png

Tip! Husk at alt dette kan udføres på en hjemmelavet pult med ringetryk og lysdioder. Det eneste det kræver er at du har en S88 LINK der kan oversætte fra knapperne på pulten til CS3'eren, samt en dekoder der kan tænde og slukke advarselslampen (det kan m83 eller m84). M83 kan endda få advarselslampen til at blinke, og så er der jo ikke et øje tørt. På den måde kan du kode alt din logik i CS3 og lade pulten syne af at være dejlig analog. :-)

Hvis du ikke vil stå ved at der ligger en CS3 inde i pulten, kan du jo bare sige at du har bygget det hele af relæer. CS3'erens indbyggede højttaler kan udsende lyden af relæer der skifter. På den måde opnår du ekstra realisme i din illusion. ;-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

lystrupstation
Stationsforstander
Indlæg: 99
Tilmeldt: 05 jun 2012, 20:10
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite
Geografisk sted: Aarhus

Re: Tips til sikring af togveje på CS3

Indlæg af lystrupstation »

Hej Søren

Det er ret fedt, og ser ud til at kunne udvides med meget mere. Kan man blande m83 til at sørge for turtle drev og samtidigt benytte Viessmanns multiplex signaler?

Hilsen Jan
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Tips til sikring af togveje på CS3

Indlæg af Søren »

I teorien burde den kunne, hvis den har monteret sin motorstyring (tilbehør). Men det skal testes for der kan være noget med udgangspændingen som Tortoise drevet ikke er bygget til. Det kan afgøres.

Alternativt er der m84 dekoderen som leverer ren strøm fra ekstern kilde (som kan være hvad som helst). Den ville kunne tænde og slukke for Tortoisen ligesom de kontakter man normalt benytter ved analoge styring.

Hvis du benytter Viessmanns multiplexer til signaler, så er den en uafhængig dekoder. Den kan benyttes selvstændigt på lige fod med m83 og m84.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tips til sikring af togveje på CS3

Indlæg af moppe »

Jeg ville klart anbefale M84 til turtle drevene. Konfigureret som simpel omskifter, så den virker som de vippekontakter man typisk bruger til turtles.


Klaus
Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tips til sikring af togveje på CS3

Indlæg af Niels »

Hej,
Det her er da bare vildt! Jeg synes virkelig, at CS3'en rykker markant afsted med de senest tilkomne features.
Hvis nogen skulle have lyst til at komme og male mit hus, så sig lige til. Jeg har noget jeg skal i min kælder... :D :D
Go sommer!
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Tips til sikring af togveje på CS3

Indlæg af Rheingold »

Halløjsa....

Jeg er enig med Niels - man må sige Märklin rykker med deres CS3.... Det er virkelig spændende det her.....Mon ikke konkurrenterne har fået noget og tænke over ;-)

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Tips til sikring af togveje på CS3

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 16 jul 2018, 23:32Jeg ville klart anbefale M84 til turtle drevene. Konfigureret som simpel omskifter, så den virker som de vippekontakter man typisk bruger til turtles.
Det er jeg også ved at blive enig med mig selv om. Så er der 100% styr på den spænding Turtle-drevet får. Med m83 er det lidt mere uvist hvad der sker.

Derudover er prisen for m83 + motorstyring (638 kr.) mere end prisen for en m84 (565 kr.). Så m84 er nok at betragte som det bedste valg i denne sammenhæng.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar