Start af CS2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Start af CS2

Indlæg af greven »

Hej
Vi har et problem med opstarten af vores CS2 i togklubben jeg er medlem af.
Når vi har brugt CS2 på en klubaften lukkes den ned og tages med hjem.
Når vi starten den op på næste klubaften er der problem med at bruge app-en på en telefon, der vises Wifi tegn på telefonen men vi kan kun komme i demomode.
Vi har prøvet at starte op på forskellig måde:
1 tilsluttet Wifi, booster og skinner og når routeren er klar tilsluttes spændingen og CS2 starter (dette har før virket)
2 alt tilsluttet når der sættes spænding på.
Nogen gange virker forbindelsen hurtigt, andre gange tager det lang tid og her på det sidste virker det slet ikke.
Vi kan godt styre direkte på CS2 men vi kan ikke se togene fra dens placering.

Er der andre der har oplevet problemet eller har et forslag på en løsning.

Med venlig hilsen

Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Start af CS2

Indlæg af Søren »

Det har intet med skinnerne eller boosteren at gøre. Problemet ligger nærmere i netværksforbindelsen.

Hvad siger netværksindstillingerne i CS2. Står den til broadcast?

Er der kommet andre enheder på jeres WiFi i tiden op til at det blev underligt. Tag evt. disse enheder af og se om det gør en forskel.

Prøv evt også med CS2 og én enkel mobil på netværket og se om det gør en forskel. Tilføj herefter de andre enheder en efter en og se hvad der sker.

Du siger at I ikke kan se togenes placering. Er det jeres tilbagemeldinger direkte i sporplanen på CS2 du mener? For så er det ikke relateret til jeres problemer med appen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Start af CS2

Indlæg af greven »

Hej Søren
Tak for svar
Hvor kan jeg se netværksindstilling ?
Hvis jeg kigger i setup under netværksindstilling (prøvet hjemme uden tilslutning til router) får jeg beskeden: "netværksgrænseflade er ikke klar (endnu) kontroller nv-kabel og start evt. netværksopdatering forfra".
Hvis det er der jeg skal kigge må jeg prøve i klubben i morgen.
Med at vi ikke kan se togenes placering, mener jeg at vi ikke kan se togene visuelt da CS2 er i et rum og anlægget er i andre rum, det er derfor det er vigtigt for os at kunne styre med mobiltelefoner.

Med venlig hilsen
Jørgen
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Start af CS2

Indlæg af moppe »

Jørgen,

Hvis jeres CS2 står til at få tildelt en IP adresse af routeren (“DHCP”), risikerer i at den får tildelt en ny ip adresse hver gang i slutter den til.

Jeg ville sætte den til en fast ip adresse. En adresse der passer på de routere CS’en sluttes til.



Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Start af CS2

Indlæg af Søren »

Det står under IP i systemindstillingerne. Den bør stå tiL DHCP. Når den er tilsluttet jeres netværk kan du se ip adressen i tekstboksen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Start af CS2

Indlæg af greven »

Hej Moppe og Søren.
Jeres svar ang. DHCP er forskellige, så jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre.
Kan jeg tænde CS2 uden netværk og bruge den sidst tildelte ip-adresse og frakoble DHCP inden jeg tilslutter nettet ?
Eller skal jeg finde den oprindelige ip-adresse.

Med venlig hilsen
Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Start af CS2

Indlæg af Søren »

Heh ja, sjovt. Jeg havde ikke set Klaus' svar da jeg gav mit. Så havde jeg formuleret mig med udgangspunkt i det. Så lad mig omformulere. :-)

Jeg skrev DHCP for at spare dig for bøvl med at forstå ip-adresser. Ved DHCP får du automatisk tildelt en ip-adresse og du skal ikke bøvle med at forstå konceptet.

CS2'eren viser hvilken ip-adresse den har fået tildelt, men det er sjældent at du får brug for den viden alligevel. På hjemmenetværk er lease perioden (den periode som din CS2 har tildelt en bestemt ip-adresse) ofte høj, så det er meget sjældent at du vil opleve den skifter. Ofte vil routeren tildele den samme ip-adresse igen efter endt leaseperiode. Det er så godt som at betragte som fast ip.

Hvis CS2'eren står til broadcast så er ip-adressen underordnet for appen opfanger broadcast signalerne fra CS2'eren og kobler selv på.

Hvis du forstår netværk og ip-adresser, så kan du bare give den gas med fast ip-adresse. Personligt benytter jeg ikke fast ip til hverken CS2 eller CS3.

I øvrigt:
Problemer med netværket og forbindelsen kan opstå hvis der er mange enheder på netværket. Især Apple-enheder er notorisk kendte for at bombardere et netværk med diverse tjit-tjat mellem hinanden. Hvis der er mange enheder på jeres trådløse netværk (gælder ikke kun Apple enheder) så kan det have indflydelse på stabiliteten i forbindelsen til CS2.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Start af CS2

Indlæg af greven »

Hej Søren
For at lette begreberne.
Hvor kan jeg se om der er indstillet til broadcast, jeg kan ikke lige se hvor der står noget om dette.

Med venlig hilsen
Jørgen
greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Start af CS2

Indlæg af greven »

Hej Søren
Jeg vil lige nævne, at routeren ikke er tilsluttet et eksternt netværk (den kræver det ikke) og routeren er der kun er der for at kan bruge telefoner til betjening.
Jeg ved ikke om det ændrer noget.
Systemet har virket et par år uden nævneværdige problemer, dog ind imellem lidt langsom opstart af forbindelsen til telefonen.
Der er ikke så vidt jeg sket ændringer på centralen eller det øvrige netværk (skolens)

Hilsen
Jørgen
VPB
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 okt 2017, 11:45
Digital: Ja
Skinnesystem: maerklin c

Re: Start af CS2

Indlæg af VPB »

Hej Jørgen
Når vi starter vores anlæg op netværk intern og CS 2. starter jeg med at trykke på nøglen kontrol af ip adr. skal altid starte med 192. 163.+.+ hvis ikke beder jeg om ny ip adr. op.Tilslutning kommer til tablet og mobil
Hilsen Aage VPB
Besvar