Ombygning af gammel Lima MZ

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Ombygning af gammel Lima MZ

Indlæg af jhcn »

Kære forum

Jeg bruger noget af sommervarmen til at bygge en gammel Lima MZ 1403 om. Oprindelig en analog AC ting, som jeg gerne så styret lidt mere moderne.
Planen er ny motor og en ESU LokPilot 4.0
Da man (vistnok?) ikke kan skaffe ModelTorque motor mere, så har jeg valgt den finske Susu.
Dertil har jeg købt nyt lys fra NiceLED: http://www.niceled.dk/product_info.php? ... cts_id=412
Se også PDF-filen

Og så har jeg læst bl.a. en del fra Peters fine side om digitaltog.

Alligevel vil jeg gerne have jeres feedback inden jeg lodder noget forkert sammen - den digitale forståelse er ikke altid min stærke side, men her kan man jo lære af jer andre :)

Jeg tror jeg skal gøre følgende - i ESU-farver
Slæbesko = rød
Stel (hjul) = sort
Motor = orange og grå

Anoden fra alle dioder = blå
Katoden (hvidt lys fra alle dioder) = gul
Katoden (rødt lys fra 4 dioder) = hvid

Den grønne bruges ikke

Ser det korrekt ud?

På forhånd tak
Vedhæftede filer
Lima MZ NiceLED lys.pdf
(111.04 KiB) Downloadet 174 gange
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Ombygning af gammel Lima MZ

Indlæg af jhcn »

Har selv fundet en detalje som jeg ikke har skrevet korrekt
Hvid lys i den ene ende forbindes med rødt lys modsat
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ombygning af gammel Lima MZ

Indlæg af moppe »

Hej Henrik.

Ombygning af en gammel Lima MZ er og bliver penge ud af vinduet, men et sjovt tidsfordriv - hvis du spørger mig.
Ombygning med ny motor ændrer ikke det store på larmen, strømoptaget og køreegenskaberne.
Vil man bygge om, sådan rigtigt, hedder det komplet ny undervogn (been there, done that, got the m... f... T-shirt - http://moppe.dk/LM.html).

Lyskittet du har fundet arbejder med lysdioder i parralel med kun en formodstand. Det er ikke god praksis, for bare en smule spredning i forward spændingen vil give uens lysmængde og meget skæv fordeling af strømmen. Jeg ville - ikke mindst, når der alligevel er så meget plads - montere en modstand til hver LED (altså 10 modstande i alt).
Og så ville jeg lave separate forbindelser til slutlyset, så det kan tændes og slukkes uafhængigt af frontlyset. Brug den grønne og den lilla ledning.

I original Lima MZ er frontrude og lygteglas en sammenhængende del. Den skal du skære fra hinanden. Vær opmærksom på at der også kommer lys baglæns ud af lysdioderne, som du så kan se gennem forruden.

Klaus
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Ombygning af gammel Lima MZ

Indlæg af jhcn »

Tak for input Klaus

Først og fremmest - ja, det er bare for sjov!
Og lidt fordi maskinen i mange år var min eneste MZ. Jeg beholdte ikke min Electrotrain i mange år....

Det klare plast i front er skåret op, og er også malet med sort maling der hvor jeg tror lyset ville finde en forkert vej.

Henrik
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Efa
Trafikelev
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13 nov 2017, 11:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ombygning af gammel Lima MZ

Indlæg af Efa »

Hej
Rigtigt som Klaus skriver at det er "spild af penge" at ombygge et LIMA MZ tog.

MEN som du skriver, er det bare for sjov. Dertil kan tilføje at det da også er "spændende" når man selv kan sætte sit præg på toget.
Prismæssigt løber det naturligvis op når der skal lægges lyd i. (Der MZ lyd på ESU download).

Inspireret af Jørgen Røn fra Skilteskoven og af Peters vejledning ombyggede jeg sidste år tre stk. LIMA MZ (planen var kun et enkelt).
Jeg valgte at lave tre "fiktive" lokomotiver i militær look :)
Det var DC udgaver så jeg måtte sætte en slæbesko på.

Der er benyttet den finske Susu motor.
NB: Husk at sætte motorspændingen til 8 volt når du programmerer ESU dekoderen.
Husk at sætte "støj filter" på.
Der maser af trækkraft i Sosu motoren og den kører også fint ved lav hastighed.

Lyset.
Et af dem er med "NICE" de to andre er løsdele.

Jeg har sat ESU Loksound 4.0 i - Kan altid bruges i andre projekter/opgraderinger.

God fornøjelse med dit projekt.
Erik
a mza sof.jpg
a mza 02.jpg
a  mza 01.jpg
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Ombygning af gammel Lima MZ

Indlæg af Skott »

Sjov ide med fri liveri.
Kan også huske en MY1160 med Harry på fronten. Det er god humor 😊
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ombygning af gammel Lima MZ

Indlæg af moppe »

Nu vi har gang i snakken om Lima MZ, så fandt vi i går 2 brune og en rød/sort, samt to rød/sort overdele på modelbanen. Er der nogen der mangler nogle af disse, så kom med et bud.....


Klaus
Besvar