Decoder placering

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
sandberg67
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 jul 2018, 20:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO

Decoder placering

Indlæg af sandberg67 »

Hvor giver det mest mening at placere decodere til bl.a sporskifte. Er det under hvor sporskiftene er eller et centralt sted sammen med command station?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Decoder placering

Indlæg af Søren »

Jeg ville placere dem der hvor sporskifterne befinder sig. Så slipper du for at trække lange kabler. Du nøjes med at trække digitalsignalet ud til dekoderen.

Ofte er anlæg udstyret med en ringbus, som du kan tappe strømmen fra. En ringbus er to 1,5 kvadrat kabler (rød og brun/sort) som leder digitalsignalet rundt under anlægget. Du kan så nappe strøm hvor det giver mening.

Nogle anlæg har to ringbusser, én til banestrømmen og en til tilbehøret (f.eks. din dekoder). Strømmen til tilbehøret er leveret af en booster, således tager du ikke strøm fra lokomotiverne. Det har fordele på meget store anlæg, men er formentlig overkill på mindre anlæg.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

sandberg67
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 jul 2018, 20:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO

Re: Decoder placering

Indlæg af sandberg67 »

Det lyder logisk nok. Hvordan er det så smartest at de sidder så man ikke skal kravle under pladen hvis der skal ændres noget eller det ikke virker?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Decoder placering

Indlæg af moppe »

Hvis deres noget der ikke virker, er det som regel den mekaniske del (selve drevet) og så skal man alligevel ind under bordet.

I mine øjne hører dekodere og feedback moduler til ude under anlægget og har busforbindelse tilbage til centralen.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Decoder placering

Indlæg af Søren »

sandberg67 skrev: 31 jul 2018, 11:06Det lyder logisk nok. Hvordan er det så smartest at de sidder så man ikke skal kravle under pladen hvis der skal ændres noget eller det ikke virker?
Som Klaus skriver: Det er yderst sjældent at det er dekoderen den er gal med.

De fleste dekodere kan desuden programmeres via Programming on Main (PoM), hvorved du kan ændre indstillingerne i dekoderen uden at skulle afmontere den. Jeg vil helt klart sikre mig, at min dekoder kan Programming on Main. Det ville være dumt andet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Decoder placering

Indlæg af Niels »

Hej,
Helt enig - de faste dekodere sidder bedst placeret så tæt på "forbrugerne" som muligt. På mit anlæg har jeg 3 stationer og under hver af disse, sidder et panel med alle de i området tilhørende dekodere.
Se eks her: 😁
http://niels-modeltog.dk/index.php?opti ... g&Itemid=8
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Decoder placering

Indlæg af Søren »

Super idé med et lokalt panel. Med Märklins dekodere er det en god idé at sætte dem sammen, så man sparer mængden af kabler der fører strøm til dekoderne. Alternativt forsyner dem eksternt som du har gjort.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Decoder placering

Indlæg af Ksn1205 »

Kan man give märklins decoder strøm på anden måde end med deres ejen strøm forsyning? For der synes jeg de er bedst at sætte efter hinanden.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Decoder placering

Indlæg af Søren »

Hvis dekoderen ikke er forsynet med strøm fra strømforsyningen, så trækker den strøm fra banestrømmen. Dette sker automatisk.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Decoder placering

Indlæg af Ksn1205 »

Den er jeg med på men der er ikke andre måder som der er på esu eller digikejs hvor der er en indgang til to ledninger så man kan sætte en transformator og så trække ledninger rundt? Ellers så synes jeg det er en en god ide som Niels at samle dem i grupper med flere decoder sammen.
Besvar