Nødetop i hændelse

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
M®ten
Stationsbetjent
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 maj 2018, 08:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c og k

Nødetop i hændelse

Indlæg af M®ten »

Morten her
jeg er medlem af NJMK hvor vi køre med CS3. jeg er i gang med at lære lidt om hændelser, jeg kan læse at man kan sætte et system nødstop ind i en hændelse, men jeg kan ikke finde iconen til det er der en der kan hjælpe mig. CS3 er opdateret og sat til udvidet modus i hændelser
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nødetop i hændelse

Indlæg af Søren »

Hej Morten

Den finder du under egenskaber for den enkelte hændelse. Tryk på knappen "+" (Tilføj) og vælg styring.
Screenshot 2018-08-14 at 17.02.57.png
Her kan du vælge mellem nødstop og stop alle hændelser.
Screenshot 2018-08-14 at 17.04.25.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

M®ten
Stationsbetjent
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 maj 2018, 08:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c og k

Re: Nødetop i hændelse

Indlæg af M®ten »

tak for hurtig svar det vil jeg prøve

M®ten
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nødetop i hændelse

Indlæg af Søren »

Når du implementerer et nødstop, så vær opmærksom på at det skal være det sidste hændelsen foretager sig. Nødstoppet standser afviklingen af alle hændelser (klart nok, det er jo nødstop), men det har den konsekvens at intet andet bliver udført herefter.

Som det er nu, så forhindrer nødstoppet også den udførende hændelse i at løbe færdig. Så det opfører sig lidt specielt, men det finder du ud af når du kommer i gang. 🙂

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

M®ten
Stationsbetjent
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 maj 2018, 08:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c og k

Re: Nødetop i hændelse

Indlæg af M®ten »

ja der hvor det er meningen den skal bruges er til et par røde knapper ud på banen hvis vi mister trådløs forbindelse


M®ten
M®ten
Stationsbetjent
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 maj 2018, 08:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c og k

Re: Nødetop i hændelse

Indlæg af M®ten »

det virker nu men lige et spørgsmål mere når jeg laver en hændelse hvordan får jeg den til at starte automatisk og til at køre i ring ?

M®ten
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nødetop i hændelse

Indlæg af Søren »

Det kommer lidt an på hvad du gerne vil opnå.

Lad os tage et eksempel med et pendlertog. Toget skal køre fra A til B.

Du opretter en tilbagemeldingskontakt for hvert punkt, altså KA og KB.

Din hændelse programmerer du sådan at KA er triggeren for hændelsen. Ideen er, at hændelsen starter sig selv fordi toget kører frem og tilbage.

Med KA som trigger, skal din hændelse standse lokomotivet, skifte retning og starte lokomotivet, så det begynder at køre. Nu indsætter du KB inde i din hændelse og lader hændelsen vente på at KB bliver aktiveret (du sætter dette under indstillingerne for KB i hændelsesforløbet). Efter KB indsætter du igen lokomotivet, men denne gang at det skal standse, skifte retning, vente lidt og køre tilbage.

Det er såmend det. Nu vil lokomotivet stå og pendle mellem KA og KB i én evighed.

Her er et lille manuskript for hændelsen:

KA er trigger.

1. Stop lokomotiv
2. Sæt retning
3. Start lokomotiv
4. Afvent at KB bliver besat
5. Stop
6. Sæt retning
7. Start lokomotiv

Hændelsen starter forfra, fordi lokomotivet kører tilbage og selv aktiverer KA. Det er også derfor, at hændelsen starter med at lokomotivet stopper.

Du kan med fordel indsætte ventetider i hændelsesforløbet. Det giver ekstra realisme. F.eks. kan du sætte ventetid ind efter lokomotivet er standset. Så vil den vente ved perronen inden den suser afsted igen.

Ved et setup som ovenstående er det blot lokomotivet der skal være startet. Hændelsen vil automatisk samle lokomotivet op, der hvor det kom til. Dvs. hvis du på din CS3 har sat fluebenet "Start lokomotiver automatisk" under systemindstillinger, så vil den blot fortsætte hvor den slap da du slukkede den.

Tip til retningsskift. Når du har et retningsskift i din hændelse, kan du under egenskaberne for retningsskiftet se tre muligheder. De to giver sig selv. Den sidste, en pil der peger begge veje, betyder at toget skifter retning til modsatte af hvad det kom fra. Denne mulighed er god at benytte i hændelser fordi du så slipper for at forholde dig til togets retning. Du skal blot sende det afsted, så giver resten sig selv.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

M®ten
Stationsbetjent
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 maj 2018, 08:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c og k

Re: Nødetop i hændelse

Indlæg af M®ten »

Hej igen
lige et spørgsmål mere
jeg er ved at lave sporveje i hændelser som så skal styres fra mine sporbilleder ved hjælp at en viatuel knap.
Den har jeg fået lavet, men for at få det hele til at virke skal jeg starte hændelsen op manuel og så køre den en gang og skal så startes igen
hændelsen er bygget op sådan
yderest til venstre
"manuel drift "
"viatuel knap betingelse vente
så kommer sporskiftene der skal skiftes og til slut
"viatuel knap sluk"

problemet er nok at der står manuel først der skulde nok stå automatik ( men hvordan for jeg det til det ? )

Mvh.
Morten
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nødetop i hændelse

Indlæg af Søren »

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål?

Skal hændelsen starte via en knap på din sporplan?

Hvis ja, så skal du oprette en S88 kontakt (ikke en kontrolkontakt) som skal sættes til at være udløseren. Kontrolkontakter kan kun spørges om deres status, de kan ikke starte en hændelse.

Du kan oprette en S88 kontakt med en adresse som du ikke fysisk benytter. Det er ikke betinget at der er et S88 modul til formålet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

M®ten
Stationsbetjent
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 maj 2018, 08:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c og k

Re: Nødetop i hændelse

Indlæg af M®ten »

Tak for svaret
ja det er en knap på sporplanen der skal skifte sporvejen, jeg har fået det til at virke, men kun når jeg bruger en S88 kontakt hvor blokken rent fysisk er til stede, hvis jeg bruger en adresse der ikke er en blok på skriver den at den ikke kan forbinde med den og vil så ikke køre hvad er det jeg gør forkert

Morten
Besvar