M84 addresse 67 virker ikke

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Søren »

Hvordan er de forsynet? Gennem 60822 som foreskrevet?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Niels »

Hej Preben,
Bare et langt skud, men det tyder på en fejl i selve elektronikken på din 3de udgang. Jeg tror jeg ville pille dekoderen ud af anlægget og prøve at lukke plastæsken op. Måske en simpel kortslutning mellem 2 lodninger, der bevirker den drilske spænding på den ene port?
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Søren »

Niels skrev: 23 aug 2018, 16:06 Hej Preben,
Bare et langt skud, men det tyder på en fejl i selve elektronikken på din 3de udgang. Jeg tror jeg ville pille dekoderen ud af anlægget og prøve at lukke plastæsken op. Måske en simpel kortslutning mellem 2 lodninger, der bevirker den drilske spænding på den ene port?
Så ryger garantien. Desuden forklarer det ikke, hvorfor _enhver_ m84 med den adresse, på den placering, ikke fungerer. Jeg tror ikke dekoderen fejler noget. Der er noget andet galt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Niels »

Hm, sandt nok. Fejlen må ligge andetsteds. Og det tyder jo ikke på en simpel adressekonflikt, da "+4" giver samme fejl. Jeg har ikke flere forslag. 😑
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Swampthing »

Blot en tanke, har i prøvet at tage dekoderen ud af serien og kun køre med en M84 på strengen for at se hvad der sker?

Det lyder som om at det er en bestemt port i nummerrækkefølgen der altid bliver ramt, uanset om den så hedder 67 eller 71, og sådan som jeg læser det, så har i kun prøvet det med 5 stk. M84'ere på række, men hvad sker der hvis antallet af dekodere reduceres?
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Jan,
Fejlen er der hvad enten dekoderen sidder som nr, 9 i en række, eller om den sidder som nr. 1, og det gør heller ingen forskel når vi skifter dekoderen fysisk ud med en ny.

Hilsen
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Søren »

Lyne Preben skrev: 24 aug 2018, 11:12 Fejlen er der hvad enten dekoderen sidder som nr, 9 i en række, eller om den sidder som nr. 1, og det gør heller ingen forskel når vi skifter dekoderen fysisk ud med en ny.
Okay, så bliver jeg nødt til at vide: Forbinder du altid dekoderens udgang til det samme sæt ledninger? Eller har du prøvet at lade dekoderen overtage rollen for en anden dekoder og se hvad der sker?

Gider du tage et billede og lægge op, så vi kan se forbindelserne?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Ja det er altid det samme sæt ledninger som bruges, og ja hvis forbinder det samme sæt ledninger til en anden port, så fungerer alt som det skal.

Jeg skal nok tage nogle billeder næste gang jeg kommer i klubben, det bliver sikkert mandag aften.

Mvh
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Swampthing »

Lyne Preben skrev: 24 aug 2018, 11:12 Fejlen er der hvad enten dekoderen sidder som nr, 9 i en række, eller om den sidder som nr. 1, og det gør heller ingen forskel når vi skifter dekoderen fysisk ud med en ny.
Min umiddelbare tanke er at det er en softwarefejl, men jeg kan selvfølgelig tage fejl. Derfor synes jeg også at det er interessant med nummerrækkefølgen, og antallet af dekodere på strengen.

Som jeg læser det du skriver, så er det som følger:
Du forbinder 5 dekodere i rækken, nummererer dem med adresserne 1 til 20, og adresse 19 fejler, altså port 19 i nummerrækkefølgen
Hvis du ændrer adresserne så de går fra 21 til 40, så er det port 39 der fejler, igen port nummer 19 i nummerrækkefølgen
Hvis du ændrer adresserne så de går fra 1 til 16 samt 21 til 24, så fejler port 23, igen port nummer 19 i nummerrækkefølgen
Næste række med 5 dekodere virker som de skal

Men hvad sker der så hvis du fjerner en dekoder fra hver streng, således at du får følgende scenarie:
1'ste række - 4 dekodere der adresseres 1 til 16
2'den række - 4 dekodere der adresseres 17 til 32

Vil port nummer 19 så fejle igen, flytter fejlen sig til en anden port, eller forsvinder den helt?
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Som lovet sender jeg hermed billeder af vores opsætning]

[attachement=0]Dekodere-2.JPG[/attachment]
Dekodere-1.JPG
De første 5 dekodere i rækken er M83 til sporskifter (adr, 1 - 20), de næste 4 dekodere er M84 (adr. 49 -64)

Den næste række består af 4 stk M84 (adr, 65-80)

Det er underordnet om den dekoder som indeholder adr 65-68 sidder som på billedet (først i rækken på billede 2), eller flyttes så den sidder i enden af række 1 (Billede 1)

Hilsen

Preben
Vedhæftede filer
Dekodere-2.JPG
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Besvar