Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
traino
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af traino »

Jeg har også prøvet med 10 V DC. Her går der måske dobbelt så lang tid inden motoren stille og roligt går i stå første gang. Hvor længe der går, inden motor går i stå næste gang, afhænger af hvor længe jeg har ventet inden næste forsøg. Også her går den hurtigere i stå, jo kortere jeg venter.
traino
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af traino »

Ovennævnte resulater undrede mig meget, så jeg skruede hele printpladen af og satte spændingen direkte på motorens terminaler. Nu kan den køre i 10 minutter på 10 V DC uden antydning af problemer (har ikke prøvet at køre længere). Det må så vel næsten være en af de 2-3 komponenter, der sidder på printet ifm banerne til motoren som er problemet.

(Men hvorfor var der så ingen problemer ved kørsel med dummy-printet? Måske kørte jeg ikke længe nok. Skal testes igen ved lejlighed. Eller kan man bare ikke sætte jævn DC direkte på NEM-soklens motorben.)
BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af BGP »

Det lyder næsten som en elektrolyt der kortslutter når den har fået spænding/tid nok, og ved afladning så igen virker. Problemet er bare jeg ikke umiddelbart kan se hvad en elektrolyt skal på printet. Så det er det vel ikke det der er problemet , men det opfører sig ligesom.

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

boholm
Godsforvalter
Indlæg: 102
Tilmeldt: 14 mar 2013, 23:03
Digital: Ja
Scale: N

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af boholm »

På printet sidder der en stor SMD-komponent, der har noget, der ligner et kryds, på sig. Denne komponent er en "aktiv" sikring. Den er åbenbart defekt.

Prøv enten at lodde en kortslutning hen over den, eller lod den ud og erstat den med en stump ledning. Og prøv så igen.
MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
traino
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af traino »

Jeg har undret mig over netop den komponent.

Der går et godt stykke tid inden jeg får mulighed for at prøve det, men jeg vender tilbage, når det er gjort.
traino
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af traino »

Nu har jeg omsider haft mulighed for at teste Bos forslag - og med succes:

Nu kan den køre i 10 minutter på 10 V DC uden antydning af problemer, som da jeg havde spænding direkte på motorens terminaler (har ikke prøvet at køre længere).

Billede

Jeg formoder Trix ikke sætter pågældende komponent på for sjov. Hvad er dens funktion? Hvis den ikke lige kan skaffes, hvad er så risici ved at køre uden? Min bane er blevet pillet ned, men jeg vil lave en 'digital' test en af de kommende dage.
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af Swampthing »

Der må jo være en årsag til at en aktiv sikring slår fra, men hvad det kan være skal jeg ikke gøre mig klog på, og om den kan fås herhjemme ved jeg ikke, men ellers kan du finde den på Amazon:

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af moppe »

Enten trækker din motor korte spidser af meget høj strøm, ellers er "sikringen" defekt.


Klaus
birkla
Stationsforstander
Indlæg: 71
Tilmeldt: 04 jan 2015, 18:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af birkla »

traino skrev: 21 sep 2018, 14:05 Nu har jeg omsider haft mulighed for at teste Bos forslag - og med succes:

Nu kan den køre i 10 minutter på 10 V DC uden antydning af problemer, som da jeg havde spænding direkte på motorens terminaler (har ikke prøvet at køre længere).

Billede

Jeg formoder Trix ikke sætter pågældende komponent på for sjov. Hvad er dens funktion? Hvis den ikke lige kan skaffes, hvad er så risici ved at køre uden? Min bane er blevet pillet ned, men jeg vil lave en 'digital' test en af de kommende dage.
Det kunne meget godt ligne en af disse PTC http://www.littelfuse.com/products/rese ... 50f_2.aspx

Vel bedst sammenlignlig med en termosikring, så noget tyder på et for højt forbrug et eller andet sted, eller en fejl på komponenten.

Mvh Klaus
Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Märklin CS2, MS2 og ½0 :-)

traino
Trafikelev
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?

Indlæg af traino »

Jeg har nu bestilt nogle stykker af komponenten.

Det kan være de også kan redde 2 stk Minitrix MY, som opfører sig næsten magen til. De er med iloddet dekoder, og min loddeteknik er for dårlig til at jeg vil pille ved dem. Så jeg håber et udskiftet af sikringen på de 2 loks vil redde dem. Vi får se :)
Besvar